Gå til innhold

Lyst til å vite hva engangsbleier er laget av? (Samme som Bleiedebatten)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter enda en stor bleietest var jeg nok en gang skuffet over at det som er best for barnets helse ikke ble tatt i betraktning. Greit at den absorberer, og holder tett (noen ganger) og er svanemerket, men det finnes også mange rengjøringsmidler som er svanemerket som jeg hadde aldri lot barnet mitt komme i nærheten av.

Da er jeg nok litt lei av å måtte forsvare hvorfor vi valgte tøybleier, når det er egentlig engangsbleie-brukere som burde forsvare sitt valg! Det er disse bleiene som er uansett hvordan man snur på det verst for miljøet og absolutt verst for våre barn (bare prøv å bevis noe annet, jeg er klar!!!). Tøybleiebrukere unite!! Hahahaaaa..

Jeg har gjort veldig mye research om bleier siden jeg fikk barn, om både tøy og engangs, og jeg oppfordrer ALLE til å gjøre det samme! Jeg synes det er sykt at det er så få som har tenkt over hva en engangsbleie inneholder når det er noe som sitter tett inntil våre barns kjønnsorganer hver dag i flere år!

Og dette er absolutt ikke ment for å være 'slem' mot noen, for det man ikke vet om, kan man ikke noe for, så se på dette som masse god informasjon slik man får tatt et opplyst valg :)

Vil du vite mer om engangsbleier, det som IKKE står på innpakningen, kan du lese det her: http://morsmelka.blogspot.com/

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor må du forsvare ditt bleievalg? Det er du som har valgt det, og ingen andre har noe med hva du putter på babyen din. Bruk tøybleier og vær fornøyd med det. Punktum. Akkurat som de som velger engangsbleier fordi det fungerer best for dem. Ingen er like, folk velger forskjellig, ingen andre skal trenge å legge seg opp i det, og ingen skal føle at de trenger å forsvare sitt valg.

Vi kommer nok til å bruke engangsbleier når den tid kommer. Jeg har selv brukt det, mine søsken og søskenbarn, min kjære og hans søsken, og venner (de jeg vet om selvfølgelig, vanlig samtaleemne er ikke akkurat "hva slags bleier brukte du da du var liten, da? :)"), og ingen har fått varige mèn av det.

Skrevet

Signerer innlegget ditt Augustfrøken! Godt svart =)

Skrevet

Nei du har rett i det at ingen andre har noe med hva jeg putter på babyen min :)) men det er heller ikke hovedbudskapet med innlegget. Jeg håper med dette at flere vil begynne stille spørsmål til hva som egentlig er i engangsbleier. Undersøk det, les om det, snakk om det fordi disse er kjemikalier som er farlige for våre barn. Noen av dem er forbudt å bruke i femininehygeneprodukter, så hvorfor skal de kunne brukes på en baby?

Bruker du plastprodukter med BPA? Eller prøver du å unngå det? Vet du hva BPA er eller har du bare hørt at det er farlig? Det fleste jeg snakker med aner ikke hva engangsbleier er laget av, og det er det som jeg synes er skremmende. Synes ikke du det er rart at engangsbleieprodusenter ikke trykker ingrediensene sine på pakkene? Hadde du kjøpt babymat som det ikke gikk an å lese innholdet?

Dette er ikke ny informasjon, for alle som bruker tøybleier vet om det og engangsbleieprodusenter vet ihvertfall om det! Jeg skjønner at mange ikke vil gidde å tenke på dette, men jeg oppfordrer folk til å undersøke dette selv. Jo flere som begynner, jo større sjanse vi har får å få presset bleieprodusenter til å gjøre ting annerledes. For de finnes nemlig helt nedbrytbare engangsbleier som er MYE bedre for våre barn.

Engangsbleier har bare vært på markedet siden 60-tallet, og det er faktisk ganske få land som bruker dem. Innen de første 3 år av ditt barns liv, vil den ha forsøplet mer enn den kommer til å gjøre RESTEN av livet, for engangsbleier generer den 3. mest avfall etter mat og plastposer. (Og det er barn en bitte-liten del av befolkning som bruker dem!) Dette er også søppel som tar 250-500 år å bryte ned, så de bleiene du brukte som barn finnes forsatt på denne jorden.

