dansejentes mamma Skrevet 20. juni 2010 #1 Skrevet 20. juni 2010 Hei, jeg har brukt mer enn jeg hadde tenkt på sommersalget.... Kan dere være greie å hjelpe meg med litt sammenligningsgrunnlag? Hva er ok å bruke på klær til seg sel i løet av året, eller om det er vanskelig, hvor mange par sko eller dongrybukse, og hva koster et par du vanligvis kjøper? Og får du nor pes om du kommer hjem med for mye?
Stellaborealis Skrevet 20. juni 2010 #2 Skrevet 20. juni 2010 Vet ikke om jeg er et spesielt godt eksempel men jeg bruker ca 3000kr på meg selv i form av klær, sko og annet tilbehør i løpet av en mnd. Handler ikke så ofte veldig dyre plagg med mindre det er snakk om vinterjakke, kjoler til spesielle anledninger, løpesko/treningsutstyr osv.... Finner som regel topper til under 500,- og bukser til rundt 600,-. . Kjøper røft regnet 8 par bukser, et ukjent antall topper(maaaaange!), og ca 10 par sko i året + alle mulige andre plagg(bruker mye kjoler). Så lenge vi har råd til det er det greit tenker jeg, vi har ikke felles økonomi, men en felles konto. Alt vi har til overs etter at utgifter er betalt til den kontoen gjør vi som vi vil med:) Dette var et rotete svar men håper det hjalp litt;)
Merethe ♂ ♀ ♂ ♀ Skrevet 20. juni 2010 #3 Skrevet 20. juni 2010 Kjøpt er kjøpt, kos deg med de nye klærne dine og prøv ikke å tenke på det. Du kan heller gi deg selv shoppeforbud frem til høsten hvis dette har tært på økonomien deres. Hvor mye hver enkelt bruker kommer helt an på økonomi og prioritering. Jeg kjøper for eksempel mye mindre enn Mirimiri over her, men jeg elsker å kjøpe barneklær.... :-)
meg & to små vampyrer Skrevet 20. juni 2010 #4 Skrevet 20. juni 2010 Det kommer jo an på hvor mye penger dere har til overs vel? Jeg bruker ikke mye, men så har ikke vi mer enn en inntekt heller. Men om/når jeg har jobb så kjøper jeg gjerne 3-4 par sko (gjerne mer, elsker jo sko), noen bukser og masse toppet i løpet av et år. Om jeg finner noe fint da.
solei Skrevet 20. juni 2010 #5 Skrevet 20. juni 2010 Å handle på sommersalg gir mest for pengene synes jeg. Da finner en mye basis topper og bukser som blir mye brukt. Om du ikke handler ofte ellers så er det vel ingen grenser...så lenge du har penger til det! Jeg derimot handler vel klær for 4000 til meg selv...hvert år. Men så bruker vi stort sett alle pengene på lån...vår prioritering.
Mom2Two Skrevet 20. juni 2010 #6 Skrevet 20. juni 2010 Jeg aner faktisk ikke...hehe.., men jeg er ikke noe glad i å shoppe, så er nok ikke blant de verste. Det kan gå et par måneder uten at jeg kjøper noe, før jeg plutselig finner ut at det er en ny sesong på gang, så må jeg ha en hel del. Jeg er ikke sånn som har skapet fullt av klær jeg ikke bruker. Pes når jeg kommer hjem? Jeg bruker sjelden å si fra om eller vise frem det jeg har kjøpt egentlig. Det glir bare umerkelig inn i skapet med resten, han merker ikke om jeg har noe nytt. Her om dagen hadde jeg på meg noen litt store øreringer, da spurte mannen om jeg hadde tatt hull i ørene!! Erm...ja, sa jeg, da jeg var 5... høøøø..... Går alltid med noe i ørene! Så du skjønner, her kan det kjøpes uten at han ser det..:-D Det er jo fordelen da;-)
2barns mor Skrevet 20. juni 2010 #7 Skrevet 20. juni 2010 Bruker veldig lite penger på meg selv, skulle ønske jeg kunne bruke mer!!! Bruker mest på barna, å får faktisk litt dårlig samvittighet når jeg bruker penger på meg selv.... var på salg i går, å kom hjem med noen topper til meg selv, belte og litt stæsh.... samt en hel haug med ting til barna! Ingenting til gubben..... Men er faktisk litt flink til å skrive opp hva barna trenger, så da blir det ikke så mange impulskjøp.. Vet jeg at ett av barna har litt lite joggebukser, skriver jeg det opp og sjekker lista når jeg er på shopping!
Huldretussa ' en av hver sort' Skrevet 20. juni 2010 #8 Skrevet 20. juni 2010 Jøss, 3000kr per mnd?! Da må du ha et enormt klesskap! Jeg bruker max 5000kr på klær, sko ol. til meg selv hvert år. Jeg forsøker å handle kun det jeg trenger (men har alikevel mer enn nok) Men nå er jeg av den oppfattning at det er litt flaut å være en del av det vestlige forbrukssamfunnet. Vi er en liten del av klodens befolkning som bruker den største delen av jordens ressurser. Bare fordi vi er så vanvittig materialistiske. Tenk at bare fordi jeg skal kjøpe med alt jeg vil, sitter det kanskje 50 familier som er lutfattige (for di jeg grafser til meg alt mulig).. Om alle verdens mennesker skulle hatt samme standard som oss hadde menneskeheten bukket unde for lengst. Skjønner ikke hvorfor så mange mener de "fortjener" alt mulig, gjør ikke folk i fattigeland det også egentlig? (dagens utblåsning fa meg) HI: om du har brukt for mye penger på salget kommer vel ann på.. Om du har fått mye du trenger til en rimelig penge synes jeg det skal litt til å "bruke for mye", men om det meste blir lite/ aldri brukt, da har man kanskje handlet for litt for mye penger..
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 20. juni 2010 #9 Skrevet 20. juni 2010 Jeg får aldri pes, men noen ganger et litt tungt sukk, hehe... Tror jeg bare har 4-5 par sko tilsammen (inkludert finsko og vintersko), så bruker kanskje 500-700 kr i året på sko til meg selv. Vanlige klær...tja, i snitt 300 kr i mnd kanskje? Er flink til å kjøpe på salg/tilbud. Har som oftest 3-4 dongeribukser som passer og en 12-15 topper/singleter og så en 10-15 gensere/cardigans ol (mye er gaver eller kjøpt av gavekort til jul/bursdager). Normalt kjøper jeg bukser til 200-400 kr stykk, topper til 50-100 kr stykk og gensere/cardigans til 150-300 kr stykk. Får mg ikke til å kjøpe klær til over 400-500 for et plagg til meg selv, selv ikke i perioder der økonomien er veldig god. Er vant til å måtte tenke før jeg shopper fra barnsben av, og det henger nok litt igjen.
Lille tripsi Skrevet 20. juni 2010 #10 Skrevet 20. juni 2010 Noen bruker penger på trening el hobbyer, andre går til frisøren ofte osv..alt handler om prioritering. For min del bruker jeg ikke penger på det nevne her utenom frisør 2 ganger i året. Men liker å kjøpe klær, så ca 1000 i mnd , minst. Kan kjøpe sko som koster alt fra 1500 til 100 pr par, ca 3-4 par i året. Bukser til 500-1500 stk, ca 3-4 i året.
dansejentes mamma Skrevet 20. juni 2010 Forfatter #11 Skrevet 20. juni 2010 Denne fikk jeg lyst å svare på. Jeg bruker mer enn 3000 pr mnd. Men 9000 kr på under en mnd ble litt mye selv på meg. Jeg har ikke enormt klesskap, og jeg bruker klærne til de er slitt ut. Jeg kjøper dyre klær. Ut fra smme filosofien som deg. Det må være noe galt et sted om du kan kjøpe en bukse til 100 kr. Og jeg trenger åpenbart ikke alt jeg kjøper akkurat nå, men jeg vet det blir brukt opp. Og om jeg er så uheldig å gjøre feilkjøp, er nemlig ikke ufeilbarlig, så har jeg flere som vil arve av meg, og så fins jo FINN!!!!
