Miss Misantrop Skrevet 19. juni 2010 #2 Skrevet 19. juni 2010 Hvis man ikke har noe alternativ er man vel i virkligheten ikke hverkan sterk eller svak, det er en kamp for å overleve, noen taper men hvem kan vite om deres belastning var større eller mindre en de som vinner?
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2010 #3 Skrevet 19. juni 2010 Det er ganske enkelt. Enkelte ting regnes helt objektivt sett som større belastninger enn andre ting. Eksempelvis er en gruppevoldtekt ansett som en større belastning enn det å miste jobben. Forøvrig er individuelle forskjeller så store at det dette "ordtaket" kun er aktuelt på individnivå. Da er det også helt passende å bruke ordet sterk.
Miss Misantrop Skrevet 19. juni 2010 #4 Skrevet 19. juni 2010 Problemet ligger i ordet må. Dessuten er jeg ikke enig med deg at du kan skalere en opplevelse eller sorg, selv om man generelt kan sette opp en skala over det som påvirker en gjenomsnittsgruppe mest. For eksempel blir vi mer påvirket av skillsmisse en egne barns dødsfall i forhold til jobb og antall dagers sykefravær.
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2010 #5 Skrevet 19. juni 2010 Men hvis man ikke skal bruke det for å skalere eller sammenlikne med andre, så er det et fint ordtak. Jeg legger i det at det bor mye mer styrke i deg enn det du kanskje opplever til daglig. Jeg følte ikke jeg var sterk da en nær slektning døde, jeg gravde meg ned og sov nesten døgnet rundt i flere uker, strøyk på eksamen og var langt nede. Men jeg tok igjen alt det tapte da denne perioden var over. Nå virker alle hverdagens utfordringer små i forhold til den tiden. Og jeg tenker at når jeg overlevde den episoden, så overlever jeg vel dette også.
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2010 #6 Skrevet 19. juni 2010 "selv om man generelt kan sette opp en skala".. Men uenig er du. Bestem deg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå