Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg jogget endel forrige sommer og har tenkt begynne igjen nå. Løper ca 3-4 km, men jeg sliter veldig med pusten.Det virker som jeg rett og slett ikke får inn nok luft. Blir ikke sliten ellers, kjenner det litt i lårene men det er pusten som forhindrer meg i å kunne jogge hele løypen. Hvor fort merker man bedring på dette? Har det like god effekt å gå-jogge-gå osv??

Bør man kunne jogge 4 km eller er jeg i særdeles dårlig form??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei på deg:)

Jeg hadde det på samme måte. Anbefaler intervalltrening ( 4x4) minst 2 ganger i uka:)

Jeg klarte å jogge hele løypa etter 2 uker.

Du må bare presse deg. Jeg vil også anbefale en pulsklokke for da ser man helt klart om man presser seg selv godt nok og blir treningen bedre. Min erfaring er at jeg føler je gikke klarer mer og så ligger ulsen altfor lavt... da er det rett og slett oppi hodet man sliter om du skjønner?

Hadde vært moro å høre fra deg hvordan det går videre...løper litt selv ;)

Lykke til :)

Skrevet

Hei!

jeg har holdt på med jogging denne våren. Var iELENDIG! form da jeg begynte. Så jeg begynte med å gå fort en runde jeg ønsket å jogge. Etter tredje gangen økte jeg tempo til å gå fort-jogge-gå fort-jogge osv. For meg hjelper det å ha bra musikk med litt tempo i øra! Etterhvert som formen ble bedre var målet å kunne løpe i strekk i en halv time (ca.5 km). Det gikk i grunn fort. Jeg tror at dersom du har trent litt før, vil du merke bedring fort. Nå kan jeg løpe 1 time (kanskje mer), som tilsvarer 10 km , og er meget fornøyd med det :o) Etter hver økt tar jeg styrkeøvelser. Viktig med gode mage og rygg muskler når man løper! Kjenner du til øvelsen som heter planken?! Den anbefales! Tung, men bra!

Jeg har holdt på 3 ganger i uken i 2 mnd, og det er såå deilig!

God tur! :o)

Skrevet

Jeg merket når jeg slet med pusten, konsentrerte jeg meg om å puste inn nesen og ut munnen, type pilates pusting. Fikk bedre kontroll over pesingen.

Skrevet

Jeg begynte å jogge for noen måneder siden. Jeg anbefaler deg veldig å kjøpe pulsklokke for å følge med på pulsen som nevnt ovenfor her. Da kan du også passe på at du ikke varmer opp for hardt. For min del trenger jeg minst 20 minutter før jeg er ordentlig varm, før det må jeg pushe meg selv litt og følge med på pulsklokken.

Jeg også begynte med å gå og jogge i nedoverbakker. Så jogget jeg og gikk i oppoverbakker. Nå jogger jeg hele veien, men tar noen små pulspauser innimellom hvis pulsen blir for høy.

Det kommer jo veldig an på hvordan terreng du jogger i. Jeg jogger stort sett i skogen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...