Gå til innhold

Narkose

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan får man narkose?

Kommer det i sprøyteform? Hvor settes i såfall denne sprøyten?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Før en oprasjon settes en veneflon på toppen av hånda, alt du trenger srpøyter de ned i denne veneflonen som sitter i en blodåre.

Skrevet

De gangene jeg har hatt det så settes det rett i blodet via en venekanyle.

Skrevet

Så må man puste inn i en maske og telle ned fra 10... Tror jeg kom til 8.

Skrevet

Du får en "kanyle" (mulig det heter noe annet) som settes fast oppe på hånden eller inne i albuekroken.

Denne få du bla drypp i under operasjonen. Der settes sprøytes også endel av narkosen inn. Samtidig som den sprøytes inn får du en maske over fjeset og er som regel borte før du kan telle til 5.

Den eneste sprøyten du "kjenner" er "kanylen".

Sånn har det i alle fall vært for meg.

Skrevet

Å faen.

Det er de greine inni hånden jeg er så jævli engstelig for.

Vet ikke hva det kommer av, men helt siden jeg var liten har jeg alltid vært livredd for å havne på sykehus, hovedsakelig på grunn av sånn greie i armen. Jeg husker mormor hadde det en gang, og jeg fikk helt panikk bare av å se på. Jeg har lest at man får sånn hvis man velger keisersnitt med lokalbedøvelse. Derfor tenkte jeg at jeg heller får be om full narkose hvis jeg kommer opp i en keisersnittsituasjon. Nå ble jeg fryktelig urolig. Jeg har skikkelig angst for det der.

Håper virkelig at fødselen kan gå uten keisersnitt.

Skrevet

det gaar saa fint saa. Det er en fantastisk oppfinnelse som redder livet til mange.

Skrevet

Det heter venekanyle / venekateter, ja :) "Veneflon" er et merke som produserer sykehusutsyr, altså en misvisende betegnelse på venekanyle, da den produsenten produserer mye annet enn venekanyler, samtidig som mange andre produsenter produserer venekanyler. Det blir som å si at en skal ha "toro" til middag. Men nok om det da! :)

Ang det å få satt inn venekanyle, så er de på operasjonsstuen veldig flink til det, de gjør et ofte og hvis du gir uttrykk for at du er bekymret for å få satt inn kanyleså passer de på at den som gjør det er dreven og gjør det fort og gale, du kommer ikke til å merke så mye til det, det er stikket gjennom huden som er værst (og det er ikke gale det heller). Men si fra om at du er redd, det kommer til å bli til din fordel. Det er heller ingen ting som kan gå gale når en setter venekanyle, det er en enkel rutine prosedyre :) Og du er ung og frisk, jeg er slikker på at det er veldig lett å sette venekanyle på deg. Det kommer til å gå veldig, veldig bra! :)

Skrevet

Jeg vet jo at det helt sikker ikke er farlig, men likevell så er det kanylen somuroer meg mest med hele fødselen. Forløpig er det ingenting som tilsier at jeg skl ta keisersnitt, men jeg har skikkelig sykehus skrekk, og gruer meg mer til bedøvelse og sånt enn til selve fødselen. Håper så indelig at det går greit med bare lystgass.

Men netopp på grunn av denne skrekken tror jeg det er mest fornuftig av meg å velge narkose hvis jeg først må ha keisersnitt.

Jeg er så redd for sykehus at jeg har blitt direkte dårlig bare av å gå inn der de gangene jeg har vært på ultralyd. Men jeg prøver å pusten med magen og tenke på hvor godt det blir å gå ut igjen derfra.

Tårene rant da jeg leste forrige innlegg. Jeg er så sinnsykt nervøs. Men det var et godt tips å si ifra i allefall. Så vet de hvor vanskelig det er for meg.

Da jeg ble født lå jeg lenge i kuvøse med slanger inni meg overalt. Mamma er overbevist om at min store sprøyte- og kanyleskrekk kommer derfra.

Skrevet

Sykepleierene på sykehuset kalte det veneflon... vel..

Er operert mange ganger og har ennå tilgode å oppleve maska... i koma på null komma nix... haha

Er vel ikke akkurat behagelig å få satt inn veneflonen, men når den er inne, så er den jo der og kan brukes til mye rart.. ;)

Dersom du skal ta keisersnitt, planlagt, så får du jo epidural (må ha veneflon for det altså, men..)

Lykke til !! Det kommer til å gå som en drøm :))

Skrevet

Ja, bare si fra, du kan evt skrive et fødselsbrev også? Da vet alle hvordan det ligger an og da tar de hensyn til det og hjelper deg ut fra det de vet :) Det de ikke vet kan de jo ikke gjøre noe med. Dette er jo et tema som sikkert hadde vært lurt å ta opp med JM/fastlege også, jo mer en prater om det en er redd for, jo mindre "farlig" blir det :)

Masse lykke til :)

Hilsen 12:18

Skrevet

12:33: Ja, vet at de fleste helsearbeidere kaller det veneflon, det gjør det fremdeles ikke riktig :)

Skrevet

Takk for informasjon om venefelon, venekanyle. Jeg har altid sagt feil, men nå skal det rettes opp.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...