Gå til innhold

Hvordan var det der med å fly, igjen??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Trodde det var helt trygt sålenge man hadde støttestrømper, men på lommelegen.no står det bl.a. at den sikreste perioden er 2.trimester og at man er mest utsatt for stråling uke 8-14. Er totalforvirret nå!! Skal til England om 10 dager, og er bare rundt 8-9 uker på vei da... Er det risky å fly?? Eller har noen nyere og mer positiv informasjon å komme med??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Stråling??(fra hva da?) er vel mer skadelig for den lille i magen å bli utsatt for stråling så tidlig. Men har ikke hørt at man blir utsatt for stråling når man tar fly..

Er i 3. tri. noen flyselskaper krever legeattest for å fly.. Tror ikke du har noe å være redd for :) God tur til England..

Skrevet

Hæ? Stråling?

Har jeg aldri hørt om.

Jeg fløy tur/retur Nederland sånn ca en gang hver 14. dag under 1 tri og deler av 2 tri. Det er jobben min, og jeg hørte da aldri legen min si noe på dette.

Skrevet

Ok takk for svar. Ang. strålng så var det bae noe jeg leste på lommelegen.no

"Når det gjelder risikoen for fosterskader pga. kosmisk stråling under flyreiser er det så langt vanskelig å komme med gode anbefalinger. Den mest sensible perioden for strålepåvirkning av fosteret er fra 8.-14. svangerskapsuke. I denne perioden utvikler både hjernen og nervesystemet seg hos fosteret. Stråledosen er avhengig av flyhøyden og flytiden."

http://www.lommelegen.no/322877/flyreise-og-graviditet

Regner jo med det går fint å fly, men man er da litt overhysterisk :P

Skrevet

Bakgrunnsstrålingen er jo der uansett, og en tur til England eller hvor det nå var gjør nok ikke noe galt. Selv fløy jeg Norge - Vietnam - Norge i uke 8-9, har fløyet minst to ganger i mnd hele svangerskapet og hadde siste tur i uke 38... Så lenge man tar forholdsregler og er i fin form tenker jeg det går bra!

Skrevet

Har heller aldri hørt noe om at det skal være skummelt å fly så tidlig i svangerskapet. Kun at man bør bruke støttestrømper, og at man bør bevege beina litt hvis man flyr langt.

Sist jeg var ute å fløy var jeg 27 uker på vei, og jeg ble litt dårlig. Ble kvalm og litt svimmel og følte meg skikkelig uvel. Så fikk jeg høre etterpå at dersom man har alvorlig anemi skal man helst ikke fly. Jeg har anemi (men ikke alvorlig), så da regner jeg med det er forklaringen på det. Men det er jo bare ubehagelig for meg - ikke farlig for babyen i utgangspunktet. Blir ikke mer flyturer på meg før snuppa har kommet ut :o)

Kos deg med tur!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...