Gå til innhold

Har deres 4-åringer mange spørsmål?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er utrolig spennende og utfordrende å være mamma for tiden, spørsmålene er så mange.

Mamma, hvor kommer vinden fra? Enn lyn og torden? Hvorfor blir det mørkt om kvelden?

Jeg svarer etter beste evne og prøver å tilpasse svarene, men det er en utfordring når det sikkert blir 100 spørsmål til dagen, he he!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her går det i perioder. Noen dager er han stille og litt fjortis-aktig, slik som "hva har du gjort i dag, da, vennen?", og får til svar "vet ikke" mens han heiser på skuldrene.

Andre dager kommer han med en million spørsmål i løpet av en dag.

Kjempe spennende og moro, men kan bli "a little to much" av og til....he he

Skrevet

Ja, kjenner igjen den første der ja. Han er ikke like villig til å svare på spørsmål som han er til å stille dem.

Og enkelte dager, ja da kan det faktisk føles som spørsmålene ingen ende har, he he!

Skrevet

hjelp - er det sånn når de blir 4 også? Toåringen min er i full gang med spørsmålet hva er det, hva heter det, hvor er det osv.... regner med at hvorfor ligger like rundt hjørnet.

Skrevet

Ja det er helt sikkert, ofte får en ikke svart før neste kommer og noen ganger er det umulig å svare. Artig alder :)

Skrevet

Hehe, ja jeg gir avnaserte og rare svar. Så kommer hun dagen etter å forteller det hele på en grei og enkel måte. Da har hun vært å spurt i barnehagen.

Et eks. Hvordan lager man hus? Jeg forklarer at de bruker, trær osv. osv.

Dagen etter sier hun at hus lages av maling og planker. Jaja

Skrevet

Berta på 3 kom med følgende spørsmål, mamma, hva er det inne i hjernen?

og da hun var med på kirkegården for å stelle graven etter pappan min, så lurte hun på hvor man kom når man døde.

Beste er denne komentaren, jeg er ikke nysgjerrig, jeg vil vite mer

:-)

Skrevet

Hadde et spørsmål for ikke så lenge siden. Døden er et populært tema for Alexander for tiden og han lurte da på om man mistet armene når man var død....

Skrevet

Jepp! Fikk spørsmålet " hvorfor må vi drikke vann?". Men det er hvorfor det? hvorfor det? hele dagen lang. Blir litt tussete av det, er ikke alle spørsmålene som er så lett og svare på he he. Har også opplevd at hun har fått svar i bhg, så forteller hun det til meg litt sånn kjekt etterpå he he.

Skrevet

Ekstremt mange spørsmål. Fra morgen til kveld. Mange jeg ikke kan svaret på. Heldigvis har pappan svaret på nesten alt.

Skrevet

Heeele tiden! Hvorfor det.....Og får gjerne hvorfor det til svaret jeg gir også! Føler jeg sånn nogenlunde klarer å svare på alt, men når jeg ikke kan svare sier jeg vet ikke....Og får tilbake: Du kan ikke bare si vet ikke, mamma!

Skrevet

Kommer endel spørsmål ja, og vi prøver å forklare det meste tilpasset alderen :-)

Sitter endel med bøker og peker og forklarer for 4 1/2åringen.

Hun lurte også på hvorfor sola gikk ned og kom opp igjen, og hvorfor det var lyst på kveldene om sommeren og mørkt på vinteren. Om hun forstår alt er en annen sak, men en dag sitter det nok, og hun får svar der og da :-)

Svarer aldri: Derfor!

Skrevet

4 år ja.. he he.. en magisk hvorfor det alder.. der ALLE svar blir besvart med HVORFOR DET???????????????

Skrevet

Morsom lesning! Og ja hm??, hvorfor'ene forsetter i det uendelige. Når jeg endelig er fornøyd etter å ha produsert et solid og grundig svar så er det "hvorfor er det slik da"....

Skrevet

Jenta vår på snart 4 år spør og graver også mye, men det som var det vanskeligste spørsmålet ho har kommet med var:

Jeg står på kjøkkenet og skjærer opp kyllingfilet i terninger. Da jenta mi spør: Mamma, kor e hodet på kyllingen? Svare så godt eg kan at det er tatt vekk når de drepte kyllingen, for at vi skal kunne spise den. Og spør mer og mer om denne kyllingen.. Hvordan den ble drept og hvorfor..

I pinsen så var vi hjemme hos mine foreldre, og da dro far min ut på fisketur en kveld, og dagen etter spiste vi fisken han hadde fått.. Og spørsmålene fra min lille datter kom igjen om hvordan fisken ble fanget. Og så kommer det tilslutt: "Du må si unnskyld til fisken, morfar!"

Skrevet

Så artig å lese =) Har kommet på en del morsomme ting fra barndommen selv etter jeg ble mamma. Som alle de gangene jeg spurte pappa "hvorfor?" og fikk svaret: "derfor".... Tror jeg var en smule krevende til tider ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...