Anonym bruker Skrevet 19. juni 2010 #1 Skrevet 19. juni 2010 ..som er utrolig hyggelige! Men.... De flyttet inn for ca et halvt år siden. Vi bor i et stort borettslag, de bor i oppgangen ved siden av vår. For en stund tilbake begynte husmor i hjemmet å komme med mat til oss. Typisk pakistansk mat. Idag kom hun med et brett med en risrett, et brød og en dessertrett. Vi blir litt rådville på hvordan vi skal ta imot dette. Hun er jo kjempesøt som lager mat til oss, men jeg lurer litt på grunnen til dette. Er det normalt i forhold til deres kultur? Forventes det noe i retur fra oss? En invitasjon eller noe annet? Det må sies at vi ikke er så glad i denne typen mat også, jeg føler meg skikkelig kjip og uhøflig som kaster maten. Men jeg tør ikke takke nei heller... Noen som vet, har tips og råd?
Gjest ->>- Skrevet 19. juni 2010 #2 Skrevet 19. juni 2010 Bare en hyggelig gest. Dere er forøvrig klin, hakke gærne som kaster hjemmelaget pakistansk mat. Det er jo så godt!
Gjest Skrevet 19. juni 2010 #3 Skrevet 19. juni 2010 Det er nok en invitasjon til et godt naboskap og kanskje vennskap på sikt i hvert fall Men ut over det er jeg jammen ikke sikker, for de pakistanerne jeg kjenner er født her til lands og ikke helt husmor-typene som ville laget mat og levert på døra til folk (et par av mødrene deres er nok typene til det da).
Gjest Skrevet 19. juni 2010 #5 Skrevet 19. juni 2010 Signerer pila, he he, du burde spise og lære deg å elske!!!
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2010 #6 Skrevet 19. juni 2010 Jeg har jobbet i en barnehage med mange flyktingefamilier. Mødrene kom flere ganger i barnehagen med mat til personalet. De gjorde det for å vise takknemlighet for jobben vi gjorde. Flere "inviterte også seg selv" til å lage mat til oss i arbeidstiden. Ei jeg jobber med nå får ofte vårruller av sine vietnamesiske naboer. Hun har invitert dem inn på kaffi når det har passet, og gitt dem en blomst til jul. Ville aldri takket nei til maten! Det ville vært utrolig uhøflig.
Gidder ikke! Skrevet 19. juni 2010 #7 Skrevet 19. juni 2010 Ja, gud, den maten skulle jeg gladelig spist! Men jeg hadde kanskje lurt litt, som deg, på hva dette betyr, vi nordmenn er jo så reserverte og navlebeskuende, ikke vant til sånt;)
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2010 #8 Skrevet 19. juni 2010 Ta imot selv om du ikke liker maten. Prøvesmak så kanskje du liker noe av det:-) Inviter henne inn på kaffe eller te, så får du kanskje en ny venninne eller et hyggelig bekjentskap med en interessant historie:-)
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2010 #9 Skrevet 19. juni 2010 Takk for svar. Nei, føler at om jeg skulle takke nei, ville jeg gjort noe dumt. Maten blir for sterk for meg, og siden jeg ammer i tillegg blir ikke mini særlig glad, som reagerer på sterk mat. Jeg lager en kake eller noe og gir til dem en dag. Eller kanskje en blomst. Urteit spørsmål, men... vanlig sjokoladekake... er det dumt å gi..?
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2010 #10 Skrevet 19. juni 2010 si ja takk, spis og kos deg med den deilige maten og så til jul så kan du bake noen julekaker og gi til dem eller be de på tradisjonell norsk mat eller noe slikt. så koselig med hyggelige naboer!
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2010 #11 Skrevet 19. juni 2010 lag noe skikkelig norsk tilbake. det syns de sikkert blir gøy :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå