Lala12 Skrevet 20. juni 2010 #1 Skrevet 20. juni 2010 Dette var min andre fødsel, og den gikk så utrolig mye lettere enn den første. Jeg våknet i femtiden på morgenen av murringer, fem dager før termin, og hadde med en gang følelsen av at noe skulle skje denne dagen. Sto opp etter en times tid, dusjet og spiste frokost. Murringene tok seg litt opp i styrke og hyppighet utover dagen, fra 15 minutters mellomrom til 10. Dro til sykehuset for å sjekke progresjonen i femtiden på ettermiddagen, og da var alt modent og det var 2 cm åpning. Det var bare å dra hjem og vente på kraftigere rier! Med en gang vi reiste fra sykehuset begynte de å komme tettere, og etter et par timer var det såpass vondt at vi bestemte oss for å dra tilbake til sykehuset. Kvart på åtte hadde jeg gode 3 cm åpning og fikk tildelt fødestue. Nå kom riene hele tiden, med ca ett-to minutter mellomrom. De gjorde såpass vondt at jeg måtte puste meg gjennom dem, og jeg fant ut at jeg måtte puste skikkelig ut 10-12 ganger på hver ri. Slik fikk jeg litt kontroll på varigheten og kunne "telle ned" på hver av dem. Jeg holdt meg på beina fra åtte til ca halv ti, da var jeg såpass sliten at jeg måtte legge meg ned. Riene ble nå enda mer intense, og kl ti gikk vannet. Da ble de ekstremt vonde, og jeg måtte rope meg gjennom dem. Fant ut at det var god smertelindring i å bruke stemmen. Ting hadde gått så raskt at jeg hadde egentlig ikke tid til å vurdere smertelindring, så jeg brukte ingenting. Staks etter at vannet gikk fikk jeg sju cm åpning. Etter kanskje fem jævlige rier var det full åpning og bare å begynne å presse. Pressingen gikk veldig fint, det gjorde mye mindre vondt enn selve riene, og vi så endelig lyset i tunnelen. Snart var babyen her! Fra vannet gikk til lillegull var ute, tok det 25 minutter. Jeg slapp billig unna med noen overfladiske sår, og bare tre pyntesting. Med andre ord en drømmefødsel - aktiv fødsel på to og en halv time. Nå koser vi oss hjemme, har kommet godt i gang med ammingen og bruker tiden på å bli kjent med den nydelige lille skapningen. Lykke til til alle dere som ennå har fødselen foran dere, og takk for meg!
Gjest Skrevet 20. juni 2010 #4 Skrevet 20. juni 2010 Gratulerer så mye!! Ønsker dere en kjempefin tid framover, og håper dere nyter dagene. Virkelig godt å lese om slike drømmefødsler for oss førstegangs
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå