Gjest Skrevet 18. juni 2010 #1 Skrevet 18. juni 2010 I dag skulle en kjøpe en deilig milkshake jordbær fra McDonalds, det har vært min dille gjennom svangerskapet. Men så sier han som står i kassen at de har fått beksjed om å fraråde gravide om jordbærmilkshake!!! Jeg fikk helt hetta, forstår ikke hvorfor? Og jeg har drukket MANGE! Han kunne ikke svare på hvorfor, bare at de hadde fått beskjed om dette. Noen som kan hjelpe meg? Ble skikkelig engstelig, legen er stengt for helgen og jeg er nå 39+3
mammaen til 2+1 Skrevet 18. juni 2010 #2 Skrevet 18. juni 2010 Gjaldt dette jorbær milkshake eller bare generelt MD sin milkshake?
Venter tvillinger Januar13 Skrevet 18. juni 2010 #3 Skrevet 18. juni 2010 HVA??? Hva er det som er farlig med det da???? Lager det rett som det er her hjemme jeg..
Pixie Power Skrevet 18. juni 2010 #4 Skrevet 18. juni 2010 Aldri hørt om, men gjetter meg til at det er samme grunn som man fraråder softice pga at det er en liten risiko for smitte av ...er det listeria, tro? Husker ikke helt. Men det er noe med at de maskinene ikke alltid er bra nok rengjort, tror jeg. Men det går som regel bra, så prøv å ikke tenk på de du har drukket til nå :-) Risikoen er veldig liten.
NK Skrevet 18. juni 2010 #5 Skrevet 18. juni 2010 Hei! Sikker på det var jordbær som var problemet? og ikke milkshake generelt? Samme som med softis? Er egentlig ganske uhygenisk å spise har jeg hørt, mtp bakterier i maskiene...?!? Aldri hørt vi ikke kan spise dette:) Tror nok du kan slappe av! Men, veldig interesant å få høre en god forklaring på hvorfor av noen! Er det noen trøst, så drakk jeg en sjokolademilkshake der ista;) Håper ikke du engster deg for mye!
Gjest Skrevet 18. juni 2010 #6 Skrevet 18. juni 2010 Jeg spurte ham om det gjaldt alle milkshake, men han sa det bare gjaldt jordbær typen. At det var farlig. Så da kan det ikke være pga listeria? Jeg skal jammen meg ringe hovedkontoret på mandag!!!
mammaen til 2+1 Skrevet 18. juni 2010 #7 Skrevet 18. juni 2010 Ja listeria finns i melkeprodukter... sikker noe sånt, siden dette er kjempefarlig for forsteret så tar de ingen sjangser og heller fraråder det før et eventuelt uhell skulle skje. Men er nok ikke farlig å lage dette hjemme.
Hanna30 Skrevet 18. juni 2010 #8 Skrevet 18. juni 2010 Fant denne: http://www.makeupyourownmind.co.uk/questions/whats-in-the-food/milkshakes/ Kan ikke skjønne hva som kan være galt med å drikke jordbærmilkshaken. Tror du kan ta det helt med ro jeg! To ting jeg kan komme på er at noen sier man skal være forsiktig med produkter fra sånne ismaskiner fordi de kan være for sjelden rengjort og derfor kan inneholde bakterier. Men dette er jo ikke noe som står på de offisielle listene over ting man bør holde seg unna. Det andre er at før trodde man man burde holde seg unna jordbær og skalldyr fordi det kunne føre til økt sjanse for allergier hos barnet. Det har de funnet ut ikke stemmer. Jeg har også drukket milkshake og spist softis, og kommer til å gjøre det med god samvittighet fortsatt!
T#3 Skrevet 18. juni 2010 #9 Skrevet 18. juni 2010 Hææ?? Dette hørtes da veldig merkelig ut! Tror ikke du skal være redd jeg da... Veldig uproft å ikke kunne svare på hvorfor forresten! Du kunne jo ringt kundeservice? Tel: 23 10 70 00 De burde kunne svare for seg?! Klem fra en milkshake-elsker til en annen:)
Turbojenta og lillesøster Skrevet 18. juni 2010 #10 Skrevet 18. juni 2010 Synes det hørtes merkelig ut! Synes det også er helt idiotisk at de skal fraråde men ikke kan fortelle hvorfor. Det er nok som de andre her skriver mer faren for bakterier med tanke på softismaskiner enn jordbærmilkshaken i seg selv vil jeg tro. Har selv jobbet på kafe med softismaskin og det var veldig nøye med vasking og rens av denne, mattilsynet i Norge holder godt øye med utsalgsstedene. Softis i syden hadde jeg feks aldri spist som gravid! Jeg forholder meg til de rådene som er gitt av helsemyndighetene, hvis ikke er det jo til å bli mer eller mindre gal av alt man hører!