*Rutletutt* Skrevet 20. juni 2010 #12 Skrevet 20. juni 2010 Jeg er EGENTLIG glad i å shoppe...men i det siste har jeg liksom bare ikke vært særlig god til det, he he. Jeg jobbet på Vero Moda/Only i over 7 år og da gikk nesten hele lønnen opp i klær (jobbet deltid da...), og siden vi fikk 50% og innkjøpspris på alt, ble det endel klær...masse jeg aldri brukte og en i hver farge osv...helt på trynet i grunn, men vi gikk med klærne på jobb, så måtte ha endel skift og i tillegg ble man jo ganske opptatt av klær med en sånn jobb. Da jeg sluttet der dalte shopping-intensiteten kan man si...var kjipt å begynne å betale full pris på klær, he he;-) Etter jeg fikk barn kjøper jeg mest til dem. Er ikke flink å kjøpe til meg selv. Får dårlig samvittighet av å bruke for mye penger på meg selv, selv om vi ikke har dårlig økonomi eller noe. Hos oss er det heller sånn at mannen må oppmuntre meg til å kjøpe noe til meg selv;-)) Er opptatt av klær og mote, men føler ikke at jeg er noe flink til åkle meg lengre....og da blir det ikke til at jeg kjøper så mye. variererveldig hvor mye penger jeg bruker i mnd. kan gå flere mnd uten at jeg kjøper noe nytt, og så kan jeg bruke et par tusen en mnd. Jeg handler mest på Vero Moda, Only, Bik Bok, H&M og Risøe, så koster ikke all verdens akkurat. Klarer ikke bruke over 600,- på en bukse og liker helst at toppene ligger på rundt 200,- mer enn det syns jeg er mye...gjerrig, jeg;-))
NormaJean Skrevet 21. juni 2010 #13 Skrevet 21. juni 2010 Hehe, her i huset er det mannen som bruker mest penger på klær, ikke jeg! Men de siste 3 årene har jeg bare vært gravid/hatt post-baby kropp så lite vits for meg å kjøpe dyre ting! Men det skal forandre seg til høsten, da blir det London tur på meg og klesshopping!
erteposen + 4 Skrevet 21. juni 2010 #14 Skrevet 21. juni 2010 Jeg er ikke flink til å handle salgsvarer på sommersalg til meg selv, og bruker kanskje 1000.1500 kr på meg selv i løpet av en mnd. En vinterjakke,kjole eller dyrere sko kommer på toppen i løpet av et år. Jeg kjøper 1-2 par dyre jeans i løpet av et år, to kjoler, 3 skopar (jeg har dilla på sko, men er kresen) og litt jobbtøy som holdes utenfor regnskapet. Nå syr jeg og fikser på en del klær, og utover basisklær er "trend" plagga mine ofte vintage eller omsydd. Jeg har vel en stil som i mindre grad blir preget av trender, og investerer i basistøy som jeans, skjørt, jakker og støvletter/sko. Jeg hadde klart å bruke mer, men prioriterer å bruke penger på andre ting.
lille sprelle Skrevet 21. juni 2010 #15 Skrevet 21. juni 2010 I år har jeg brukt en del tusen. I fjor brukte jeg vel kanskje 500 på sko..... Sportsutstyr bruker jeg penger på, forøvrig går jeg for de fornuftige kjøpene. Dvs. kvalitet og om mulig, rimelig. Det kunne ikke falle meg inn på betale noe mer enn 500 kr for ei bukse f.eks.
Hierofanten Skrevet 21. juni 2010 #16 Skrevet 21. juni 2010 Jeg handler lite klær til meg selv og det som er nødvendig til ungene. Sjelden noe ekstra. Hadde jeg hatt mulighet hadde jeg handlet mye mer. Men vi er nyetablerte og har prioritert hus og bil. Det vil nok bli mer shopping på meg med årene:) Når jeg handler klær er det bukser fra 300kr-600kr kanskje 3-4 par i året. Nye klær til jul og 17 mai. Ellers handler jeg en topp eller kjole nå og da om jeg skal noe spesielt. Sko kjøper jeg max 2-3 par i året. De koster fra 500kr til 2000kk men venter som regel til januarsalget med å kjøpe de dyre skoene(de som koster 1500-2000) slik at jeg får de til "normal" pris. Og ofte kjøper jeg sko for bursdagspenger jeg har fått. Jeg handler stort seg på b-young, vero moda, hm og lignende butikker. Handler aldri merkeklær men skulle gjerne hatt råd til det. Det er utrolig mye fine klær til både voksne og barn. Jeg får vel ikke akkurat pes når jeg handler meg klær men må ofte diskutere meg til at jeg eller ungene virkelig trenger det. Han forstår ofte ikke behovet. Jeg tar som regel opp klesshopping på forhånd siden vi har felles økonomi.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå