cathy 2 på under 1 år Skrevet 19. juni 2010 #1 Skrevet 19. juni 2010 Noen andre som har vært borti dette?? Noen som vet hva som er policy i sånne sammenhenger? Hodet var normal str på men hele avviket ligger rundt magen, fikk bare beskjed om at jeg måtte kjenne etter at det var liv og hvis ikke så måtte jeg komme inn før (ville ha meg inn på CTG registrering om 14 dager). Da bare en CTG og ikke noe UL så jeg ble litt nervøs så jeg ringte min JM og på mandag har jeg time og da skal hun kontakte H.sund og haukeland for og høre hvor jeg kan komme inn på en skikkelig kontroll. Hører til ute på bygda og har no vært på et lokalt lite sykehus. Skal også være sagt at med nr 1 ble jeg innlagt på -17 % avvik men det var myyye senere i sv.skapet
mammaen til 2+1 Skrevet 19. juni 2010 #2 Skrevet 19. juni 2010 Hørtes litt spesielt ut at du skulle ringe tilbake ved lite liv og ellers bare ha ctg reg om 14 dager!! Håper JM har litt bedre råd på mandag. Forøvrig ville jeg ikke gått helt i bekymringsboksen enda siden dem målte at hodet var normalt og kroppen/magen hadde avik, det kan hende at den som målte ikke gjorde en god nok jobb og at målene derfor ble feil. Det kan være kinkig å måle noen ganger pga av posisjon. Det viktigste med vekstavik er at barnet følger kurven sin.. at det ikke daler. Men dette fikk du vel info om sist gang. Iom at førstemann hadde vekstavik så er det ikke unormalt at neste og har det.. Sønnen min lå på -12% og var 3kg ved termin, frøken i magen nå er målt til -13% og blir nok rundt det samme. Ingen som bekymrer seg her i gården hvertfall. Men som sagt dette bør jo virkelig utredes og fås et skikkeli svar på, så krev av JM at du blir undersøkt på en skikkelig fødeavdeling. Hva var årsaken til innleggelse av vekstavik sist? Fant de ut grunnen?
cathy 2 på under 1 år Skrevet 19. juni 2010 Forfatter #3 Skrevet 19. juni 2010 Nei da lå jeg i tillegg på grensen til sv.skapsforgiftning. ja jeg krevde det og hun tar de telefonene på mandag! Morkaken som var liten sist, så pass at JM som tok i mot under fødselen reagerte med en gang med <> Men jeg kjenner no liv her så tar ikke det så tungt ennå men det går så fort nedover når det først setter i gang, gjorde værtfall det sist, begynte på -11% bare noen uker før og når hun kom ut etter 3 dager med stripping, vannavgang og modningstablett x 2 så var hun på -29%. Var inne for bare 1 mnd siden og da var denne baby på -5% så har endret seg mye på bare 4 uker
mammaen til 2+1 Skrevet 19. juni 2010 #4 Skrevet 19. juni 2010 Hvor langt er du på vei nå?... Men som jeg skrev over.. så høres det litt rart ut at hodetmålet var helt som det skulle.. Er nok ikke utenkelig at vekstaviket er større nå en sist med den historien du har fra før.. men at det kun skulle ligge rundt magen liksom.. Men men 2 dager til mandag, og så lenge du har liv i magen så har den lille det fint.. (de slutter å bevege seg masse hvis de må gå i sparemodus). MEN siden du hadde morkakesvikt sist gang så ville jeg nok belage meg på at det er det du har denne gangen og.. og at denne babyen må ut litt før tiden er nok ikke usannsynlig.. Kjenner forresten at jeg blir sjokkert over behandlingen du fikk på kontrollen du var på nå, hvis vekstaviket sist bare var på -5%!! De burde jo virkelig ha utredet dette skikkelig innen kort tid.. ikke om 14 dager!! Du får JM di til å sende en klage.. de kan da ikke drive på sånn!
cathy 2 på under 1 år Skrevet 19. juni 2010 Forfatter #5 Skrevet 19. juni 2010 Nei det var det at det hadde gått så mye opp som gjorde meg så usikker. Jeg har 4 uker til termin no. Ja det er skummelt når legen holder på slik, verste er jo at jeg vet at han gikk på ferie etter den dagen, bare håper at det ikke er fler som har fått samme beskjeden der og som ikke vet at det ikke er holdbart å bli behandlet på den måten, jeg har jo nett vært gjennom det så jeg tok selv kontakt med JM. Ikke enkelt og slappe av og roe ned med en liten som straks fyller 10 mnd, og holder på og lære seg og gå og det som hører med.. Er så vanvittig heldig at gubben er hjemme pga finanskrisen (permitert), hadde ikke taklet dette hvis han skulle jobbet sånn som han gjorde før.
Emmelie + 2 Skrevet 19. juni 2010 #6 Skrevet 19. juni 2010 Hei hei. Jeg går no jevnlig til kontroll men fosteret mitt har ca 50% av normalstørrelsen på hodet forhold til andre foster som er komt like langt, og kroppen er 10% av hva som er normalt. Så har et veldig lite foster, og er 30 uker på vei. Men dette var slik med meg med nummer 1 også, så fekk beskjed om å ta det med ro, og berre passe på at eg har spark hver dag, og det har jeg:)
mammaen til 2+1 Skrevet 19. juni 2010 #7 Skrevet 19. juni 2010 Nei det er jo nesten trist å si at det er flak du har vert igjennom dette før, sånn at du vet at det du fikk beskjed om ikke er riktig! Håreisendes! Har en overaktiv liten mammadalt på 15 mnd selv, så er skrekkelig klar over hvor vanskelig det er å ikke "stresse" eller ta i. Men hvis du ikke har noen plager så kan du vel bare nyte å være mamma litt nå, og så er det jo bare en dag igjen til mandagen kommer. Du må bare ikke gå i kjeleren av bekymring før du faktik har fått et skikkelig svar på hvordan ting står til... Kan jo uansett ikke være noen ekstremt kompetent lege han du var hos som ikke reagerte noe særlig på sine funn.. så skulle ikke forundre meg om hele målingen i seg selv var litt "off". Godt du har mannen hjemme da.. selv om det sikekert er kjipt for han å være permitert. Jeg har heldigvis barnehage på dagtid.. hadde ikke klart meg uten nå som jeg er gravid. Og sånn forresten så er det jo ikke "krise for babyen å bli født nå" du får sikkert gå til uke 37 også hvis alt er fint (noe det sikkert er siden du kjenner godt med liv enda)... sikkert værre for deg.. hehe.. det siste som står på ønskelisten min hvertfall å få noe serlig før termin denne gangen, iom at de er så tett..
Pixie Power Skrevet 20. juni 2010 #8 Skrevet 20. juni 2010 Opplevde dette i første sv.skapet, og ble fulgt opp ukentlig de siste ukene. Alt var normalt. Men de sjekket med UL hver gang, og så på mengde fostervann og blodgjennomstrømningen i navlestrengen fra gang til gang.
cathy 2 på under 1 år Skrevet 23. juni 2010 Forfatter #10 Skrevet 23. juni 2010 Hos JM gikk det greit, hun fikk snakket med haugesund og de skulle ta kontakt med meg ang time. Fikk telefon i går og fikk time i dag (onsdag) så no har jeg vært inne til en skikkelig undersøkelse, det var som jeg trodde... Det er begynnende morkakesvikt og skal tilbake om 1 uke hvis det ikke skjer noe i mellomtiden. BT mitt i dag var helt på tryne høyt men det var sikkert bare pga nerver osv.. Men slapp og bli lagt inn no i denne omgangen, men legen sa at hvis baby ikke vokste noe mer så var det bare og prøve og sette det i gang slik som sist med stripping. Legen mente og at jeg sikkert kom til og få svak svangerskapsforgiftning denne gangen, det kunne se slik ut allerede. Men er sååå glad for at jeg slipper være så lenge vekke fra lille gullet mitt som er 10 mnd I DAG!!!! <3 Fikk overnatte hos en venninne av meg som bor i nærheten (jeg, gullet og gubben) men kan ikke si jeg fikk sove noe særlig i natt så no er jeg helt klar for køyen i håp om at den lille skal slutte og spenne i magesekken og at jeg skal få sove litt i natt!