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 18. juni 2010 #11 Skrevet 18. juni 2010 Høres rart ut synes jeg! Eneste som er med milkshake- og softis- maskiner er jo at de ofte blir litt dårlig rengjort, og at det dermed kan gro ganske godt med bakterier inni der (men ikke listeria såvidt meg bekjent ihvertfall, det er hovedsakelig snakk om tarmbakterier). Og slike bakterier trenger ikke å fremkalle sykdom engang, det verste som kan skje er jo bare at man får en real magesjau (sjeldent det også, ihvertfall her i norge!) Hadde ikke bekymret meg, hadde jeg vært deg=)
Gjest Skrevet 18. juni 2010 #12 Skrevet 18. juni 2010 Nei huff, tror jeg bare får ringe. Det må være noe han har misforstått. Er jo ikke noe skadelig i jordbærmilkshaken kontra sjokolade...... Dessuten får jeg ikke gjort noe med de titalls jeg allerede har dyttet i meg
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 18. juni 2010 #13 Skrevet 18. juni 2010 hehe, nei, jordbærmilkshaken er definitivt IKKE mer skadelig enn sjokoladen, det kan du ta det heelt med ro med!
heltutrolig #Overtid# Skrevet 18. juni 2010 #14 Skrevet 18. juni 2010 Kan jo være at det er jordbærene i milkshaken som var problemet...fra gammelt av sies det at gravide ikke burde spise jordbær...husker ikke hvorfor men det var noe sånt...men det er sikkert temmelig utgått på dato...
Corneliuss Skrevet 18. juni 2010 #15 Skrevet 18. juni 2010 Hei dere! Har tidligere jobbet med iskrem. Det er noen år siden nå. Men listeria kan være i maskinene. Det er ekstremt liten risiko for det på et sted som McDonalds hvor de har jevnlig renhold og stor rullering på varene. Tror ikke du skal være så bekymret, Ethienne. Grunnen til at du kan finne listeria og andre "skumle bakterier" i softis er fordi det er melkeprodukter som krever nøye rengjøring av maskiner (som det skrives på linken). Dersom melk/ softisblandingen blir gammel så kan listeria (og andre bakterier blomstre opp inni maskinen). Med rettningslinjene til Hennig Olsen og Diplom-Is skal ikke dette skje. Men dersom noen ikke gjør det renholdet de skal eller forsøker å la softisblandingen stå lengre i maskinen enn den skal, så KAN som sagt bakteriene komme. De fleste steder som opplever vekst av bakterier er små steder som ikke selger så mye is. Kjøp derfor IKKE is i små "bakgårdssjapper" (i hvert fall ikke som gravid). Hvis ikke isen selges så må butikken kaste den blandingen de har i maskinen uten å tjene penger på det og små steder kan finne på å ta noen snarveier. Når jeg jobbet med is så prøvde Diplom-Is og Hennig Olsen å sette begrensninger for de mindre stedene (dvs krav om at de måtte selge X antall liter før de fikk maskinene, nettopp for å unngå dårlig is). Det har ingenting med jordbær mot sjokolade som det skrives litt om. Jordbær som brukes i milkshake er ikke ferske bær som puttes oppi, men "jordbærsyltetøy" som er behandlet på forhånd med stabilisatorer og midler som gjør at syltetøyet ikkie skal bli fort dårlig (konserveringsmidler). Hvis man spiser ute - uansett hva det er - så er man aldri 100% sikker på hva man får i seg (har de vasket salaten og har kjøttet ligget inntil noe som ikke er stekt osv). Men ettersom McDonalds er så ekstremt tro mot sine prosedyrer og regler for hgvordan de skal gjøre hver minste lille ting på kjøkkenet så er det nok heller et av de bedre stedene å spise/ drikke som gravid. Men sikker kan man jo aldri være noe sted, hvis man ikke lager alt hjemme. =O) God helg, folkens!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå