Anonym bruker Skrevet 18. juni 2010 #1 Skrevet 18. juni 2010 Skjønner meg ikke på de som sier at mannen ikke bataler bidrag. Det går jo ikke an å "velge det bort"? Man må jo betale MER i bidrag (2500) når man ikke har samvær, går ikke an å bare si nei takk. Da hadde jo alle menn som ikke har samvær latt vær!
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2010 #2 Skrevet 18. juni 2010 Man må ikke betale mer i bidrag selvom man ikke har samvær, alt kommer ann på biofars lønn.
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2010 #3 Skrevet 18. juni 2010 Det gjør det slettes ikke. Eksen min betaler mer i bidrag for gutten han ikke har samvær med, enn for gutten han har samvær med. Så det et jeg.
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2010 #4 Skrevet 18. juni 2010 Mange menn som ikke betaler bidrag og opparbeider seg bidragsgjeld. Da får mor bare minstebidraget!
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2010 #5 Skrevet 18. juni 2010 Igjen, det kommer ann på fars inntekt. Hvertfall her på sørlandet. Mannen min betaler mindre siden han ikke har samvær, mannen har AAP. Bidraget har svingt opp og ned ettersom mannen min har hatt forskjellig jobber med forskjellige inntekter.
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2010 #6 Skrevet 18. juni 2010 Ja, men det blir jo gjeld! De må jo betale det før eller senere. Blir jo trekt direkte fra lønna når de har jobb.
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2010 #7 Skrevet 18. juni 2010 Det går jo an å avtale at man ikke skal betale bidrag seg i mellom:) Mange menn som har for lav inntekt også, og hvis de f eks studerer kan bidraget bli satt likt 0, og da blir det ingen gjeld heller...
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2010 #8 Skrevet 18. juni 2010 Min mann har ikke betalt bidrag i mange år. Dette fordi han ble ansett betalingsudyktig. Dvs han hadde for mange utgifter til sitt livsopphold til at han kunne betale bidrag i tillegg. Da ville han ikke hatt minimum levestandard. Dette var i en periode han gikk på arbeidsledighetstrygd, og vi hadde 4 barn sammen. Ekskona var rasende på han fordi han slapp å betale, men det er i bunn og grunn ikke hennes sak. Hun hadde vedtak på x antall kroner pr mnd, så de fikk hun uansett om han betalte eller ikke. Han opparbeidet seg ikke gjeld, for det gjør man ikke når man blir ansett som betalingsudyktig. Nå har han fått jobb, men siden vi (fortsatt) har 4 mindreårige barn ligger hans bidrag til barn fra forrige ekteskap på kun 150 kr pr mnd, men ekskona får selvfølgelig mere en dette. De har ikke privat avtale.
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2010 #9 Skrevet 18. juni 2010 Kjære Hi, nei, det skulle ikke vært mulig å ikke betale bidrag men det er det altså!! Noen fedre trikser og fikser, kanskje er de selvstendig næringsdrivende og lurer på den måten. Noen starter og slutter jobber i hytt og pine, slik at NAV ikke klarer å holde tritt med dem. Kanskje de flytter utenlands i perioder? I mellomtiden får barnet da et forskuddsbeløp fra nav, i min datters tilfelle på 1030kr pr mnd..... (Ingenting for en aktiv 10 åring med mange aktiviteter!) Ja, barnefar opparbeider seg gjeld, men det tar årevis før man ser noe til de pengene... Jeg har ventet i 5 år, han skylder nå 70,000kr som jeg ikke ser noe til....... Siste info jeg fikk fra Nav for et år siden var at de hadde tatt pant i bilen hans... men den har tydeligvis ikke blitt tvangssolgt ennå for å dekke gjelden.. Så ja, det er menn som IKKE betaler bidrag for ungene sine!!!
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2010 #10 Skrevet 18. juni 2010 Du har misforstått, der er ikke andre regler på Sørlandet enn resten av landet. Man tar utgangspunkt i hva det koster med et barn i en viss alder, og mor og far betaler etter evne - dvs etter inntekten sin og etter hvor mye de faktisk har barnet. Har far mye samvær og liten inntekt betaler han lite bidrag. Gå inn på nav.no og les mer.
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2010 #11 Skrevet 18. juni 2010 Nei, bidraget eks kona får er det jo skattebetalerene som dekker!!! Uff, blir dårlig av sånne mannfolk! Hvorfor sette 4 nye unger til verden når du ikke kan betale for førstemann!
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2010 #12 Skrevet 18. juni 2010 Eller man kan prøve seg på en spansk, en, og si til nav at man har masse samvær, selv om man ikke har det. Så kan man være arbeidsledig (og dermed ha god grunn til å bli regnet som ikke bidragsdyktig) og finne seg jobb i all hemmelighet.
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2010 #13 Skrevet 18. juni 2010 Man kan opparbeide seg flere hundre tusen i bidragsgjeld og fremdeles sitte med et helt hus uten av nav foretar seg noe.
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2010 #14 Skrevet 18. juni 2010 Har du ikke tenkt på sannsynligheten for at livssituasjonen kan endre seg iløpet av livet? Min mann betalte bidrag helt til bedriften vi jobbet i gikk konkurs, faktisk 5500 pr mnd over flere år. Dessuten betaler den bidragspliktige mer inn enn bidragsmottakeren får, så jeg vil si at han selv tidligere har finansiert det at han i en periode ikke var betalingsdyktig. Våre 4 barn var satt til verden i en periode vi hadde økonomi til å forsørge både oss, barna våre samt hans særkullsbarn, så du trenger ikke sette deg på din høye gyngehest å lek moralpoliti over ting du ikke har peiling på i det hele og det store!!!!!!!!!!!
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2010 #15 Skrevet 18. juni 2010 min eksmann slipper å betale bidrag da han er ung ufør...... halloen.. greit nok at en er ufør men han har over 14000 utbetalt...det vet jeg da jeg har vært gift med han. hvorfor skal han slippe å betale bidrag fordi han er ufør når flere som jobber 100% får samme utbetalt ? det er meg en gåte. ps: jeg er selv ung ufør så er ikke misunnelig på han eksmannen min er alene uten unger og kvinnfolk (iallefall foreløpig) og jobber på en verna bedrift der han får 1500 i mnd i lønn i tillegg til trygda... da er vi jo oppi 15500,- !! hmmmm
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2010 #16 Skrevet 18. juni 2010 glemte å skrive at han ikke samvær i det hele tatt. sender f... nesten ikke en pakke eller noe til ungen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå