Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her er min fødselsopplevelse!

De første sammentrekningene startet torsdag ettermiddag, kanskje et par i timen, kjentes ut som et belte som ble strammet rundt mage/rygg. Jeg gikk meg en tur på kvelden og la meg for natten. Ut over nattetimene økte intensiteten og hyppigheten av sammentrekningene. Ingen smerte i magen, bare i ryggen og stråling nedover bena. Klarte ikke lenger sove eller ligge i sengen, så jeg sto lenge i dusjen. På morgenkvisten hadde jeg tre rier på ti minutter, men de varte "bare" i max 40 sek, så jeg var i tvil om jeg var i aktiv fødsel. Derfor satt jeg meg ned på huk og kjente etter åpningen, og til min store glede var det blitt 3-4 cm åpning. Da ringte jeg fødeavdelingen og sa fra at vi kom.

Når vi ankom fødeavdelingen ble jeg undersøkt og jordmoren kunne konstatere at det var blitt 6 cm åpning. Hun anbefalte badekar, siden fødselen gikk så raskt fremover. Så satt jeg i badekaret et par timer, nå var riene veldig vonde, jeg prøvde å konsentrere meg om å puste, men det var vanskelig...Det ble 8-9 cm åpning, men hodet til bebis ville ikke komme lenger ned i bekkenet mitt, trolig fordi jeg var ganske anspent pga de vonde riene. Så sa jeg at jeg ville prøve lystgass, jeg supte i meg gass og ble ganske på en snurr;-) Men det var deilig å bare få bli litt fjern!! Etter ingen fremgang på to timer, hodet stor fortsatt høyt i bekkenet, ble jeg anbefalt epidural. Jeg tok imot da med glede;-) Og kom bokstavelig talt til himmelen:-) Smertene forsvant, kjente bare et invendig trykk når jeg hadde ri. Vannet ble tatt og etter kort tid sto hodet til bebis på bekkenbunnen:-)

Trykkingen var befriende, endelig kunne jeg få delta aktivt, trykket i 20 min før en stor, varm, gråtende gutt ble lagt på brystet mitt. Masse følelser, gråt og en blanding av lettelse og lykke strømmet gjennom kroppen:-)

Nå koser jeg meg hjemme med min nye lille familie...LYKKE:-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gratulerer så mye! Herlig historie!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...