Anonym bruker Skrevet 20. juni 2010 #4 Skrevet 20. juni 2010 Hei:) Husker jeg rett, er du tidligere steinerelev? Kan du i tilfelle fortelle meg litt om dine erfaringer, fordeler og ulemper? Vil du anbefale skolen?
Miss Misantrop Skrevet 22. juni 2010 #5 Skrevet 22. juni 2010 Det stemmer at jeg har gått på steinerskole. Jeg er 3. generasjons steinerbarn og har også prøvd offentlig skole, senere også vanlig universitet. Jeg tror nok de fleste skoler blir farget av sine ansatte, også steinerskoler- derfor er man ikke garantert noe godt miljø ut i fra at det er en steinerskole, men mine lærerere viste et stort personlig engasjement. De tjener faktisk mindre en lærere i den offentlige skole og har gjort noen offer selv for å få jobbe etter steiner pedagogikk. Jeg kommer ikke over klasse forstandarn vår som hentet en skulkende gutt som ikke hadde det så bra, hjemme hos gutten hver morgen, sånn at han skulle klare å fullføre 2. klasse på VG. Det jeg liker best med steinerpedagogikken er at praksisk kommer før teori. Sånn lærer jeg best. I den offentlige skolen er det motsatt, teori kommer før praksis. Det vekker ikke min nygjerrighet på samme måte. Trigometri blir morsomere når man har drevet med landmåling. Det viktigste er ikke hva du lærer her og nå, men å danne et godt grunnlag for livslang læring og å tenke utenfor boksen. Steinerskoler er ikke kjent for å legge vekt på realfag, men vi hadde en fantastisk matematikk lærer som inspirerte og hadde det ikke vært for han hadde jeg ikke tatt mitt (den gang) hovedfag i matematikk. Flott å få begynne med språk tidlig. Tysk og engelsk (selv om det aldri ble min sterke side) Verdien av å lære seg langsomme ting står høyt. Det å spille et instrument f.eks. Mye lek og moro, men også en dypere kjenskap til klassikerne våre innen forskjellige kunstarter. Jeg er ikke i tvil. Mitt barn skal på Steinerskole! Dessverre er det svært dyrt der jeg bor i USA, rundt 160 000 i året. I norge koster det et par lapper i måneden.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå