Gå til innhold

Til dere som har katt:

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vurderer å skaffe en katt til meg og lillegutt. Jeg tror vi kan tilby et godt og stabilt hjem, og jeg tror lillegutt tjener på å omgås dyr og å lære dyrevern fra tidlige år. Nå er vi på flyttefot, og leiligheten vi skal bo i kommer til å passe fint for kattehold.

Men så lurer jeg på en del praktiske ting. Hvor mye må man regne med at det koster å ha en katt? Den skal selvfølgelig kastreres, hvor mye må jeg betale for det? Hva må jeg egentlig tenke på før jeg kjøper en katt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikkeno. Send en mail til elin husby lenger nede her, og gjør slutt på hennes lidelser...

Skrevet

Gå inn på www.katteprat.no

Her får du masse nyttige råd og tips.

Selv om du kan få en katt gratis er det ikke helt gratis å ha katt, så jeg synes det er lurt av deg å skaffe litt info først.

Skrevet

Me betalte 799,- for kastrering av vår katt. Nokon plasser anbefales det å vaksinere kattene. Her kor eg bur, så er det ikkje nødvendig -i følge veterinæren vår.

Også er det jo mat da.

Men bør tenke gjennom om de har nokon til å passe når de skal bort og sånt. Hugs på at ein katt kan bli 20 år.

Skrevet

Koster omtrent 1500 kr for kastrering, chip-merking og vaksiner. Deretter skal de ha vaksiner årlig og et par ormekurer. Koster 2-300 i året, pluss mat.

Du må tenke igjennom om du vil ha inne- elle rutekatt, eller kombinasjon. Dersom den delvis skal være inne må den ha kattetoalett. Det er litt arbeid mht til renhold av dette.

Altså, det er utrolig lite arbeid med katt vs andre typer dyr, og man har stor glede av dyret. Vi har to og er lykkelig for det. De er utekatter.

Skrevet

Noe sier meg at hvis man spør om hvor mye en katt koster så har man ikke råd til å holde en, men kanskje det er feil å tenke slik?

Et dyr kan bli svært dyrt. En operasjon kan fort koste flere tusen kroner og hva om katten får en sykdom den trenger kontinueli behandling for? Du bør ha romslig økonomi når du påtar deg ansvaret for et dyr.

Skrevet

Halloooo.

Et sykt dyr skal ikke behandles for flere tusen kroner, det skal avlives. Hva slags verdisyn har dere egentlig!!!

Gjest Tale30
Skrevet

Hvis du skal ha innekatt, foreslår jeg to katter. De vil ha hverandre til selskap når dere er utenfor huset, og det blir mindre krevende mht stimulering.

Jeg foreslår også at du forsikrer katten(e) hos Agria. Det koster rundt 600 kroner per år, og du vil få dekket veterinærutgifter for inntil 45.000 kroner innenfor et år. Dette kan komme godt med dersom katten blir alvorlig syk eller skadet.

Og du som lurer på hvilket verdisyn man har hvis man velger å behandle, og ikke avlive en alvorlig syk katt -----> HÆ???

Skrevet

Det er helt umulig å si hva det koster å ha en katt...

I faste utgifter vil jeg vel si ca 500kr året for vaksine og ormekur, samt ca 200kr i måneden for mat, litt avhengig av hvor man kjøper det, men jeg foretrekker mat fra veterinær eller dyrebutikk.

Trenger man kattesand er sikkert det 150kr mnd også.

Chip og kastrering er ca 1000kr, vanligvis... Det er anbefalt at man chipmerker dyrene sine.

Det er lønnsomt å ha dyrene sine forsikret, dette kan man få til ca 500 kr i året. Da betaler man vanligvis ca 20% i egenandel om det skjer noe og katten trenger veterinærbehandling.

Det som er viktig når man anskaffer seg dyr er at man må vite at man har mulighet til å hjelpe når de uforutsette utgiftene kommer. Kanskje brekker katten en tann, blir angrepet og må sy, får øyebetennelse osv, da må man til veterinær, og det er disse tingene som koster penger.

F.eks har den ene hunden min vært til behandling for ca 150.000kr, takk og lov for forsikring sier jeg bare...

I starten blir det gjerne litt ekstra da man gjerne kjøper en katteseng, et par leker, kattedo, klorestativ, transportbur, halsbånd o.l.

Skrevet

Mon tro om du vet hvor mye det egentlig koster samfunnet å ha syke mennesker jeg. Skulle vi avlive dem også kanskje???

Skrevet

For all del se hos dyrebeskyttelsen der dere bor. Mange mange nydelige fine katter som ikke har noen hjem!:(

Ellers koster det litt med katt. Men det kommer også helt ann på hvordan kvalitet dere vil ha på maten til katten. Men regner nok med dere har råd til en katt. Dere bør belage dere på innedo til katten er gammel nok/ vant med sitt nye hjem før dere slipper den ut. Kattesand, kloremøbel, katteleker.. Osv...:)

Skrevet

Takk for alle svar.

Du som lurte på om det var en god idé å skaffe seg katt når man lurer på hvor mye det koster: Jeg vil tro det er smart å tenke gjennom dette FØR man går til anskaffelse. Tenk hvis det hadde vist seg etter et par måneder at det ikke fungerte (av en eller annen grunn), hva skulle jeg gjort da? Sluppet den løs i skogen? Jeg har spurt og gravd om det aller meste til alle jeg kjenner med katt, fordi jeg ikke er kjent med kattehold. Jeg har bare hatt hunder tidligere, men har ikke kapasitet til å ha en hund nå.

Jeg har nok råd til å ha katt, men det er jo greit å vite på forhånd. Akkurat som at man går gjennom kostnadene ved det å ha en hund/hest/kanin før man kjøper en. Herregud.

Igjen - takk for svarene deres.

Skrevet

Men du, Hi, har du sjekket at barnet ditt tåler katt da? regner nesten med at du har gjort det. Men det kan alltid være lurt å la barnet plukke på en katt, og plukke seg i ansiktet etterpå. Da finner man veldig fort ut om man reagerer...

Og når det gjelder ferier må man selvsagt planlegge endel mer når man har dyr :)

Skrevet

Jeg anbefaler deg å forsikre katten. Det koster deg noen få hundrelapper i året, men dersom uhellet skulle være ute, så sparer du potensielt tusenvis av kroner. Det er ikke så vanlig å forsikre katter, i motsetning til hunder ("Det er jo bare å skaffe en ny katt" :-P), men det er mye man kan gjøre for en katt som er syk eller blir utsatt for en ulykke for at den skal bli helt frisk igjen. Dersom sønnen din skulle bli veldig glad i denne katten, så er det jo fint å kunne ha en forsikring som potensielt kan redde livet dens. De lever jo faktisk ofte lenger enn hunder om de blir tatt godt vare på :-)

Skrevet

Nei, planen er å ta han til legen i nærmeste fremtid for å sjekke for allergi. Jeg var selv allergisk tidligere, men har ikke vært plaget på en stund, så jeg vil sjekke mine "verdier" (hva er det nå det heter...) også. Mye å tenke på ja, men jeg har som sagt hatt hunder tidligere, så er vant til å planlegge feriene mine :)

HI.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...