Gå til innhold

Min jente på straks 6 år veier bare 14 kg......

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er veldig lite.

Noen andre med små barn?

Noen tips til å få de til å spise?

Energidikker?

Alle tips mottas med takk.

Ho skal på sykehuset snart da for å utelukke at det kan være noe galt...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spørs høyden hennes også.

Når det gjelder mat så avhenger det av hva barnet liker og hvordan man serverer maten.

Min erfaring er at unger må gjøres litt nysgjerrige på smak og at maten må være god og godt tilberedt.

Hadde kjempe problemer med hun som er 3år tidligere en periode, men oppdaget at hun liker å plukke og spise maten separat, så ingen sausemat til henne helst. Sausen kan godt serveres vedsiden av vel og merke.

Fargene er også viktig for henne, hun elsker paprika, tomater, erter, mais og andre grønnsaker, ikke så glad i rent kjøtt pga konsistensen, men foretrekker pølser, karbonader, kjøttboller ol. Stekt fisk er alltid populært og går ned på høykant, fiskekaker også.

I den verste småspist perioden ga jeg henne fruktsmoothies med eggeplomme og yoghurt i, det likte hun. Verdt et forsøk i hvertfall.

Skrevet

Ja, hvor høy er hun?

Det er jo ganske lite. Min gutt veide rundt 15 kg som 5-åring, men nå har han vokst endel det siste året og er nok oppe i rundt 18 kg (snart syv år). Jeg har i grunn ikke noen råd eller tips. Her har det gått i perioder med spisegleden.

Skrevet

Jo det er vel lite, men så lenge hun er aktiv og i god form er det vel ikke bekymre seg for når dere får utelukket at hun faktisk er frisk?

Ikke lag mye styr ut av maten. Vi har som regel at alle sitter ved bordet til ALLE er ferdig med å spise, noe som gjør at mini spiser mer enn han først hadde "tenkt" (når han spør om å gå første gang). IKKE mas om at hun må spise litt mer etc, ikke diskuter hennes matvaner med noen foran henne.

Skrevet

Jeg har, sammenlignet med andre, småspiste barn som er lange og tynne. De har vært rundt 16 kg ved skolestart, og er litt høyere enn gjennomsnittet. Jeg passer på at de får i seg nok fett, oliven eller raps-olje (potetmos med olje i), ellers serverer jeg sunn mat uten tilpassing eller press. Det er enkelt å mase eler servere møkkmat for å få de til å spise. Det er jo sjeldent at friske barn spiser for lite i Norge, og 1200 kalorier er ikke så mye mat i løpet av en dag.

Små måltider som frister uten matpress, fungerer her. De liker ikke blandet mat, men spiser best når maten blir serrvert hver for seg.

Skrevet

Har du mat stående fremme? Nøtter, oppskjært frukt. Smothies. (kan jo også serveres som is)

Skrevet

ho er 112 lang.

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...