Engangsbleiene som ble brukt tidligere var ikke i nærheten like absorberende som de er nå slik at vi ikke ble utsatt for de samme kjemikaliene som finnes i bleier i dag. Økende antall med barnaastma er et faktum og det er blitt gjort mange studier om hvordan dette er knyttet til engangsbleiebruk.

Om man velger å bruke engangsbleier på sitt barn er seff ens eget valg, men jeg synes det er viktig at man har alle fakta på bordet for at man skulle kunne ta det valget, og ikke bare gjør det som alle andre gjør.

Vi bruker også engangsbleier ved behov, akkurat som vi bruker engangsbestikk, så jeg sier absolutt ikke ALDRI bruk engangsbleier! :) Men jeg håper at flere vil begynne å tenke på et annet alternativ til hovedbruk :)

Skrevet

har brukt tøybleier, prøvde alle mulige sorter i 1 år på eldste jenta mi, alt vart gjennomvått etter 1 time..

så prøvde eg på lillebror,der holdt det litt betre...men engangs bleier holder myyye lenger...

trur eg ar prøvd alle bleier som finnest...

hadde tøybleier holdt like lenge som engangsbleier, da hadde eg tatt meg det ekstra arbeidet med tøybleier til 3 barn uten tørketrommel...fordi eg mener at tøy er best for de små gullene våre..

Skrevet

Nå bruker vi heldigvis for det meste tøybleier, men jeg ante faktisk ikke om dette i engangsbleiene. Lurer på om vi også kommer til å gå over il tøybleie i bhg også..... Så tusen takk for at du skrev dette her, slik at jeg og andre som er opptatt av slik får økt kunnskapen vår.

Skrevet

Det er sant at noen tøybleier ikke holder på like mye væske som engangsbleier, så om man ser på det som et negativt, blir det vanskeligere.. Vi skifter like ofte om vi bruker tøy eller engangs, så for oss har det ikke like mye å si.

Det er mange av tøybleiebrukere her inne, oss inkludert, som har aldri hatt problemer med lekkasje, så det er veldig synd at det er opplevelsen din. Nå vet jeg ikke hvor gammel eldste jenta di er, men tøybleier har forandret seg ekstremt mye de siste 5 årene :)

Men som sagt, vil jeg skape debatt rundt innholdet av engangsbleier, fordi jeg synes det er viktig foreldre får vite det :) Om man velger tøy eller ikke er seff opp til en selv å bestemme, men da har man tatt et valg med all opplysning på bordet :)

Skrevet

Å så bra du fant informasjonen nyttig :) Debatten foregår også på Bleiedebatten, så det finnes enda mer info om du er interessert :)

Skrevet

Dette er det jeg synes om tøybleier!

Om du hadde måtte gå med bleie, ville du da valgt en klam plastbleie med miljøfarlige stoffer? Eller en deilig myk tøybleie laget av naturlige materialer? Jeg hadde valgt tøy...

Babyen din har det faktisk mye bedre med tøybleier, en tøybleie puster og regulerer temperaturen bedre en engangsbleiene, den er også uten klor og giftstoffer hvis man velger et organisk produkt, derfor fremkaller ikke tøybleier allergiske reaksjoner. Det er også bra for å forhindre at din lille dyrebare får bleieutslett.

Men ikke glem at ALLE typer bleier må skiftes ofte. Mange foreldre som velger å bruke engangsbleier venter ofte lenge med å bytte fordi det superabsorberende kjemikaliet i engangsbleia gjør at den "holder seg tørr" selv om det egentlig er vått!! slik oppstår det mange bleieutslett.

Hvert bleiebarn bruker over ett Tonn engangsbleier i løpet av en bleieperiode, dette blir ca 220 mllioner bleier bare her i Norge. Papirbleier inneholder tungt nedbrytbare stoffer, det kan ta hele 500 år før det brytes ned og de er vanskelige å gjenvinne. Det er også mye mindre miljøvennelig å produsere og frakte alle papirbleiene i forhold til tøybleier som man trenger mindre av og som kan gå i arv.

Selv om tøybleier er litt dyre i innkjøp blir det i lengden mye billigere en om man hadde kjøpt engangsbleier hele bleieperioden. Og om man kjøper brukte tøybleier blir det jo enda billigere. De kan jo også som sagt gå i arv, og etter en kokvask eller *stripping* er jo bleia helt rein igjen.

