Gå til innhold

20 mnd og narkose

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen min skal ta MR av hodet neste uke og blir da lagt i narkose. Han har gjort det en gang tidligere, da var han 5 mnd gammel. Jeg er veldig spent på hvordan han vil reagere denne gangen. Han er skeptisk til å la seg undersøke fordi han har vært mye inn og ut av sykehus. Hvordan reagerte deres 1½-2-åringer? Fikk de noe beroligende? Vil noen dele sine erfaringer med meg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg regner med at de gir han narkose i gassform først, og så setter de inn en veneflon.

Men det kommer jo selvsagt an på hvor lenge det er nødvendig å ha han i narkose for å få gjennomført MR.

Har ikke hatt MR på jentungen, men CT og alle andre tenkelige ting som krever narkose.

Fikk ikke noe beroligende, siden hun hadde veneflon gjennom hele sykehusoppholdet, og da satt de bare narkosen der med en gang (tror jeg).

Men du kan sikkert be om noe beroligende til han, om han er veldig redd.

Huff, det er jammen meg ikke gøy med syke barn! Barneavdelinger burde vært unødvendige, og alle barneleger burde ha vært arbeidsledige!!

Håper det går fint med gutten din :)

Skrevet

Tusen takk for svar! Vi håper det går bra.. Vi skal på forundersøkelse et par dager før MR, så vi får stilt spørsmål da. Men jeg synes det er til god hjelp å høre andre foreldres erfaringer.

Skrevet

Han får nok litt Midazolam først så blir han så rolig og samarbeidsvillig atte;-) fordelen er ogsá at en vanlig bivirkning er hukommelsestap....

Skrevet

Første gang han fikk narkose, var rundt samme alder som din, da fikk han veneflon, så beroligende i den før han fikk narkose i den.

De 2 gangene etter det, var da 2 og 3 år, har han fått veneflon først så narkose i den, ingen beroligende. Spurte om de ikke kunne ta masken først så veneflon etterpå da han får helt panikk av å sette i veneflonen og vil bare rive den ut. Fikk beskjed at de ikke gjør det, de vil ha tilgang til å sette medisin rett i blodet om noen komplikasjoner skulle oppstå. Selv om man ikke reagerer på narkose første gangen kan man gjøre det andre gangen.

Fra de satt narkosen i veneflonen til ungen var borte gikk det omtrent 2 sekunder. Etterpå når de våkner kan de bli litt rasende når det beroligende stoffet er på vei ut av kroppen, mini her klarte ikke gå eller stå på bena første halvtimen, skjønte jo ikke hvorfor og var helt hysterisk. Sånn at du er forberedt er det ikke bare bare å trøste når ungen hyler, er rasende og står i bro;)

Følte igrunn vi fikk lite info ang narkosen etc, enda vi spurte mye, vet man ikke alltid hva man skal spørre og forvente når man ikke har gjort det før.

Skrevet

Takk for svar! Er det ikke svært vanskelig å få satt veneflon når barnet er helt hysterisk?

HI

Skrevet

Nei, det er ikke lett...:/

Vi har erfart at det er veldig forskjell på hvor dyktighetsgraden til de som setter veneflon. Noen må prøve flere ganger, og kommer dere ut for en sånn, må dere bare si at de får finne noen andre som er flinkere.

Det har vi måtte gjort mange ganger, men det får heller være at de blir litt snurt, jeg gidder ikke å la barnet mitt være forsøkskanin på noen som ikke får ting til.

Lykke til iallefall :)

Skrevet

Jeg var med niesa mi som blir hysterisk når hun skal få veneflon (og hun er mye eldre ... noe som egentlig gjør det bare vanskeligere). Sykepleieren klarte det likevel veldig fort og greit, så be om noen som er flink til å sette veneflon og informer om at barnet deres reagerer veldig på det.

Lykke til!

Skrevet

Ano 16.52 her. Ja vansklig med en hysterisk liten. Må holde godt fast både to og tre og det er vondt å se ungen bli så redd. Kommer litt an på sykepleieren og, hun ene var skikkelig "hard" da fikk mini fulstendig panikk, neste lokket og lirket mer og da var han også hysterisk men mer lei og redd enn panisk.

Første gang gikk det forresten greiere da han ikke helt skjønte hva han skulle. Nå er han 4, håper det går greiere nå da vi har forberedt han på at han skal igjen om ikke så lenge.

Skrevet

Da skal vi informere om dette under forundersøkelsen! Vi har selv sett at det er stor forskjell på hvor flinke de er til å stikke i forbindelse med blodprøvetaking. Det har endt med at samme person har tatt blodprøve av ham nesten hver gang, fordi det har vært vanskelig å få tatt blodprøve av ham. Andre har måttet gi opp..

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...