Gå til innhold

Får Daniel kongetittelen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og mannen sitter å diskuterer her =)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Men konge blir han ikke. Tenkte kongelig tittel, og det er jo da prins. ;o)

Skrevet

Jeg tror han får prinsetittelen slik som dronning margrethe og gemalen. Han er prins.

Skrevet

En konge må være født til tittelen.

Hans tittel vil alltid være prins, selv etter at Victoria blir dronning. Likt som i Danmark med dronning Margrethe og prins Henrik.

Skrevet

Hans Kongelige Høyhet Prins Daniel av Sverige, Hertug av Västergötland heter han nå etter bryllupet.

Skrevet

Takk, da hadde jeg riktig. Kan tro jeg skal gni det inn ;-)

Skrevet

..men Sonja ble dronning, og likeså blir Mette Marit det....Så da vil "inngifte" kvinner bli dronning, men "inngifte" menn vil aldri bli Konge...hmmmm...likestilling? ;)))

Skrevet

Han blir vel prins eller prinsgemal, samme som de har i Danmark. Han kan ikke bli konge sånn som Soja ble dronning da en konge står over en dronning i rang. Tronarvingen må jo nødvendigvis være den som har høyest rang.

Skrevet

Mamman til gutta boys: Det er fordi Kongetittelen kun kan arves, har jeg hørt. Altså kan ikke en "inngiftet" mann få Kongetittelen fordi han ikke har arvet den.

Skrevet

noggie har rett. Grunnen til at inngifte ikke kan få kongetittelen er at kongen står over dronningen i rang. Så om tronarvingen er jente, blir hun dronning mens hennes mann blir prins. Om tronarvingen er gutt blir han konge, og hans ektefelle blir dronning (noe som er uproblematisk siden det er tronarvingen som likevel har høyest rang).

Hva som skjer den dagen vi får en homofil/lesbisk tronarving, det gleder jeg meg til å se!!

Skrevet

haha. Klara! Håper det skjer en gang. Men innen den tid har vi kanskje ikke no kongehus lenger..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...