Lykke10 Skrevet 18. juni 2010 #1 Skrevet 18. juni 2010 I går- tre dager igjen til termin..var ute en tur og skulle ta bussen hjem. "Flott, lang leddbuss", tenkte jeg da den kom, men jammen var den ikke full, og jeg måtte stå. INGEN reiste seg, de fleste kikket litt brydd bort, fiklet med mobilen osv da jeg prøvde å se etter ledig sete. Bussjåføren kjørte fort og bråstoppet flere ganger og jeg hadde problemer med å holde meg på beina. Greit, det står ikke "3 dager igjen" i panna mi, men magen er rimelig stor, og det er ikke så vanskelig å se at jeg er høygravid. Reisen hjem gikk jo bra, men fy søren, syns det er rimelig spesielt at folk er så lite høflige- mangel på folkeskikk! Puh, godt å få blåst ut litt!! Hilsen en som teller dager til termin, søndag 20.juni- kom ut snart da lille venn!!
Leen Skrevet 18. juni 2010 #2 Skrevet 18. juni 2010 Men hvis du hadde vært i utlandet hadde nok hele bussen reist seg for deg. Det er akkurat som folk i Norge ikke vet at man skal reise seg for en som er gravid... Husker sist med lille jenten min når vi skulle ta buss. Folk satt gjerne og oppholdt vognplassene, og tok ikke hintet om å flytte seg selv om de ble innesperret av vogner. Og bussen hadde masse ledige seter. Nei, man kan bli rimelig provosert innimellom.
beibis Skrevet 18. juni 2010 #3 Skrevet 18. juni 2010 Nei folk i Oslo har sluttet å tilby plassen sin til eldre, gravide og andre som trenger å sitte. Var like før jeg (høygravid og svæær) gav plassen min til en skrøpelig gammel mann på t-banen her en dag. Tok tid før en endelig reiste seg og tilbød plassen sin.
Pixie Power Skrevet 18. juni 2010 #4 Skrevet 18. juni 2010 Jeg spør, jeg. Hvis jeg ikke gjør det, ender det med at jeg ergrer meg. Og det orker jeg ikke :-) Folk som opptar et sete med posene sine må vike også når jeg ikke er gravid. Det er helt utrolig hvor lite sunn fornuftig folkeskikk som er i omløp. Er ganske vant til fulle tog, busser og trikker, og folk som skal til og fra jobb er ikke blant de vennligste.... Det blir litt som i naturen, survival of the fitest, hehe. Man må markere seg litt, tørre å ta sin plass i storbyen. Ellers kan man ergre vettet av seg :-)
Gjest Bjørnen Collargol*gravid Skrevet 18. juni 2010 #5 Skrevet 18. juni 2010 Ja det er tragisk at ikke folk viser mere hensyn. Hadde det vært meg ville jeg gått bort til noen og spurt om jeg kunne få sitte der Nei, man må prøve å ta seg til rette dersom ingen gidder å bry seg. Det er ikke deilig å stå slik med en stor mage som dulter borti overalt, og dersom man i tillegg har litt problemer med bekken er det et virkelig mareritt!
sthans Skrevet 18. juni 2010 #6 Skrevet 18. juni 2010 Ja, ganske utrolig. Osloboere / nordmenn er jo totalt blottet for folkeskikk i enkelte situasjoner. Har opplevd ved noen anledninger å bli tilbudt sete, men i går var det absolutte lavmål. Stod i døra på holdeplassen og skulle av bussen, og der kommer tre unge jenter og dytter meg til side for å komme på!! Er 5 dager før termin og ikke akkurat usynlig :-) Av gladopplevelsene på omtankefronten kan jeg fortelle at snekkeren til naboen kom ilende og tok fra meg handleposene her om dagen, som han smilende bar opp i tredje etasje for meg. Og jeg måtte smilende konstatere at en slik galant oppførsel ikke uventet kom fra en som ikke er norsk :-) Vi får børste støv av den gode norske folkeskikken også sammen med barna våre. Den finnes jo et sted - og mye hyggeligere for alle parter :-)
petite fleur Skrevet 18. juni 2010 #7 Skrevet 18. juni 2010 Da må jeg bare få lov til å skryte litt av Tromsøfolk :-) Jeg rekker knapt å betale billetten min før 2-3 atykker hopper opp og tilbyr meg plassen sin. Blir varm om hjertet jeg :-) Men så har jeg imponerende svær mage også da, he he...... Når det gjelder at folk sitter der hvor barnevognene skal stå, er det verre. Hvis de ikke flytter seg, ber jeg de gjøre det. Jeg MÅ jo stå der med vogna, er ikke plass noe annet sted. Det verste jeg vet er når det står en haug med sykler der - hvorfor dra ut sykkelen dersom du ikke orket å sykle likevel? Tromsø er ikke SÅ stort......:-)
vbu Skrevet 18. juni 2010 #8 Skrevet 18. juni 2010 Jeg tror faktisk at i mange tilfeller dette er overhøflighet som har gått feil http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/magazine/8730106.stm Men ja det er drit å stå på stappfull buss med bekkenløsning.
minion Skrevet 18. juni 2010 #9 Skrevet 18. juni 2010 Kunne ikke ha sagt det bedre selv! Sto i en full t-bane og det var ikke særlig gøy! Var en utrolig snill gravid dame som ropte på meg og lurte på om jeg ville ta plassen til en venn av henne. Å, hun redda dagen min! Trodde jeg skulle svime av i den varme, stappfulle vognen!
benelen Skrevet 18. juni 2010 #10 Skrevet 18. juni 2010 Bergensere er ikke noe bedre! Både som gravid og når jeg hoppet på krykker etter en kneoperasjon måtte jeg be om å få sitte. Da jeg hoppet på krykker var det en dame som motvillig måtte flytte posene sine. hun uffa seg tilogmed. Men vi som begynner å bli RIMELIG fødeklar får kanskje hoppe på bussen og kjøre oss en runde, kanskje det gir resultater.... -hvertfall med gamle busser og humpete veier som i Bergen!
iok med sønn <3 Skrevet 18. juni 2010 #11 Skrevet 18. juni 2010 Uffda.. ikke bra Jeg satt utenfor laben da jeg skulle inn å ta litt blodprøver å slikt... så kommer en mann pustendes å pesendes. Tror han hadde kols faktisk. Det er dårlig med stoler der, og vurderte om jeg burde reise meg, men tenkte at andre kunne jo reise seg før meg liksom... siden jeg er gravid. Men jammen meg kom han bort til meg å spurte om plassen... kunne jo ikke si nei, men syns jo de andre kunne tilbud stolen heller liksom... Å i går på samme plass fikk jeg sitteplassen til en mann i 50 åra Kjekt d. Jeg bare, "nei, det går fint..." hehe.. men han reiste seg uansett
Lukkelukken og bebibror Skrevet 18. juni 2010 #12 Skrevet 18. juni 2010 Nei, jeg vet, det er helt latterlig... Husker da jeg tok bussen selv, da jeg var gravid med førstemann. Da satt jeg på det ytterste setet, og skulle reise meg for en som skulle sitte innerst, for jeg visste hun skulle av før meg. Og rett før jeg fikk satt med ned, knabba en eller annen idiot setet mitt, i det jeg var på vei for å sitte!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå