Mamman til kasper og Elise Skrevet 21. juni 2010 #1 Skrevet 21. juni 2010 Har såååååå lyst på spekemat, men hører så mye forskjellig ang spekeskinke? Alt med måte tenker jeg, bare jeg får 2 biter er jeg fornøyd..er det lov og spise??
Mammatiltoskatter* spire 2016 Skrevet 21. juni 2010 #2 Skrevet 21. juni 2010 Etter det jeg vet så er det ikke anbefalt å spise spekeskinke dessverre.
Pinnus Skrevet 21. juni 2010 #3 Skrevet 21. juni 2010 Hvis du steker den ;) Du kan eventuelt varmebehandle den i ovnen. På over 180 grader i minimum 10 min eller noe. Står på Matportalen mener jeg. Gjorde dette i desperasjon for noen måneder siden, smaker ikke det samme, men det hjalp litt;)
Rufsitufsi Skrevet 21. juni 2010 #5 Skrevet 21. juni 2010 Det er riktig at spekemat ikke er anbefalt av Matportalen, men... Jeg har spist spekemat og salami hele svangerskapet. Stresser ikke med det:) Hvis du ikke har fått toxo fra før gjennom et helt liv med ditt normale kosthold, så er det svært liten sjanse for at man får det akkurat når du går gravid. Like stor sjans for å få listeria som bli truffet av en buss, omtrent, så jeg har spist normalt hele svangerskapet. Hvor langt på vei er du da? Sjansen for å få listeria eller toxo er jo som sagt forsvinnende liten, men jo lenger i svangerskapet du har kommet, jo bedre er det jo om du skulle være så ytterst uheldig å få toxo eller listeria. Det finnes jo mange tiltak man kan sette i gang for at ikke barnet skal bli skadet av det. Man tar sine egne valg. Noen velger å holde seg unna absolutt alt og sette livet sitt på hold, mens andre lever normalt og opplever at det går bra det også. Enda godt vi er forskjellige! Jeg er ikke lege eller noe sånt altså, så om du vil følge mitt råd eller ikke er opp til deg. Jeg hadde iallfall kost meg med spekeskinke dersom jeg hadde hatt skikkelig lyst på det. Og selvfølgelig, nyåpnet pakning er best. Man trenger jo ikke leke med skjebnen:)
Mamman til kasper og Elise Skrevet 21. juni 2010 Forfatter #6 Skrevet 21. juni 2010 Jeg har spist det idag:O) Hørte med jm og hun sa at det var bare og kose seg og det skal jeg si jeg gjorde:O) JAMMI.... Jeg har 14 dager til termin så ikke lenge igjen:O)
b77h Skrevet 21. juni 2010 #7 Skrevet 21. juni 2010 for andre som leser denne linken også, så er jo spekeskinke rå mat - og derfor mye større sjanse for bakterier man ikke vil ha i seg. Voksne tåler de greit, men ikke nødvendigvis fosteret. Mener også jeg en gang leste at det å fryse ikke alltid dreper alle bakterier. Å "offre" litt for å få et friskt svangerskap og barn tror jeg ingen tar skade av. Men alle må jo ta sine egne valg, bare viktig de vet hva konsekvensene KAN være. Som regel går det jo bra.
Marikke Skrevet 22. juni 2010 #8 Skrevet 22. juni 2010 Det er riktig at frysing ikke dreper bakterier. Frysing dreper parasitter, som f.eks. toxo. For å drepe bakterier må det varmebehandling til. Jeg er en av dem som ikke spiser spekemat selv om den har vært frossen. Vil ikke utsette babyen for noe som kan være skadelig, selv om sjansen for at noe skal gå galt er bitteliten. Prøver å fokusere på alt det andre gode jeg kan spise og kose meg med.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå