førstegang...1 Skrevet 18. juni 2010 #1 Skrevet 18. juni 2010 ...bak førersetet eller på andre siden? Er begge deler greit?
Løvinna30 Skrevet 18. juni 2010 #2 Skrevet 18. juni 2010 hei, jeg husker jeg ble fortalt at man bør ha barnet på høyre side, altså bak passasjersete. Noe av det var pga når man møter store bilder, lastebiler, busser osv så kan barnet "skvette". og når det blir eldre å skal kjøre bil selv vil barnet kanskje trekke seg litt mer til høyre da det møter lastebiler og store biler. Og hvis du skal kjøre selv ser du lette barnet om det er på høyre side...
Limuna Skrevet 18. juni 2010 #3 Skrevet 18. juni 2010 Jeg ville plassert det på passasjersiden, for da hr du mer kontroll via speilet. Det er vanskeligere for deg å følge med rett bak deg.
Sjokolademonster Skrevet 18. juni 2010 #4 Skrevet 18. juni 2010 Bak passasjeren. Er noe med sannsynligheten for krasj med møtende biler tror jeg? Men hva gjør jeg som venter nummer to da.. haha.. kan jo ikke velge ut fra hvilken plass som er tryggest? Vil jo at begge skal være like trygge!! da tror jeg at jeg vil se han som er stor, han får hjelpe til med lillesøster :-)
silkeføre Skrevet 19. juni 2010 #5 Skrevet 19. juni 2010 Rent sikkerhetsmessig er den beste plassen i midten. Bak passasjersetet nr 2, førersetet 3.
prinsesse stilig Skrevet 19. juni 2010 #6 Skrevet 19. juni 2010 Spørsmål og svar hentet ut fra nettmøte med trygg trafikk på vg for en stund tilbake: http://tpn.vg.no/intervju/index.php?Inr=1294 Hvorfor er det mest vanlig å plassere bilsetene på høyre/venstre side? Hvorfor ikke i midten?" En del barnestoler må lenes mot setet foran, eller har støteben som gjør at de må stå på siden. Eller bilen har kanskje bare topunkts bilbelte i midten, slik at stolen ikke kan monteres der. Har man bare et barn, og stolen kan monteres i midten er det å anbefale, da kommer barnet lengst mulig unna alle eventuelle kollisjonspunkter. Hilsen Kristin Øyen Jeg antar det er tryggest i midten bak? Er det så noen forskjell på bak fører og bak passasjer? Fremme i passasjersetet er vel mest utsatt?" Midten bak er tryggest, lengst mulig unna alle evt kollisjonspunkter. Det er minimal forskjell mellom forsete og baksete, og mellom høyre og venstre side bak. det er derfor ikke mulig å anbefale det ene eller det andre, det vil være avhengig av type kollisjon man evt kommer ut for. Hilsen Kristin Øyen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå