Gå til innhold

sydentur med baby!!??

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei,sitt her å vurdere sydentur i september/oktober ,da e lille-gutt bare 2-3 mnd gammel.. e så lei av dritt vær i trøndelag :) noen med erfaringer å reise me så liten baby.. noe viktig å ta hensyn til??

tenke å vent med å bestille tur til etter fødsel,for å se at alt e bra me meg selv å alt e bra med lille nikolai!!

takk for svar..

hilsen reisesjuk høygravid :P

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hei du, vi har tenkt oss sydover i den tiden vi også.... har blitt anbefalt dette av venninner som har gjort det før, og jordmor sa at så lenge man er inne i rutiner så burde det ikke være noe problem.... men e venter litt til med å bestille billetter e da :P

når er termin???

Skrevet

hei, jeg tenker veldig på å reise til syden selv i sept /okt. Helst slutten av sept.

Er jo hoteller med familierom (rettelagt for spebarn også).

Har jo selv sett en liten bebis på et par mnd i syden da jeg var der i høst..

hvor har dere tenkt til å reise?

jeg har termin i slutten av juli så lillegutt er vel bare to litt over to mnd da ..

Skrevet

flere reise-sjuke sjer æ =)

har termin 13.juli.. så håpe han kjem t termin eller littt før,så får vi litt tid å innarbeide rutiner =)

vurdere å reise til tunisia eller tyrkia !! 2 plasser jeg aldri har vert på før... =)

Skrevet

Ville holdt meg til Europa eller kanariøyene hvis jeg var deg. Mye større sjanse for å få magesyke i arabiske land da de har en helt annen hygiene og bakterieflora. Dersom du blir syk og dehydrert vil det gå utover ammingen og dermed den tryggeste maten for den lille.... Samtidig er det jo maks utrivelig å ligge magesyk på ferie.

I tillegg, om noe skulle skje, er lege- og sykehusbehandling noenlunde like gjennom Europa og spesielt på innarbeidede turistplasser. Har ikke vært i Tunisia, men har vært i Egypt og Tyrkia flere ganger. Hadde aldri reist noen av disse plassene med verken baby eller småbarn.

Du kan jo eventuelt ta en telefon til turoperatøren og høre hvor de anbefaler/fraråder at man reiser med spedbarn? De pleier å ha god kompetanse på slikt, selv om det garantert går an å gå forskjellige svar der også.

Lykke til!:)

Skrevet

hvis du velger tyrkia kan byen side absolutt anbefales.. vakre sandstrender.... også veldi barne vennlig i forhold til de andre byene der :) skal jeg til tyrkia ska e til side igjen, men ikke på 3 stjerners hotell, det va noe dritt.... høres sikkert sær ut nå men e reiser aldri utenlands på under 4 stjerners igjen.....hehe

Skrevet

Hei du!

Det er litt forskjell fra person til person hvordan de synes det er å dra så tidlig. Jeg venter barn nr 2 og tror jeg kunne ha dratt med førstemann etter 3 mnd uten at det hadde vært noen krise. Mange av venninene mine kunne ikke ha gjort det da de var ekstremt stresset og ukmfertabel den første tiden (mens en del av de andre hadde samme innstilling som meg). Denne gangen skal vi faktisk dra (om alt går etter planen) allerede etter 6 uker (håper virkelig jeg føder til termin...). Det er litt tidlig synes jeg (selv om vi har hjelp fra hele min familie), men faren min blir 70 år og hadde planlagt bursdagsfeiring (og betalt for alle oss) før jeg visst at jeg var gravid.

Her er noen tips (like mye påminnelse til megselv ser jeg =O)):

1. Vent så lenge du kan med å bestille: siden det ikke er i høysesong så ville jeg kanskje ha ringt noen av reiseoperatørene for å høre hvor lenge før du kunne vente med å bestille før de forventer at det begynner å bli utsolgt. Dessuten har de sikkert noen steder de kan anbefale for den måneden du skal dra (hvor passer det best å dra med en så liten da).

2. Eventuelt bestill med avbestillingsbeskyttelse om du må bestille før babyen er født. Det er jo ikke godt å vite hvordan barn man får. Kjedelig å ha bestilt hvis det viser seg at du blir supernervøs den første tiden eller barnet har kollikk eller lignende

3. Vurder stedet du skal dra til. Jeg hadde nok valgt Kanariøyene eller et europeisk sted (fremfor feks Egypt, Tunisia eller Tyrkia) denne gangen pga bakteriefloraen. Det er lett å bli syk og dehydrert mor som ikke får gitt barnet mat eller et barn som er sykt er helt utrolig kjipt. Sønnen min ble dehydrert når han var 8 mnd (og mye mer robust enn en på 2-3 mnd) og det var helt grusomt. Av de tre stedene så hadde jeg i hvert fall valgt Tyrkia. Det er mye fremmede bakterier for oss nord-europere alle stedene, men mener å ha lest at det er minst i Tyrkia. Tunisia har jeg vært i og ville heller ikke reist tilbake (både pga barn og måten de opptrer mot kvinnelige turister).

4. Pass på at du har air condition på rommet så du får kjølt ned barnet når du trenger (obs. Selv om det er ac på hotellet er det ikke sikkert den er i funksjon alle måneder i året). Og ja, enig med bellerose: pass på at hotellet er bra. Det er ikke akkurat den ferien i livet man kjiper på hotell, når man har en nyfødt på armen er det viktig at standarden er bra sånn at ikke det blir en issue oppi nyfødt-maset =O) Dere kommer sikkert også til å være der mye og da er det greit at det er litt hyggelig der (trenger selvsagt ikke luksushotell med 7 stjerner men husk at om dere drar charter så er charterhotellene som regel "stjernet opp" i forhold til vanlig ranking. Minst en stjerne ;-)).

