Gå til innhold

Johannesurt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan man bruk den når man ammer? Har slitt med en fødselsdepresjon siden jeg fødte for ni måneder siden. Er mye bedre nå, men sliter fortsatt med uro og har hele tiden denne grå skyen over meg. Brukte urten for mange år siden da jeg hadde det tøft på jobb og slet med å sove, og syns den funket bra. Vil ikke spørre legen om dette fordi jeg er redd han mener det er humbug. Orker liksom ikke den diskusjonen nå...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har dessverre ikke svar på det, men håper du poster et innlegg her dersom du finner ut av det. Jeg er deprimert og skulle gjerne ha funnet noe som hjelper litt. Tror ikke det er fødselsdepresjon siden babyen er 4 mnd, men føles ille uansett....

Skrevet

Johannesurt er jo litt giftig, men om du kan bruke det når du ammer vet jeg ikke. Men man skal ikke bruke den når man tar p-piller for eksempel.

Hvorfor skulle legen din si at det er humbug? Effekten på milde depresjoner skal jo være dokumentert.

Skrevet

"Selv om det ikke er påvist noen økning i antall misdannelser eller andre skadelig effekter på fosteret etter begrenset bruk av urten hos gravide kvinner, bør johannesurt ikke brukes under graviditet eller amming (enkelte kilder oppgir imidlertid at urten uten problemer kan brukes under amming). "

Fant dette i en blogg, og ble vel ikke noe klokere men....

Skrevet

Jeg er også usikker på om den skal tas i forb med amming, men mener det står på pakningen at man ikke er sikker på ev virkning.. Hvis du er virkelig nedstemt, og sliter, så bør du jo uansett snakke med legen din. Et alternativ kan feks være å kutte ammingen og gi erstatning, slik at du kan få den hjelpen du trenger i form av ev tbl. Samtaler pleier også å være nyttige. Enten med legen, eller annen fagperson..

Og du som skrev at du ikke tror at det er fødselsdepresjon fordi barnet er 4 mnd- det er ikke usannsynlig at det er det, er ikke slik at man får en depressiv reaksjon med en gang barnet er født alltid. Noen får reaksjonen flere måneder etterpå..

Skrevet

Det står på pakken at man ikke skal bruke den når man er gravid eller ammer, men det står det på immovanepakken også, og den skrev legen ut en uke etter fødsel. Vet jo at noen går på vanlig antidepresiva og ammer også. Vet det med p-piller, effekten av de forringes, så derfor. Har ikke sex her i huset, så det går nok greit :/

Skrevet

Går til psykolog og ble fulgt opp lenge av jordmor (fått fødselsangst også...), så jeg gjør det jeg kan. Men kommer ikke helt over kneika, derfor tenkte jeg kanskje det kunne hjelpe med j.urt. Ammingen vil jeg ikke kutte. Lang historie...

Men takk for svar :)

Skrevet

Ble litt nysgjerrig, mange her inne som har hatt god effekt med denne urten? Kan den være skadelig på noen måte?

Skrevet

Johannesurt er vitenskapelig effektiv mot mild til moderat depresjon, og også mot indre uro og søvnvansker. I flere land i Europa prøver man denne før man settes på tradisjonell antidepressiva, som ofte gir mange flere bivirkninger. Ta et google-søk så finner du mye.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...