Engangsbleiene kan være tilsatt krem, parfyme eller fargestoffer. De kan også inneholde butylhydroxytoluen (BHT). Dette er funnet i så små mengder at de ikke blir sett på som noen direkte helserisiko, men på den annen side er barnehuden konstant utsatt for stoffet.

Ellers lukter tøybleier MYE mindre en engangsbleier! Det blir en helt annen "råtten" innestengt lukt i engangsbleiene!

Skjønner ikke hvorfor de fleste bruker engangsbleier jeg.. Tenk hvor ubehagelig det er og gå med et svært klamt plastbind om sommeren? Åssen tror dere babyene i plastbleiene føler seg???

Skrevet

Takk for informasjon! Mitt eget nurk kommer ut om noen måneder og jeg har tenkt en del over hva slags bleier vi skal velge. Og det du sier Lykkelig med liten om at

"Om du hadde måtte gå med bleie, ville du da valgt en klam plastbleie med miljøfarlige stoffer? Eller en deilig myk tøybleie laget av naturlige materialer? Jeg hadde valgt tøy..."

treffer rett hjemme hos meg. Jeg har aldri orket å gå med bind, fordi jeg synes de klør og er ubehagelige og har sverget til tamponger helt til jeg oppdaget at det som fungerer best for meg er et slikt mensbeger i kombinasjon med tøytruseinnlegg. Hvis jeg ikke orker å gå med plastikk nedentil i 4-5 dager hver måned, hvordan skal jeg ha samvittighet til å putte babyen min i det 24 timer om dagen de første par årene? Nå tror jeg bleiavgjørelsen her i huset er tatt :)

Skrevet

flott at du har overbevist de som sitter på gjerdet da:)

har brukt tøy på mine to, og kommer til å bruke det på neste også:)

og d ahar jeg jo det meste fra før også og det er jo genialt.(med unntak av at jeg vil ha flere lommebleier siden ejg finner de formsydde med ullbukse litt upraktisk nå på sommeren, med sand og vann og alt som følger med en ettåring på denne årstiden:)

er veldig enig i det som blir sagt med hva babyen ville valgt.

jeg sier ikke at "det føles bedre med tb for babyen min" uten grunn!

jeg bruker også tøy, når jeg har mine mnd besøk av tanta...og det er en verden av forskjell! kan ikke tenke meg å ta på et plastikkbind igjen noen gang egentlig.....

Skrevet

men jeg må få påpeke det som hi sier om å måtte forsvare seg....for det må man som tb bruker.....folk er meget skeptiske og har en merkverdig innstilling til det. Så man bør ha med seg konkrete tall på hvorfor det er miljøvennlig, bedre, og økonomisk. om man er i fare for å møte folk som kommenterr tb bruk;)

Skrevet

Hva anbefaler dere at vi kjøper hvis vi ønsker å prøve tøybleier litt før vi bestemmer oss? Hvor kjøper man, og hvos mye? Jeg er slett ikke sikker på hva som blir brukt hos oss denne gang, men jeg har aldri prøvd tøybleier før, og kunne godt tenkt meg å gjøre det før vi bestemmer oss..

Skrevet

Ja det er dette som er vanskeligst her i Norge, for i utlandet er det vanlig at man leier tøybleier først slik man får prøvd ut mange forskjellig typer, samt flere om gangen i ca 2 uker (8 uker om barnet er nyfødt). Der jeg kommer fra (Canada) så har man også bleieservice som man kan abonnere på slik bleiene blir hentet hjem hos deg, vasket og returnert :)

Det som er vanlig her er å kjøpe et par forskjellige for å teste dem ut. Det som jeg synes blir vanskelig her er at man får ikke et riktig bilde av hvordan det er å bruke tøybleier før man har en del i huset. Men du får ihvertfall kjent på dem, og sjekket om de passer barnet ditt.

Vi gir gratis demonstrasjoner av våre tøybleier (og bæretøy), så om du bor i Oslo området er det bare å avtale tid og stikke innom :) Send meg PM om du er interessert, så kan jeg gi deg mer info :)

Skrevet

Pleier å handle på en butikk som har mange tøybleier som er laget av organisk materiale (-: http://www.miljobaby.no/ Håper denne tråen har fått folk til og virkelig tenke på hvilkene bleier de vil velge til babyene sine. Tøybleier er faktisk ikke så stress som folk tror...

Skrevet

Takk FlippFlapp det var akkurat det jeg mente :) Og jeg vil så gjerne at det skal snus, ihvertfall jevnes ut slik at ALLE som bruker engangsbleier, ikke bare tøybleiebrukere, har like mye kunnskap om ENGANGSBLEIER. Vi må bare begynne å spørre, "Oi, bruker du engangsbleier? Hvorfor det?" :)

Kanskje det vil få folk å ville undersøke bleiene sine litt mer?

Skrevet

Takk for så mye bra info ♥Lykkelig med liten♥! Det er så vanskelig å starte slike tråder siden det så ofte blir en for/imot kamp, istedenfor en mulighet til å veksle informasjon og øke kunnskapsnivået! Er også et kjempe fan av miljøbaby.no!

Skrevet

Synes det var kjempeflott av deg Crys79: gutt09+2011 spire???? og starte denne tråen (-: Ja, folk burde virkelig få øynene opp for alle kjemikaliene vi omgir oss med.. Ikke bare i bleier, men også i leker, madrasser o.l... Synes det er rart at det er lov og selge bleier uten og skrive på pakken hva bleiene inneholder. Dette gjelder også for damebind forresten. Men jeg håper og tror at folk vil begynne og sette mye mere fokus på dette i fremtiden ettersom forskningen viser at det desverre er VELDIG mye unødvendige kjemikalier og tilsettningsstoffer i mange produkter. Kjemikalier som brommerte flammehemmere og kjemikalier som smaksforsterker i maten er det jo allerede beviser for at kan føre til infertilitet, hodepine og mange andre plager.

Er også veldig fan av en annen side som setter fokus på disse tingene;

http://www.gronnhverdag.no/

Anbefaler alle og gå inn der og lese litt..

Skrevet

http://www.mommystouch.com/

jeg er veldig glad i disse! de er onesize så de passer i laang tid. passformen er flott for mine barn. men obs! selv om de passer til mine barn betyr ikke at de passer til dine:)

så bestill en prøvepakke. jeg bodde i florida når jeg startet opp og jeg bestile da en pakke med 6 div bleier, slik at jeg kunne finne de jeg likte best.

et veldig viktig tips er at innleggene(om du bruker lommebleier da) er minst like viktig som bleia. hemp eller bambus anbefales på det sterkeste. microfiber har sånn svameffekt. suger bra til seg, men skvosjer de tut igjen leke lett;)

med helt nyfødte kan ejg også anbefale bare brettebleir, med enten ulltrekk eller pultrekk....kjøper brettisene på fks jysk. veldig billig. også bestill deg snappi(da slipper du den sikkerheltsnåla)

Skrevet

Jeg håper dere; ikke tørker tøybleiene i tørketrommel, alltid vasker på 60 grader med full maskin og bruker tøybleiene på flere barn. Ellers kan dere droppe miljøhensyn-argumentet. Hvertfall i henhold til grønn hverdag.

http://www.gronnhverdag.no/Nettsider/Groenn-Hverdag/Tm/Barn/Tips/Bleier

Driver du med salg av tøybleier, Crys79? Var det ikke du som hadde gratis visning av bruk?

Har ikke lest om giftstoffene ennå. Så uttaler meg ikke om det :-)

Skrevet

Takk for flere flotte svar. Da må jeg bevege eg ut i djungelen og se litt.. Bor ikke i Oslo, så kan ikke ta tilbudet ditt om visning dessverre! Hørtes jo fantastisk ut med den ordningen som dere har i Canada! En gründer ide for noen i Norge kanskje!

Skrevet

ville bare si at vi har brukt tøybleier på vår jente (som forøvrig begynte med truser på dagtid fra 21 mnd), anbefales på det sterkeste!!!

Sjekk ut www.bleieboden.no

:D

Skrevet

Jeg har vært inne på bleieboden.no og der var det jo masse fint.. Men aner virkelig ikke hva type pakke som er lurt å kjøpe for å teste littegrann! Syns det er kjempevanskelig. Har som sagt aldri tatt i en tøybleie før.. Kan noen hjelpe?! :)

Skrevet

Les litt på tøybleie forumet (-: Masse bra tips der!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...