Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Idag har jeg tatt det endelige valget. Vi skal gå ifra hverandre, jeg trenger å være for meg selv en stund. Det ble nesten slutt for noen mnd siden når forholdet hanglet på det verste, men vi valgte å prøve litt mer. Trist er det, men bf skal få se jenta vår så mye han bare vil.

Orker ikke gå så mye inn på det, men vi har prøvd ganske lenge uten at ting funker - for min del. Hvordan er hverdagen deres som alenemor? Veldig hard? Synes dere at dere tok det rette valget ved å velge å bo for dere selv/være alene?

Så lurer jeg på. Stødnad til flytteutgifter. Hva går det ut på? Kan det dekke depositum i ny leilighet? eller er det bare utgifter mtp flyttebil, og hvis du skal flytte til en ny by? Flytter hjem til familien noen uker nå, fire timer unna. Tar oss en litt lengre ferie. Sliter litt med inntekten om dagen, siste lønn kommer inn i neste mnd. Vesla sin bhg stenger om et par uker, så da har jeg ingen som kan passe henne. Må mao vente med å finne ny jobb før til høsten tror jeg.. Skal ned på NAV en tur i neste uke, Vet jeg må ringe familievernskontoret. Må jeg ha meklingsattesten for å søke på alle stødnadene? Er takknemlig hvis dere deler deres erfaringer her.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For å få dekket utgifter til flytteutgifter må du kunne dokumentere skoleplass eller nødvendig arbeid.

Dette med meklingsattest har jeg ikke peiling på.

Skrevet

Stønad til flytteutgifter dekker ikke depositum, dette er kun flyttebyrå. Her må du samle inn flere tilbud, og du får dekket det billigste alternativet. Men som sagt: man må kunne dokumentere skoleplass eller jobb for å få stønad til flytting.

Skrevet

Jeg er ganske sikker på at du bare må ha meklingsatest for å søke på utvidet barnetrygd. Som er en ekstra barnetrygd. Ikke dobbel.

Hverdagen min er helt topp! Bortsett fra når de går hjemme i lengre perioder. Jeg tok dem ut av bhg i februar og flyttet (skulle begynne på skole da) og de gikk hjemme til 26.mai. Da var det på tide å få dem inn i bhg, og nå skal de gå 50% til høsten. Da var jeg ganske sliten. Går på skole på kvelden, og det var svindyrt med dagmamma.

Pga av nettopp at de har gått hjemme og at jeg akkurat har begynt på skolen, så har jeg gått hjemme, og da er det passe trangt når bf ikke betaler bidrag.

Men nå har jeg søkt om bostøtte, siden jeg regna ut at jeg skulle få ca 3000kr. Håper det stemmer! Det vil jo hjelpe!

Har også nå hentet en søknad om stønad til barnetilsyn, og det vil også hjelpe. Siden jeg mister kontantstøtten som jeg fikk et par mnd mellom bhgene.

Til slutt vil jeg prøve å få bf til å gå med på 3000 kr i mnd i bidrag (har 2 barn som han kun har annen hver helg) ellers så søker jeg gjennom nav.

Jeg angrer ikke på at jeg gikk! Det er noe av det beste jeg har gjort i prosessen om det å bli en bedre mamma for mine barn! =)

Skrevet

Så fint svar, moota =) Er også sikker på at dette er det rette valget for meg.. Når forholdet hangler har jeg så lett for å bli irritabel på alt og alle. Hate situasjonen jeg er oppi.. Og dermed går det utover datteren min. Vil ikke at hun skal vokse opp med to foreldre som krangler. Vi er enda ung da, så er ganske sikker på at vi har vokst ifra hverandre. Skulle ønske jeg fortsatt hadde følelser for han og at vi kunne giftet oss, skaffet oss gode utdanninger og gode jobber, fått flere barn sammen osv, men jeg ser ikke at det kommer til å skje.. Han vil ikke at vi skal splitte oss, men jeg greier ikke tvinge meg selv å være i et forhold jeg ikke vil være i.

Skrevet

ikke vær engstelig, det er uvandt for mange i starten, men jeg har til gode og høre om en eneste en som sier at verden ikke blir bedre en det var i forholdet som ikke funket, når de selv valgte å gå.

jeg er alenemor og kan ikke klage på noe. dette greier du flott! ;)

Skrevet

Akkurat slik er det for meg/oss også.

Jeg har ikke slike følelser for han mer, men han vil gjerne at vi får det til.

I slutten var det bare at jeg ble fordi økonomien sa det. Og etter et år og masse slit både på gården der vi bodde og i forholdet bare var jeg klar en dag. Det var nok og jeg hadde aldri gitt meg uansett hva han hadde sagt.

Det er 13 mnd siden jeg gikk. Det føles ikke så lenge. Jeg har det bedre med meg selv uten han. Føles godt når jeg klarer meg uten han. For etter 7-8 år der jeg har snakket med han så og si hver dag, så er det rart når minsten plutselig gjør noe morsomt. Hvem skal jeg ringe og fortelle det til??

Skrevet

Takk for svar dere =) Tror vi kommer til å greie oss helt flott.. Har skaffet oss en fin leilighet 5 minutter unna bhg. Dit skal vi flytte inn i August, bare noen dager før bhg starter igjen. Blir en fresh start.

Vet at pappan til jenta min er ganske såret akkurat nå, og det er ikke lett å være den som setter foten ned og sier at nok er nok. Blir nok rart å være alene først, men klarer andre mødre dette skal jeg nok det også :)

Skrevet

Nei det er ikke lett å være den som setter foten ned heller!

Så bra at du har troen =) Det er viktig! Så flott at du allerede har funnet en leilighet! =)

Hvis du ikke har funnet det ut så er det en side her inne for aleneforeldre. Ikke veldig masse liv, men masse god hjelp og trøst om man har tid å vente litt hehe =D

Lykke til!! =D

Skrevet

Du må ha meklingsattest for å søke om OS, utvidet barnetrygd, støtte til barnepass osv.

Vi hanglet i årevis før jeg dro. Og jeg så meg aldri tilbake! Har ikke vært alenemor så veldig lenge da, men jeg stortrives, og kan ikke se for meg hvor kjipt livet ville vært om jeg ikke hadde tatt dette skrittet.

Var ekstremt heldig da, for leieboreren vår fant seg leilighet i et nybygg på 8 leiligheter. Sånn fikk jeg nyssen i de leilighetene, og fikk meg en selv også. Til sammen er vi 5 alenemødre som bor her med unger i samme barnehage, og vi har det utrolig koselig sammen! Sitter ute nesten hver kveld og sladrer, og vi passer hverandres unger, hjelper hverandre osv.

Elsker det nye livet mitt!=)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...