La Perla Skrevet 21. juni 2010 #1 Skrevet 21. juni 2010 Min femåring fikk nylig nye crocs til bruk bl.a. som innesko i barnehagen. Han liker rosa ganske godt, så det var denf argen han ville ha. Det viste seg at det dessuten var den eneste fargen igjen i hans størrelse. Jge synes det er helt ok med knallrosa crocs til gutt, og da han kom i barnehagen og viste dem til en kamerat var de da også begge enige om at gutter også kunne bruke rosa. Men er det mange som mener at det er alt for femi? Som tror han vil bli mobbet hvis han for eksempel tar dem med som innesko også når han begynner på skolen til høsten? (og vi tar da ikke med i diskusjonen at croc i seg selv er superstygge).
FruTB Skrevet 21. juni 2010 #2 Skrevet 21. juni 2010 Hvorfor bry seg om hva alle andre mener? Rosa er jo uten tvil jentefargen over alle jentefarger, så ja, den _er_ feminin. Men om han vil ha det så spiller det vel ingen rolle?
trollmamma Skrevet 21. juni 2010 #3 Skrevet 21. juni 2010 Synst det er bra at me kan gå litt utenom den der gutt-lyseblå, jente-rosa boksen. Og håper det me kan snu den tendensen etterkvart. Og da må man jo gjere som du gjer. La barna få gå i dei fargene dei lyster. Min 5 åring liker rosa, dei andre gutta synst det var kjempe teit farge og at dei hata rosa, det er jentefarge og dei erta litt rundt det. Men min gutt er tøff nok til å stå for sine valg, og nå er gutta litt endra. Nå seier dei ting som at dei synst rosa er ok for gutter, men at dei kanskje ikkje akuratt liker rosa. Og det er jo heilt ok. Ang skulen, så er det vanskeleg å sei. Kjem ann på miljøet på skulen, og om barnet er tøff nok til å stå inne for sine valg/ikkje bryr seg om andre erter. Er det eit barn som tar seg nær av ting, som er beskjeden og litt usikker, ville eg ikkje utsatt barnet for den ekstra "byrden" og heller venta til barnet evt var tryggere i klassemiljøet.
*Bluberrypai*og 3 prinsesser=) Skrevet 21. juni 2010 #4 Skrevet 21. juni 2010 Jeg synes absolutt at gutter skal kunne bruke rosa hvis de liker det. Og synes det er helt greit at du kjøpte rosa crocs til han til bhg. Men jeg hadde uansett vært litt forsiktig med å sende med han rosa crocs på skolen. Miljøet der kan være hardere enn i bhg, mye sikkert pga av at det er veldig mange fler unger per voksne. Men hvis du føler deg trygg på at sende med de til skolen så gjør det, det er bare at du bytter de ut hvis han blir ertet for de
Villa Perlesukker Skrevet 21. juni 2010 #5 Skrevet 21. juni 2010 hehe mine 2 minste sprdet rundt i rosa og sorte crocs i går på badestranda og jeg gremtes litt må jeg ærlig innrømme men men .... Rosa funker helt greit. Her har minstegutten på 3 rosa tennistrøyer, rosa skjorte samt en rosa genser som brukes flittig
Gjest Skrevet 21. juni 2010 #6 Skrevet 21. juni 2010 Syns det må være helt ok! Men ville kanskje unngått å kombinere det med rosa t-skjorte og rosa bukse Min gutt på samme alder HATER rosa i følge han selv - he he. Jeg erter han med at han skal få rosa Hello Kitty genser, og da blir han helt sprø
Dane Skrevet 21. juni 2010 #7 Skrevet 21. juni 2010 Det hadde jo vært litt ålreit om det rosa-blå fenomenet ble borte. Jeg syns det hadde vært kult om min gutt syns rosa hadde vært kult. Hadde også vært en fordel da storesøstra her er rosafan. Da kan han arve litt mer... ;-)
Vimsetrollet Skrevet 21. juni 2010 #8 Skrevet 21. juni 2010 Så lenge barna vil ha det selv, synes jeg det så absolutt må være greit. Jeg har til og med sendt gutten min i bhg med hårstrikk fordi han ville det selv.(og etter det har det ikke vært spørsmål på å få gå med hårstrikk) Kjenner jeg blir litt irritert når jeg hører folk at det der er jenteleker og guttleker...
Gjest Skrevet 21. juni 2010 #9 Skrevet 21. juni 2010 En liten avsporing: Var på infomøte før skolestart sist fredag og da fortalte SFO-lederen (en mann på ca 35 år) at de hadde kjøpt inn Tecno-lego til guttene og rosa lego til jentene. Hallo? Må si jeg fikk lyst å kommentere det, men prøver å ikke fremstå som den vanskelige moren allerede før han har begynt på skolen - he he.
Gjest irismor Skrevet 21. juni 2010 #10 Skrevet 21. juni 2010 Klart han kan gå i rosa crocs :-) Søta på 4 har egen hammer, verktøybelte, arbeidshansker og blå crocs :-) Tantungen har dilla på Cars (crocs, vannflaske, matboks osv) og ikke en i barnehagen som tør å si noe. Husker selv at jeg ikke var noen typisk rosajente. Og synes det er veldig greit at ungen ikke blit formet av typisk jenteting og gutteting.
TøffiTrynet☠ Skrevet 21. juni 2010 #11 Skrevet 21. juni 2010 La ham bruke rosa crocs! Jeg har en skikkelig tøff gutt på tre år. Han elsker Star Wars, AD/DC og rosa!! Han har fått rosa sandaler til å ha i barnehagen. Han ville ikke ha svarte eller blå! Og han har rosa t-skjorte og rosa sokker med glitter på.. Og mormor måtte pent strikke rosa sokker og rosa ullbukse til ham i vinter. Storebroren på 7 er veldig glad i lilla. Han ønsket seg lilla ulltøy til jul, og har brukt det masse på skolen. Har ikke hørt noe om at han har blitt mobbet for det! Gutta har en lillesøster som blir kledd mye i blått og grønt fordi hun kler det best...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå