Anonym bruker Skrevet 18. juni 2010 #1 Skrevet 18. juni 2010 Tid kan man (eller bør man) starte med rutiner p de små? Og hvordan kommer man best inn i de? Har en 8uker gammel baby, og vi har ikke noe særlig med rutiner enda, men merker at han kanskje burde ha det.. Virker som om han blir urolig og sånt når måltid og søvn kommer på forskjellige tidspunkter..
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2010 #2 Skrevet 18. juni 2010 Det er jo bare å prøve. Noen babyer er enkle å få rutiner på, mens andre forandrer rutinene etterhvert som de vokser. Jeg venta til jenta mi var omtrent 4 mnd før jeg begynte med å fastsette klokkeslett for søvn osv.. og brukte noen uker på å justere henne inn. Før det fikk hun mat når hun var sulten og sov når hun ville.
Lemonia Skrevet 18. juni 2010 #3 Skrevet 18. juni 2010 Måltider hadde vi rutiner på helt fra start, han spiste til faste tider hver dag. Legging begynte vi ikke med rutiner på før ved 3 mnd. Det var fordi det fungerte veldig greit med å la ham regulere døgnrytmen sin selv, og vi begynte så med fast leggetid når han over en viss tid hadde sovnet for natta til samme tid hver kveld. Han fikk altså styre det selv, og det har som sagt fungert utmerket for oss. Han er nå snart 19 mnd og har aldri hatt søvnproblemer, ikke engang en eneste våkenatt,
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2010 #4 Skrevet 18. juni 2010 Du har vel egentlig svaret ditt i spørsmålet. Virker jo som han er ganske klar for å få inn noe rutiner. Min var likedan så vi hadde ca rutiner fra 4-6 uker og det trengte han virkelig. Enda er han skikkelig vanedyr å trenger rutinene for å fungere skikkelig. Mens en annen jevngammel baby (8 mnd begge 2) har enda ikke skikkelig rutiner. Det er så forskjellig fra baby til baby
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2010 #5 Skrevet 18. juni 2010 Men hvordan kommer man inn i rutiner da? Er det jeg syns er vanskelig.. Skal jeg finne egne tidspunkter, og utsette måltider, selv om han vil ha mat? Nå får han ofte småmåltider, som varer i 5min.. :s Haaper jo at dette blir bedre når vi får ordentlige rutiner på han, han får jo mme, så jeg ser jo at det ikke er mange ml han drikker på attpåtårene.. HI
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2010 #6 Skrevet 18. juni 2010 Ved et måltid der han spiser skikkelig godt og masse. Se på klokka å regn ca 2,5-3 timer før du gir han neste måltid. På denne måten spiser han bedre, blir mettere og kommer til å sove bedre/lengre. Den første dagen er grusom, men du må bare prøve å distrahere han mest mulig slik at det går litt tid mellom måltidene. Men det er viktig at han spiser godt før du begynner. Feks kansje frokost? Gjør det til en vane å legg han til å sove etter mat (varm melk er jo søvndyssende, selv for voksne) og etter 1-2 uker VET du når han spiser, sover og slikt. Han vil neppe spise feks kl 12 hver eneste dag men du kommer til å vite til enhver tid når han er sulten og du kan planlegge dagen bedre, samt at han vet hva som kommer når. Rådførte meg med HS ang dette og de mente at så lenge jeg ikke sulter babyen så var det bare greit å innføre litt rutiner. Ble litt rotete men håper du forstår.
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2010 #7 Skrevet 18. juni 2010 Men hva er best, ha en rutine på 2 og en halv time-3timer på mating, eller følge klokken og ha eksakte tidspunkter?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå