Gå til innhold

valpen min

Anbefalte innlegg

Skrevet

er snart 4 mnd nå, vi hentet han litt sent..

Men det jeg reagere på er at han er så lite leken! Han interesserer seg knapt for leker! Han kan hoppe og sprette i max 10 minutter, så blir han lei og legger seg ned. Og der ligger han og sover i flere timer...Hva skal jeg gjøre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Valper kan sove opptil 15 timer i døgnet og de er som babyer: Trenger mye søvn, skal ikke bli overstimulert og vil ha masse kos:-)

Skrevet

Hva slags hunderase har du kjøpt deg da? Hadde han noen søsken? hvor lenge var han i så fall alene etter at resten av søskene flyttet?

Skrevet

HI

Det er en liten hunderase..chihuahua.

Han er vant med MANGE hunder, både store og små. Ei venninne av meg prøvde å ta valpen sin med til oss, som er litt yngre enn vår valp. Hennes valp ville leke og ralle med vår valp.

Valpen vår var med på leken en liten stund, før han plutselig glefset til den andre valpen. Jeg har aldri opplevd at en valp glefser til andre valper..Han flekket til og med tenner..Jeg trodde han skulle bli glad over å se en annen hund igjen, siden han har vært vant med å omgås mange hunder.

Er det riktig av meg å smekke den over snuten og si "fy" når den gjør slikt?

Skrevet

jeg skal innrømme at jeg ikke har så god grei Chihuahua, men jeg har hatt endel hunder, og jeg synes dette høres litt merkelig ut som valp.

Jeg synes aldri du skal smekke til hunden din, men du kan nok fint ta den i nakkeskinnet eller halsbåndet og snakke strengt til den.

Jeg vet jo det er svært mye smugling av denne rasen, selv oppdrettere av rasen gjør jo det, da chihuahua sjelden får særlig mange valper. Har du fått stamtavle og helseattest på hunden din da?

Som sagt kan det hende hunden din er en rolig type, men jeg synes det er rart den ikke er leken og at den glefser til andre valper. Mulig den føler seg usikker?

Skrevet

Hvis du ikke vet en dritt om valper, hvorfor i ALLE dager kjøper du en da?

Herregud, jammen ikke rart det er mye dårlig oppdratte bikkjer i verden.

Kom deg på et valpekurs så fort du kan, før du herper bikkja di totalt.

Skrevet

Har en chihuahua valp selv. Han var leken da vi fikk han, men han kunne holde på i ti min, så sov han i flere timer etterpå. Den vi har er sånn at den flekker tenner og prøver å bite om han er veldig sliten og trøtt og bare vil sove.

Men uansett, ta valpen med deg til veterinæren og få en sjekk

Skrevet

HI

Vi har fått med både helseattest og stamtavle, og han er vaksinert og chippet.

Da jeg hentet han hos oppdretteren, så la jeg merke til at da hun prøvde å få tak i valpen og løfte den opp, så prøvde han å komme seg unna. Det virket som om at han var redd henne og halen var mellom beina..

jeg har hatt flere hunder tidligere, både store og små, men har aldri opplevd en slik atferd på en valp før. Nå har jeg ikke hatt en chihuahua før da, men en valp er en valp..

Skrevet

Det jeg reagerer på her er jo blant annet at en chihuahua blir boende hos oppdretter såpass lenge, for de er jo veldig ofte solgt omtrent før de blir født...

Og dersom valpene er godt sosialisert er de gjerne veldig trygge, ikke piler unna.

Jeg synes dette virkelig merkelig jeg da... Det er nok veldig lurt om du starter på valpekurs med den snarest mulig, ikke så lett nå før sommeren. Men den bør nok sosialiseres litt...

Forøvrig synes jeg en hund skal ha lov å si i fra at den vil være i fred, og at man må respektere det da. Og en valp sover jo masse, men jeg synes jo de chihuahua'ene jeg har møtt på gjerne har masse energi..

Skrevet

HI

Grunnen til at valpen var litt lengre hos henne enn vanlig, er kanskje fordi at disse valpene ble litt større enn rasestandaren..Hun solgte de også til redusert pris da.

Men når hun har attest fra veterinær og meldt inn i NKK og alt annet, så kan det vel ikke være noe fusk?

Skrevet

NEI, det er IKKE greit eller riktig å smekke den over snuten av noen som helst grunn! Hunder må få lov til å si ifra til andre hunder. Uansett hvordan den oppfører seg, så skal man ikke smekke/slå en hund. Vil også råde deg til å gå på kurs!

Skrevet

Valper har også personlighet, din er kanskje makelig anlagt. Vil tro du kommer til å sette pris på den kvaliteten senere. Valper sover uansett veldig mye.

Skrevet

Spørs hva du mener med fusk.. Det er laaaange ventelister på chihuahua, selv de som ikke kan brukes i alv, så en eller annen grunn er valpen ikke blitt solg før.. Du har vært lite lur å velge en valp som er så gammel, rett og slett fordi den over den sekundere sosialiseringsfasen og dersom du allerede merker at valpen din trekker seg unna folk, vil dette nok dessverre ikke bli bedre.

Og nei, det er ALDRI greit å smekke en hund over nesen, kom deg på et anstendig valpekurs med en gang! De kan også gi råd om hva du skal gjøre ang redselen, det er ikke for sent å begynne å gjøre det rette.

Men en ting kan jeg love deg, dersom du fortsetter å irrettesette valpen på samme måte som du har beskrevet tidligere, kan jeg garantere at redselen for mennesker vil øke fort. Og da håper jeg ikke du har barn rundt den hunden...........

Skrevet

Valper er kjempe forskjellige! akkurat som små barn. Forrige hunden min var kjempe rolig og sov nesten hele tiden! 5 min leking også var det pause på maaaaange timer.. Min far hadde en annen av valpene fra kullet og den var ALDRI i ro! helt gira fra morgen til kveld.. SÅ det er så individuelt.

Det er nok og mye mulig at grunnen til at din hund glefset etter den andre valpen er fordi det ofte er endel konkurranse blandt hundene når de er valper og hos moren sin.. Den sterkeste får mat fra mor først osv..

Så kanskje din hund er en litt mer sky hund som var en av "taperne" i kullet og derfor nå passer ekstra på når det kommer nye mulige konkurrenter til mat og kos?? Så si heller strengt NEI til hunden din om han gjør noe feil, ikke gi den et smekk på nesen eller lignende.. De skjønner godt at det ikke var greit når du ser strengt på dem. Du vil da få en lykkeligere og tryggere hund som er mer sosial.. Pass også på at hunden får velge selv om den vil komme og hilse på de nye som kommer på besøk.. Sett deg ned på gulvet, gjerne med siden til og lokk på hunden, med noen godbiter eller en leke eller bare kos.. Da blir mennesker kun positivt! og det er viktig! Og ikke gå å løft og dra på hunden om den legger seg til å sove.. La den gjerne få sitt eget sted hvor ingen får mase på han når han ligger der. Det er hvertfall viktig om du har små barn, så lærer de seg å respektere hunden de og, noe som hvertfall er viktig når det er en liten rase som er enkel for de å hale og dra i!

Lykke til da!

Hilsen mange årig hundeeier med en rottis i heimen nå:)

Skrevet

Du skal aldri smekke en hund over nesen og si fy!

Det du derimot skal gjøre er ett LETT trykk med hånden (mellom tommel og pekefinger) over skulderbladene på hunden mens du sier nei i ett bestemt toneleie.

Da kopierer du hundemorens korreksjon av valpene samtidig som du lærer hunden ordet nei.

Men en hund skal få lov til å "prate" med andre hunder.Hunden har like mye rett til å si ifra som oss mennesker.

Pass på at hunden har sitt eget sted den kan være I FRED når den vil.

Knurrer den eller flekker tenner til barna dine, så være forsiktig med å "ta" hunden for dette. Lær heller barna å gå bort når hunden knurrer.

Det du kan risikere ved å korrigere dette er at hunden slutter å knurre,og bare biter i steden.

En valp er en liten baby og de kan sove opp til 20 timer i døgnet. Respekter dette.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...