Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Planen var en naturlig fødsel i vann på ABC-avdelingen på Ullevål sykehus. Dagen før termin måtte jeg ta en ekstra ultralydundersøkelse pga av at veksten på magen var litt lavere enn normalt, samt at jeg ikke hadde gått opp i vekt de siste 5 ukene. På ultralyd ble det målt litt lite fostervann og jeg ble derfor strippet for at jeg skulle bli mer moden. Det gjorde forresten ikke vondt. Så avtalte vi at jeg skulle igangsettes morgenen etter, dersom det ikke skjedde noe i løpet av natten.

Så nå ble ikke svangerskapet sett på som helt normalt lenger og jeg fikk beskjed om at jeg ikke kunne føde på ABC-avdelingen likevel. En skikkelig nedtur, da jeg hadde hatt en utrolig fin fødsel der tidligere. Men det var bare å svelge skuffelsen og tenkte på at jeg snart skulle få møte jenta mi.

Jeg fikk beskjed om at jeg skulle komme på sykehuset litt tidligere enn vanlig dersom jeg merket at noe var på gang. Slimproppen gikk og kjente stadig en del murrig og rier men det var verken særlig vondt eller regelmessig, men da jeg ringte sykehuset kl. 2 på natten, fikk jeg beskjed om å ta med baggen og komme. Puls på baby og mine rier ble registrert i en halvtime og da var riene så godt som opphørt, men pulsen på jenta var helt fin og det var masse bevegelse. Hadde bare 2 cm åpning og jeg fikk tilbud om et venterom, mens samboeren ble sendt hjem.

Formiddagen etter hadde det ikke skjedd noe mer og jeg fikk da en modningspille kl. 11. Samboeren kom og vi dro på Storosenteret for å handle og få tiden til å gå. Etter en times tid merket jeg at riene kom oftere, men de var ikke særlig vonde. Som avtalt var vi tilbake på sykehuset kl. 14.

Riene kom fortsatt regelmessig, så de bestemte seg for å vente med neste modningspille for å se om ting gikk av seg selv. Åpningen var fortsatt på skuffende 2 cm. Klokka 16.30 var babypulsen fortsatt fin og jeg merket at riene ble litt kraftigere. Vannet gikk, men fortsatt bare 2 cm. Jeg ble sendt ut for å gå, men etter 20 min kom riene ganske tett og ble vondere. Så da var jeg opptatt av å komme meg tilbake.

Kjente på meg at disse riene var virksomme og jeg måtte virkelig konsentrere meg for å beholde roen. Tilbake ba jeg pent jordmor en fødestue. Men jordmor ville ha meg ut å gå igjen. Riene kom tett i tett, og jeg måtte støtte meg på sengen hver gang de kom. Så en gåtur på meg kom ikke på tale. Jeg spurte igjen, og fikk beskjed om at jeg skulle få en fødestue etter hvert (lå fortsatt på venterom sammen med en annen dame). Mellom en rie befalte jeg min samboer om å skaffe meg en fødestue og da ble vi heldigvis hørt.

Endelig inne på fødestuen kl. 17.15. Jordmor oppfordret meg igjen til å gå en tur eller ta meg en dusj, men jeg hadde mer enn nok med å ta i mot riene som var svært vonde og tette. Fikk tilbud om klyster som jeg dessverre sa ja til. Med så smertefulle rier var det et mareritt.Kom meg på et vis inn i sykehusklærne og fikk stabbet meg opp i senga.

Jeg kjente at riene var svært effektive og presset jenta mi nedover. Men jordmoren og en jordmorstudent var fortsatt overbevist om at fødselen ikke var nært forestående og jeg fikk beskjed om å ikke presse. Da merket jeg at fortvilelsen begynte å komme, for jeg visste at med slike smerter ville jeg etter hvert miste kontrollen. Så ble åpningen sjekket, først av jordmor, så studenten (ekstra ille av studenten da hun brukte så lang tid og riene kom tett, så jeg måtte be henne bli ferdig). Men de hadde heldigvis gode nyheter, det var full åpning og det var bare å presse. To pressrier senere var hodet ute og hun skrek :) Var en utrolig lettelse!

Samboeren var rørt til tårer over den nydelige datteren vår som veide 3444 gram og var 50 cm lang. Jeg hadde bare fått noen små rifter og slapp å sy. Rakk å være på fødestuen i 25 minutter før hun var ute og jordmoren beklaget at de ikke hadde skjønt at fødselen var så godt i gang.

Vi fikk to timer sammen før samboeren min ble med på stellet av vår fantastiske Hermine. Så byttet vi avdeling til ABC og der kom stolte storebrødre på besøk. Dagen etter klokka 10 dro vi hjem og nå koser vi oss masse med prinsessa hjemme. Hun blir en uke i dag og nå begynner vi å komme godt inn i rutiner.

Er nok mer avslappet denne gangen, og nyter virkelig tiden sammen med prinsessa og resten av familien :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gratulerer så mye med jenta! :)

Skrevet

Gratulerer med prinsessa:)

Skrevet

Gratulerer og takk for at du delte historien din :-)

Skrevet

Gratulerer så mye! Kjenner jeg blir sint av å lese at du ikke ble tatt på alvor, du har tross alt født før og vet hva det dreier seg om......men godt at alt gikk bra til slutt da. :-)

Skrevet

Gratulerer så masse med ei nydelig jente. Signerer henne over her. Opplevde akkurat det samme med min første. Godt alt endte bra. Klem.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...