Nordnr5<3 Skrevet 24. juni 2010 #11 Skrevet 24. juni 2010 Dere med vekstavvik, hvordan symfysemål har dere hatt i hvilken uke? Ligger dere på det grønne på normallinjen? Var på estimering for 6 uker siden.. Var da på -5% og har ikke vært siden.. Nå er jeg 36+4 og igår var symfysemålet mitt på 30... Jeg har blodtrykk på 153 over 103 menn har i utgangspunktet hatt 90 i undertrykk.. Har bare spor av protein i urin, men er noe kvalm og svimmel.... Har mye fostervann og kjennes ut som babyen ikke er så stor og hun har gooood plass i magen
cathy 2 på under 1 år Skrevet 24. juni 2010 Forfatter #12 Skrevet 24. juni 2010 Jeg har lagt på toppen av den grønne linjen, men har rikelig med fostervann. blodtrykket mitt var ganske fint men på undersøkelsen i går hadde jeg plutselig høyt, men rekner med at det er for at jeg var nervøs og ganske stresset over hele situasjonen. Men jeg må vel følge med dersom jeg føler det blir noe endringer. Jeg hadde også -5% når jeg var ca 32 uker på vei så du burde snakke med JM og høre om du kan bli henvist på grunnlag av det du skriver her at du føler at baby har stor plass.
Nordnr5<3 Skrevet 24. juni 2010 #13 Skrevet 24. juni 2010 Oj oj viste ikke det gikk Ann at du lå på den grønne i det hele tatt med 22% vekstavvik... Ja jeg får spørre om å bli henvist.. Vet jeg får det hvis jeg spør, de er kjempegreie
cathy 2 på under 1 år Skrevet 24. juni 2010 Forfatter #15 Skrevet 24. juni 2010 Kjempe! Hold meg oppdatert da! Håper alt står bra til med den lille hos deg.
Nordnr5<3 Skrevet 24. juni 2010 #16 Skrevet 24. juni 2010 Skal få høre... enda i sjokk over at du har høyt symfysemål og allikevel så stort vekstavvik...
Nordnr5<3 Skrevet 24. juni 2010 #17 Skrevet 24. juni 2010 Forresten nr to og tre hos meg er det bare 14 mnd imellom.. tungt men absolutt verd det!!
cathy 2 på under 1 år Skrevet 24. juni 2010 Forfatter #18 Skrevet 24. juni 2010 Stilig da at du har 2 som er så tette! Jeg er en av de som er utrolig heldig, mannen er permitert fra jobben for tiden så jeg er ikke alene men tuppeline om dagene og blir værtfall mye hjelp når nestemann kommer... Har også flyttet nærmere mine foreldre for og få litt hjelp der fra. Jeg sliter med et håndledd som jeg mest sansynlig må operere eller gå med konstant senebetennelse og så låser det seg så uansett må mannen være hjemme den neste tiden for og kunne hjelpe meg.
mammaen til 2+1 Skrevet 24. juni 2010 #19 Skrevet 24. juni 2010 så bra at du fikk funnet utav det.. ganske sykt i forhold til de de sa til deg på kontrollen!! Hva sa legen til dette? Stemte det at hodet var normalt og at vekstaviket kun lå rundt magen?? Til deg over her som lurer på symfysen.. jeg igger i bunn av det grønne.. og mini er -13% men tror ikke det er selve symfysemålet som gjelder.. det er kurven.. at den skal stige ikke flate ut..
cathy 2 på under 1 år Skrevet 25. juni 2010 Forfatter #20 Skrevet 25. juni 2010 Sånn som det var nå så ligger avviket rundt magen her ja. No blir det masse kontroller og veldig lange reiser, bor på en øy i kvinnherad og må kjøre 3-4 timer for og komme til det sykehuset som sjekker meg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå