Anonym bruker Skrevet 19. juni 2010 #1 Skrevet 19. juni 2010 På jobb er vi 6 stk som deler 5 stillinger. 2 på 100%, sjefen på 60%, en annen på 80% også jeg på 60%. Nå har han på 80% blitt langtids sykemeldt, jobber bare 40% og kommer ikke til å jobbe mer igjen. Sjefen mener jeg da må jobbe 100%, siden de ikke får noen til å jobbe bare 40%. Sier hun selv ikke kan jobbe 100% da det er for slitsomt for henne. Jeg har 4 barn og har derfor valgt denne 60% stillingen for å få hverdagen til å gå opp. Tidene passer ikke med barnehage åpningstidene, noe som betyr at mannen må hente ubgene,og da kan ikke jeg ta bilen på jobb, og må bruke 45min på bussen istedenfor, hver vei. Blir lange dager og ingen familietid. Fikk beskjed om at jeg mest sannsynlig måtte sies opp da det var vanskelig å få noen inn på bare 40%, men er det noe å tenke over? Er dette virkelig oppsigelses grunnlag? Det er da virkelig ikke min feil at arbeidskameraten har blitt sykemeldt.
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2010 #2 Skrevet 19. juni 2010 Det kommer an på hvilket ansettelsesforhold du har. Har du kontrakt på fast ansettelse i 60% stilling skal de ha store problemer med å si deg opp på dette grunnlaget.
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2010 #3 Skrevet 19. juni 2010 Hehe! Må måtte jeg le for den sjefen høres ikke helt god ut og hun kan selvsagt ikke si det opp på det grunnlaget. Det er tull og tøys fra ende til annen:-)
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2010 #4 Skrevet 19. juni 2010 Nei, sjefen kan ikke si deg opp på dette grunnlaget, og du MÅ heller ikke jobbe noe utover din vanlige stilling. (Hvis du jobber i et yrke hvor det er fare for liv og helse, som sykehus, politi m.m. har arbeidsgiver rett til å pålegge deg overtid hvis noen plutselig blir borte, du blir da beordret, og får dobbel lønn... men planlagt overtid som sjefen er klar over på forhånd skal de finne noen andre til å ta..) Håper du er organisert, så tar fagforeningen seg av alt rundt denne saken, hvis ikke får du lese litt i arbeidsmiljøloven selv, og ha argumentene klare ovenfor sjefen...
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2010 #5 Skrevet 19. juni 2010 Det spørs litt hvor utspekulerte de er. Jeg ville kanskje tatt kontakt med en advokat først som sist og spurt. Vet at Arbeidsrettslig consulting jobber med bare saker som har med arbeidslivet å gjøre. Jeg har også ringt inn og stilt spørsmål uten at det har kostet meg noe, men jeg kan ikke garantere for dette. Her er i alle fall linken til hjemmesiden: http://www.arconsulting.no/wp/ Lykke til.
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2010 #6 Skrevet 19. juni 2010 Er du ikke organisert? I så fall burde du sørge for å bli det med en gang! Det er mange rare regler for omorganisering i bedreifter, men jeg tror ikke hun kan sparke deg på dette grunnlaget. Det høres merkelig ut at hun ikke skulle få ansatt noen i en 40% stilling også. Jeg driver selv butikk og søkte i fjor etter noen i en 40% stilling (to dager i uka) og fikk tonnevis av søknader, jeg kunne velge og vrake..
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2010 #7 Skrevet 19. juni 2010 Har du jobbet 100% tidligere, og gått ned i stilling pga småbarna dine? Da tror jeg faktisk hun kan beordre deg opp i full stilling igjen. Du har nemlig bare krav på redusert arbeidstid om det ikke er til vesentlig ulempe for bedriften. Men er du ansatt i en 60% stilling og har en kontrakt på dette kan hun ikke sparke deg.
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2010 #8 Skrevet 19. juni 2010 HI Har aldri hatt mer enn 60 %fast. Har jobbet både 100% og mer tidligere, da sjefen selv ble sykemeldt. Trør alltid til, og sier aldri nei i kriser. Men vil ikke binde meg opp i 100% fast. Dette er ingen jobb for skole ungdom o.l. derfor vanskelig å skaffe noen som stabilt kan jobbe 40%.
Gjest Skrevet 19. juni 2010 #9 Skrevet 19. juni 2010 He he, sjefen din burde kanskje ta full stilling før hun begynner å true med å si opp folk fordi de ikke kan/vil jobbe hundre prosent fast. Det høres ut som om hun vil ha store problemer med argumentasjonen, men for å være på den sikre siden ville jeg meldt meg inn i fagforeningen så jeg har advokatstøtte i tilfelle det blir problemer og jeg ville gjort det klart for min leder at jeg kommer til å kjempe for jobben min og min rett til å beholde min 60% stilling
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2010 #10 Skrevet 19. juni 2010 HI her, Forresten, har aldri hatt konflikter el lignende med sjefen, hun er grei nok hun, så det er ikke der det ligger, at hun benytter sjansen til å bli kvitt meg. Regner jeg med da;) Dette er en privat bedrift. Er ikke organisert, burde kanskje det nå da:P Gruer litt for mandag..skal jobbe med sjefen og syntes det hele blir litt ubehagelig. Derfor ville jeg bare vite hva jeg har rett på, før jeg sier noe.
Gjest Skrevet 19. juni 2010 #11 Skrevet 19. juni 2010 Det kan nok være lurt å melde seg inn i fagforening selv om det koster noen kroner. Sannsynligvis vil hun ikke kvitte seg med deg ... hun prøver derimot å presse deg til å jobbe mer. Så du har nok rett i at hun er fornøyd med deg
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå