Gå til innhold

Sååååå forvirret :/


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Heihei!

 

I det siste har jeg fått en del spm om hvor langt jeg er på vei å når jeg har termin... Vi har fått noen forskjellige datoer å jeg vet ikke helt hvilken jeg skal si. Vi har fått 5 og 7 av lege, så 6 og 14 oktober så fikk vi 10 oktober nå sist. Jeg er 24 uker i dag da, ca.. Men liksom, hvordan kan folk si at vi er gravide i 9mndr, når 40 uker = 10mndr?

Å liksom, det blir litt feil å si at jeg er 6mndr ( 24 uker) når jeg på en måte har 4mndr igjen, noe som blir om til 16uker ( 4 mndr ) ... sååee...

Blir så forvirret av dette her termin snakket osv jeg, off.. Litt oppgitt nå ja :) Er min første så jeg vet ikke så mye om det å være gravid å diverse.. Håper noen kan gi meg en litt enkel forklaring :)

 

Hilsen veldig forvirret og oppgitt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kopierer noe som jeg fant på siden her:

Et svangerskap varer i 282 dager her i Norge, mens WHO tar utgangspunkt i at et svangerskap varer i 283 dager.

 

Viss jeg skal ta utgangspunkt i dette så har jeg i følge WHO termin den 11.oktober og den i Norge ( som varer i 282 dager) termin 10.oktober...

 

Hilsen veldig forvirret og oppgitt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk 2 terminer. Mens-terminen som jeg brukte før jeg kom på ordinør ultralyd, og så den nye terminen jeg fikk på ordinær UL. Den du får på ordinær UL er den som er mest riktig siden de tar mål av fosteret og finner alder ut i fra det. Alle foster vokser likt frem til ca uke 20 derfor vil målene kunne stemme med alder. Men om du har fått forskjellige terminer på UL så har jeg ikke peiling :P Et svangerskap i norge er 40 uker og 2 dager. + - 2 uker innenfor termindatoen blir sett på som termin. Kan også legge med denne så kanskje du får litt oversikt =) :

 

1 fullgått mnd - 4 uker + 3 dager

2 fullgått mnd - 8 uker + 6 dager

3 fullgått mnd - 13 uker + 2 dager

4 fullgått mnd - 17 uker + 5 dager

5 fullgått mnd - 22 uker + 2 dager

6 fullgått mnd - 26 uker + 5 dager

7 fullgått mnd - 31 uker + 2 dager

8 fullgått mnd - 35 uker + 5 dager

9 fullgått mnd - 40 uker+ 2 dager

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe... Takk for det :) Ja vi har fått noen på UL og noen av jordmor + lege. På ordinær ultralyd ( sa de da vi var der) sa de at jeg var 19+1, men de kunne ikke fastsette terminen da de ikke kunne måle fosteret pga den var stor. Så ble ganske forvirret :)

 

Men tusen takk for svar :)

 

Hilsen forvirret og oppgitt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønte ikke så mye av det du la med :s Hehe.. .

 

Vi fikk vite 8.februar at jeg ca var 5 +3 uker, så på ordinær ultralyd så var jeg 19+3 ikke 19+1 som jeg skrev tidligere. ...

 

Vil egentlig bare finne ut av hvor langt jeg er på vei jeg :/ Legene bare sier at jeg er forskjellig for hver gang vi er der...

 

Hilsen forvirret og oppgitt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har også fått litt ulike terminer.. men har bare for enkelhetens skyld valgt å forholde meg til den terminen som ble satt på ordinær ultralyd.. det er denne som står på helsekortet, og det er denne sykehuset regner ut ifra i forhold til overtid osv..

 

Jeg for min del tenker at det ikke spiller super stor rolle om jeg er 23+6 eller 23+3 i dag.. siden alt 2 uker før og 2 uker etter termindatoen regnes som innenfor normalen.. at et svangerskap varer i 40+2 er jo basert på statistikk..babyen kommer når den er klar :)

 

Så mitt råd er altså å forholde seg til termindatoen som står i papirene..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja selvfølgelig prøver jeg det, men det står to terminer på helsekortet mitt, den 8 oktober og 14oktober. Så hvilken av de skal jeg tenke etter? Ja selvfølgelig kommer ungen når den er klar, men det er liksom litt greit å vite hvor langt enn er på vei sånn ca. :/ Skal på ultralyd igjen på tirsdag, håper de kan gi meg ett svar... ¨

 

Hilsen forvirret og oppgitt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...