Gå til innhold

Når barnet blir sykemeldt....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen min skal opereres til uka og legen sa at han kom til og bli sykemeldt 5-7 dager etterpå.

Hva vil det egentlig si for meg, går det på min egenmelding for sykt barn, eller blir dette noe utenom? Sliter litt hvis det er egenmelding, da vi hadde barnehagestart for mini i januar og der gikk den kvota, gitt! (For oss begge)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du er ikkje sjukmeld fordi sønnen din er det, men snakk med arbeidsgjevar. Tenkjer du kan bruke egenmelding. Dersom du brukte egenmelding når mini beg i bhg, er vel det litt feil. Mange arbeidsplassar gir iallefall permisjon ved bhg- og skulestart. Egenmelding skal brukast når barn eller barnepasser er sjuk. Håpar du vart litt klokare ;-)

Skrevet

Du kan søke om verferdspermisjon mener jeg å huske, men om man får betalt eller ei er jeg usikker på. Snakk med arbeidsgiver, de bør kjenne regelverket.

Sykehus har vel en sosionom også som skal kunne svare på slike ting mener jeg :-)

Skrevet

Har barnet egen helseforsikring så skal vel den dekke tapt innekt for foreldrene, men om det gjelder lengre opphold enn en uke vet jeg ikke. Men verdt å sjekke hvis barnet er forsikret i hvertfall.

Skrevet

Det er vel velferdspermisjon uten lønn som blir aktuelt da.

Sykt-barn dager skal jo ikke brukes til tilvenning i barnehage ... de skal brukes når barnet er sykt.

Så siden du fikk sykepenger da får du ta perm uten lønn nå (som du egentlig skulle gjort ved tilvenningen).

(Synes forøvrig det hørtes veldig mye ut med 20 dager sykemelding ved barnehagetilvenning, var det ingen arbeidsgivere som reagerte eller ønsket legeerklæring når dere var borte så lenge fra jobb?)

Skrevet

Når det gjelder egenmelding, trenger man ikke å bruke av den til barnehagetilvenning, da får en tre dager ekstra akkurat til det formålet.

Skrevet

Hei

Man må bruke sykt barn dager til dag 8, utover dette får man pleiepenger via nav. Så hvis dere ser at det vil gå over 8 dager når dere blir skrevet ut fra sykehuset så må dere be om et pleiepengeskjema fra sykehuset først. Sykehuset sender inn den delen som skal til nav, og dere sender inn den delen som skal til arbeidsgiver.

Dersom dere ikke har fler sykt barn dager igjen til de 8 første dagene så går det ann å søke om å få dette utvidet for dette formålet - egene sjemaer for dette også, men det kan jeg ikke noe om... er lege som skal fylle ut disse.

Har selv vært igjennom 2 runder nå. Sist kom jeg unna med 3 sykt barn dager pga helg og en fridag, pluss at legen fylte ut pleiepengeskjema fra dag 7...

Som noen andre her sier så har sykehuset en egen sosionom som er oppdatert på alt dette og som kan hjelpe dere - annbefaler absolutt å ringe!

Skrevet

Er det bare meg som skjønner at det ikke var tilvenning de brukte egenmelding til, men at sønnen var mye syk pga barnehageoppstart?

Skrevet

Grensen for pleiepenger går ved dag åtte, så det hjelper ikke. Da gjenstår sykt barn-dager. Har dere ikke flere av disse er alternativene ulønnet permisjon, feriedager, avspasering eller overmåte trivelig arbeidsgiver som innvilger lønnet velferdspermisjon.

Skrevet

Takk for det;) Skrev litt kjapt da jeg skrev innlegget, men altså jeg hadde velferdspermisjon for tilvenning, og jeg har brukt 10 egenmeldingsdager for sykt barn, altså ikke at jeg leverte inn egenmld på meg men leverte egenmeding for sykt barn:)

Arbeidsgiver er nok klar over hva som gjelder, men var ikke på jobb i dag pga sitt syke barn, så jeg fikk ikke spurt, men vi må nok rokkere om på ferie (avlyse) for og få det til og gå opp. Har ikke lyst og ta ut permisjon uten lønn nå, da jeg regner med at det kanskje kommer til høsten, så da bruker jeg heller en ferieuke. Vi kan dessverre ikke dele oss heller, da mannen min er midt oppe i et prosjekt og jeg har det relativt stille...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...