5. Ta med deg brystpumpe, morsmelkerstatning og flasker på tur. Det kan hende det blir veldig mye brukt i varmen...

6. Pass på å holde barnet i skyggen, smøre det mye og kjøle det ned ofte

7. Husk å ta med pass hvis du trenger det til landet du skal til (du må få fødselsattest først - tar noen uker). Lett å glemme =O)

Håper vi kommer oss avgårde - både du og jeg! Og resten som skriver her =O)

Skrevet

Jeg venter nå nr 3 og har vært mye ute å reist med mine 2 andre barn, helt siden de var bare 2-3 mnd. Har ikke hatt noen negative opplevelser. Synes faktisk mange andre land er vel så godt tilrettelagt for barn og babyer som Norge.

Når det gjelder syden, er det jo veldig enkelt å hive seg innpå et familieanlegg der alt er tilrettelagt :)

Det du må ta hensyn til er jo selvsagt at du ikke blir matforgiftet, men det er jo noe du ønsker å unngå uansett. Da gjelder jo de vanlige reglene om å vaske grønsaker/frukt og spise godt stekt kjøtt osv og selvsagt god håndhygiene.

Ellers er det jo varmen, hvis den skulle bli plagsom for den lille. Pass på å alltid ha mulighet til å være i skyggen (sier seg jo også selv) :)

Planlegger selv en tur til Kanariøyene i nov. Synes det er vel så enkelt å dra når babyen er 3-4mnd, som f.eks i 10mnd alderen når de er mye mer aktive og kommer seg rundt og vil smake på alt de finner ;)

Skrevet

Enig med Corneliuss her, Tunisia ville jeg heller ikke anbefale, hverken med eller uten barn.

Skrevet

tusen takk for masse fine råd.. sjer at man kansje kan droppe tunisia da skjønner jeg.. =) når æ tenke mæ om e d vel gansje greit å hold seg i europa ja... !!

tenke å hold mæ på hotell standard med 4 stjerner eller mer,for d e jo ikke så dyrt heller i sept/okt.. ;)

ska hør litt rundt med reise selskap å få litt annbefalinger ! d e vel lurt..

takk,takk :P

Skrevet

Vi har også tenkt oss på tur med liten baby. Foreldrene mine har sølvbryllup i år og har invitert hele familien med til Thailand i november. Planen er da å bo på et skikkelig hotell, nok 4 stjerner pluss og kun spise middag der. Er ikke så bekymret for bakteriefloraen i maten, da vi kun kommer til å spise på hotellet (det blir nok en all inclusive), men jeg gruer meg litt til flyturen. Håper det går greit. Kommer sannsynligvis til å ta med bilsete inn på flyet.

Har egentlig bare hørt positive ting om å reise med så liten baby, som regel mer trøbbel med de som er rundt 1 år. Men det kommer selvfølgelig helt an på.

Vi gleder oss i hvert fall. :)

Skrevet

åh, god tur t thailand=) lang flyreise da ,men det går vel fint !!! trur d e letter å reis me en baby på 3 mnd enn en 1 åring ja. litt mere å pass på når de bynne å gå å ska smak på alt osv.. =) e nok ganske sikkert d bli tur her å ja.. klare hvertfall ikke riv mæ laus fra ving å startour osv... =) he he

Skrevet

Veldig mange, både her inne og på andre forum, ser ut til å mene at all inclusive hotell er bra med tanke på å unngå matforgiftning. Må bare få påpeke at all inclusive hotell er ofte mye, mye verre! Dette er gjerne store hotell med mange stjerner og derav mange gjester. De lager mat i bøttevis, og bruker derfor ofte billigere produkter de får i store kvanta. Maten ligger fremme i den perioden buffeen er åpen, gjerne 2-3 timer.

Vær for all del mye mer skeptisk til dette enn mindre hoteller som lager maten fortløpende på bestilling etterhvert som de får gjester. Det viktigste med mat er at den er fersk og gjennomstekt! Ofte hvor det lages mat i mengder og til mange personer blir dette vanskelig å få til. Så vær veldig kritisk uansett er mitt beste råd! Spesielt når maten ligger i varmebad i buffet, og det er vanskelig å anta hvor lenge den har lagt der eller lagt klar på kjøkkenet.

Har jobbet som reiseleder og har god ryggdekning for å si at det er definitivt all inclusive gjester som blir oftest matforgiftet. Mulig fordi de er mindre kritisk til hva de spiser. Mange stjerner på et hotell betyr fasiliteter, ikke nødvendigvis god/bra mat :)

Skrevet

ja d e sant.. har æ ikke tenkt på.. ! syns dessuten at en del av sjarmen med å reise e å prøv flere resturanger og jeg!! ikke bare spis på hotelle... bare man e forsikti!! =) takk for råd!!

Skrevet

Jeg har akkurat samme innstilling som deg! Hotell-buffeer kjører mye av det samme også, med små variasjoner (selvfølgelig forskjellig fra hotell til hotell.)

Beste er å spise på restauranter som har mye folk. Litt lengre ventetid, men i alle fall fersk mat da det stadig er mye i omløp. Reiselederne på stedet du skal til kan også anbefale og fraråde eventuelle restauranter. De er der hele sesongen og spiser der selv, ergo hvor det er god og trygg mat. De vet også hvor gjestene sine har blitt dårlige, gjerne enda greiere å få rede på. En pakke knekkebrød og en smørost er kjipamat på ferie, men kan også fort bli redningen;) God tur!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...