Gå til innhold

Blir jeg den onde stemoren?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Uff jeg har en stor utfordring. Barnet til min fremtidige mann er ufyselig bortskjemt. Hun er sur og grinete og får hun det ikke som hun vil så blir hun sur.

Hun er hele tiden negativ til ting vi skal gjøre, vil ikke legge seg før i ti tia og hører rett og slett ikke på meg.

Jeg har hatt en samtale med svigermor og hun sier at jenta er særdeles bortskjemt og at jeg må være streng og plukke det av henne. Men hva klarer man å få gjort med 48 timer annenhver helg?

Jeg er så redd for at jeg skal begynne å mislike henne og ikke bli glad i henne slik jeg burde. Men ser jo at hennes oppførsel er et resultat av mammaen. Små barn blir jo ikke uhyr av seg selv.

Ikke spiser hun fisk eller kylling. Kun nugatti på maten. Hver morgen vil hun ha pannekaker osv.

Noen med tips? Skal jeg bare la dette være og tenke jaja det er kun 1,5 dag hver 14. dag. Eller sette samme strenge regler som mine.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ehhhh hva sier pappan da? Det må jo være deres regler og det er helt greit at de ikke er de samme som hjemme.

Når det gjelder maten er det mange barn som er vansklige uten å være bortskjemte. Du skriver heller ikke alderen hennes. Har du barn som bor hjemme?

Skrevet

Alderen er 7 år. Vi har 2 barn som bor hos oss.

Pappaen mener at vi begge bør bli strengere med henne men jeg mener han må ta en samtale med biomor. De har et utmerket samarbeid.

Hun spiser godte hver dag i helgene. Hun får godte med fra mamma. Jeg mener egentlig at godte skal kjøpes hos oss slik at det blir likt for alle barna. Nå har hun godte med for sikkert 100 kr.

Så mener jeg at alle burde legge seg før ti. Hun er noen ganger ikke lagt seg ennå klokka er 23.30. Helt merkelig.

Samtidig får jeg vondt i meg for det er som om hun sliter med noe men hun åpner seg ikke for meg. Hun har adhd og er ikke den flinkeste i klassen. Har få venner. Huff har egentlig lyst til å ha henne mer hos oss slik at jeg blir ordentlig kjent med henne. Sukk

Skrevet

Jeg ville ikke ha begynt å oppdra.

Det er farens oppgave.

Så trå varsomt.

Skrevet

ok:) Jeg synes det er riktig at dere har egne regler når hun er hos dere og veldig enig med deg at pappan må ta en prat med mamman.

Når det gjelder godteri er jeg også veldig enig med deg. Hun skal ikke ha med dette hjemmefra og småspise som hun lyster. Og selvfølgelig skal en syvåring være i seng før 22. Det er jo sent det også, men hun må jo bli lagt da?

Nå er det jo snart ferie så skal dere vel ha henne for en lenger periode?

Hvor gamler er deres barn og går de godt overens? Er det barn i nabolaget hos dere som hun leker med?

Tror ikke du blir den onde stemoren nei:)

Skrevet

Hvis far bor sammen med ny familie så kan ikke bare han oppdra.... hvordan skal det kunne fungere i praksis liksom?

Skrevet

Hun har ingen venner her. Mine barn er utrolig utadvendte og fyker rundt i nabolaget. Hun blir som regel hjemme. Når vi har besøk av andre barn så får vi ( jeg) ofte høre at hun er en ufyselig drittunge som tror hun bestemmer alt.

Vi skal ha henne i 2 uker i sommer ja.

Våre barn er 5 og 6 og de går greit sammen men mine barn begynner å synes at hun er "sur" og vil heller leke med jentene/guttene i gata.

hehe lotp jeg tror heller ikke det...du skulle bare visst hihi:)

Takk for svar.

Skrevet

Jeg har jo selv vært det barnet som "bare" er på besøk hos pappa. Det er faktisk mye vanskligere enn man kanskje skulle tro. Man blir utrolig sår og var, og kanskje det er derfor hun ikke oppfører seg ønskelig? Tror at du skal ta en prat med henne og forklare at andre barn ikke vil leke med henne når hun bare er sur og vanskelig. Invitere barn hjem til dere slik at du kan observere å styre leken litt. Man må jobbe litt for å få ting bedre, men det er det sikkert verdt på lang sikt:)

Tror også du skal forklare henne hvordan reglene er hjemme hos dere og at det er viktig at alle barna deres har de samme reglene. Barn liker grenser og regler, men blir lett forvirret når man har ulike regler i 2 hjem. Derfor er det viktig at reglene deres blir tydelige for henne.

Skrevet

Kanskje denne lille jenta er utsultet på oppmerksomhet fra sin far? Hvis dere bare har henne annenhver helg......

Prøv å se det fra en 7 årings perspektiv, kanskje det er hennes måte å få oppmerksomhet fra far og de rundt, ved å være "slem".

Kan ikke mannen din sette av egen tid bare med seg og datteren sin når hun er på besøk? Gå på kino, bondegård, svømmehallen e.l??

(Uten dere andre!)

Og dere stemødre som klager over at fars barn er umulige... tenk om dere var små selv, og skulle på "besøk" til far og hans nye familie. Det kan umulig være så veldig lett for disse barna........

Prøv å møt henne med kjærlighet, tid og forståelse istedenfor regler,regler og flere regler. Så skal dere se at ting vil forandre seg!

Skrevet

Synes siste anonyme her har mange gode forslag. Men jeg mener at man må klare å få til en kombinasjon av kjærlighet og regler. Hvis ungen alltid er i seng 23.30 er det jammen ikke rart hun er sur og tverr f.eks. Barn uten grensesetting blir usikre på sine omgivelser.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...