Gå til innhold

jeg tror jeg er alkoholiker :(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ikke tørd å innrømme det før nå ...

skulle bare ta meg et glass igår men ble 2 flaske vin:(

Jeg har null kontroll når det e alkohol i nærheten :(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ok, da har du innrømt det.. Hva har du tenkt til å gjøre med det?

Skrevet

jeg vet ikke for å være ærlig, jeg vet ikke hva jeg skal gjøre..

De siste årene har alkohol blitt viktig for meg, et glass vin om kvelden for å"roe meg ned" har slitt med angst også..

Så nå merker jeg at jeg blir full av kun 2 glass vin, jeg sliter veldig med dette og vil ikke være en alkoholiker.. Vanskelig å se på meg selv som alkoholiker :(

Kan jeg få et godt liv uten alkohol??

hvor kan jeg søke hjelp

Skrevet

:( jeg er redd, jeg går alltid tilbake til alkoholen

Kan jeg t dette opp med typen, evt hvordan kan jeg gå fram?

Skrevet

Jeg vil absolutt anbefale å snakke med kjæresten din, hvis du føler at du klarer det og kan stole på ham (det håper jeg jo at du kan, siden han er kjæresten din). Du kan også ta kontakt med noen av de som den over gav deg link til. Du kan også gå til fastlegen din å få ham til å skrive en henvisning til en ruspoliklinikk der du bor. Det kan være greit å ha noen "nøytrale", og ikke minst profesjonelle folk å forholde seg til nå når du har innsett at du har et problem. Jeg vil på det sterkeste anbefale det fremfor å høre på alle de galingene (no offence, but you all know it is true...) som er her inne på forumet. De ansatte på ruspoliklinikken kan hjelpe deg med det meste som du trenger hjelp til, det er hovedsakelig du som setter standarden for hva som skal skje der. Du kan snakke om ting som plager/bekymrer deg, få hjelp til å finne ut hva som er årsaken til at du drikker, få felles samtaler sammen med kjæresten din, hjelp til å komme på institusjon/avrusning hvis du trenger det... I det hele tatt.

Hilsen en som jobber på en ruspoliklinikk

Skrevet

Var du på fest/ute eller aleine hjemme?

Skrevet

hvordan sier jeg det til ham i det hele tatt?

"jeg er alkoholiker"?

Skrevet

Ja, det er egentlig like greit å hoppe i det som å krype tenker jeg. Du kan jo begynne med å si at du har noe viktig på hjertet og at du trenger hans hjelp akkurat nå. Så si at du nå er kommet til et punkt i livet ditt hvor du har skjønt at du har et problem med alkoholforbruket ditt, at du er redd for at du er alkoholiker. Så forklare ham at du trenger hjelp å støtte for å prøve å komme deg gjennom dette. Det er ingen tvil om at alt er lettere dersom man får hjelp og støtte hjemmefra i en situasjon som dette. Det kan feks. være trygt å ha ham med til fastlegen når du skal be om henvisning til ruspoliklinikken. Det er også ikke noe i veien for at du kan ha ham med deg til den første timen på ruspoliklinikken, når den tid kommer. Dessverre er det slik at du må påregne en del ventetid på de fleste ruspoliklinikkene i landet, i alle fall i Oslo, hvor jeg jobber vet jeg at det er slik. Evt. finnes det et tilbud i Oslo på Incognitoklinikken i Groruddalen som ikke har så lang ventetid. Spesielt pga ventetiden kan det være greit å få hjelp å støtte hjemmefra i ventetiden. Men, husk at ventetiden er forskjellig i de forskjellige bydelene i Oslo (hvis du bor der), så det kan lønne seg å ringe litt rundt å sjekke ventetider og evt. be om å bli søkt dit hvor det er kortest ventetid basert på fritt sykehusvalg. Husk da at det må stå spesifikt i søknaden at du søker deg til den spesifikke poliklinikken på grunnlag av fritt sykehusvalg. Hvis ikke vil de bare sende søknaden videre til den poliklinikken du sokner til.

Jeg vet ikke hvordan din økonomiske situasjon er, men hvis det er slik at du feks. har kontakt med sosialkontoret og har en fast konsulent der, så kan også sosialkontoret skrive henvisningen for deg. (Hvis du skulle foretrekke det fremfor fastlegen.)

Lykke til, og jeg håper alt ordner for deg. *klem*

Hilsen hun som jobber på ruspoliklinikk

Skrevet

tar de barnet fra meg?

Skrevet

Det er ingen automatikk i det. Det kommer helt an på situasjonen, hvordan ligger an med din kjæreste (far til barnet?), om det foreligger svikt i omsorgen... slike ting. Det er med andre ord helt umulig å si ut fra det som er blitt sagt i denne tråden. Men om en evt behandler mistenker at det kan foreligge svikt i omsorgen overfor barna, så er vedkommede pliktig til å melde fra om det. Vet ikke hvordan det fungerer på andre poliklinikker, men hos oss er de i alle fall veldig åpne om det, men det betyr ikke at du ikke kan stole på behandleren din likevel. De (kan ikke snakke for alle poliklinikker, men min erfaring er i alle fall) gjør alltid det som er best både for deg og evt dine barn. Jeg ville i alle fall ikke ha latt være å søke hjelp pga redsel for å miste barna. Om du ikke søker hjelp og fortsetter å synke ned i alkoholen er sjansen sannsynligvis større for til sist å miste barna...

Skrevet

jeg orker ikke mer...

Skrevet

Da er det desto viktigere at du søker hjelp. Begynn med å snakke med kjæresten din. Det er et trygt sted å begynne. Ikke gi opp.

*klem*

Skrevet

Ja.. han sier han elsker meg når jeg IKKE drikker og blir sså negativ, og har et veldig følsomt sinn.. og må bare slutte..

Jeg drikker ikke hver dag..

Men når jeg først drikker, stopper jeg ikke ?

Som igår " et glass....." endte til 2 flasker.. Jeg var alene hjemme da.. :(

Skrevet

Det er mye hjelp å få! Kontakt fastlegen din, han kan skrive ut Antabus til deg. Da kan du ikke drikke mer alkohol, du vil bli fysisk dårlig av bare en slurk med vin. Hvis det er venskelig for deg å holde deg unna alkoholen, er det ihvertall en start... Så starter arbeidet med å bearbeide det som ligger bak, hva gjør at DU må ha alkohol ?

Anbefaler også boken "ri fra avhengighet, og denne web siden her:

http://www.addictologiakademiet.no/index.html

Skrevet

gikk litt fort...

mener selvfølgelig vanskelig (ikke venskelig...he he he)

Og boken jeg anbefaler deg heter "Fri fra avhengighet"

Skrevet

haha RI av avhengigheten høres bra ut

Skrevet

Jeg synes det er flott at du ser det selv "bare" etter ett år!

Min mann MÅ ha to halvlitere øl hver dag, for det har han fortjent! Og slik har det vært i tre-fire år. Jeg har flere ganger ropt ut at jeg ikke gidder mer hvis han må ha hvert fall to øl hver dag, for da styrer jo alkoholen at vi ikke kan kjøre eller noe på kveldene. Og da sier jo han at jeg er gal som tror han trenger alkohol, men det viser jo seg hver dag at han tar øl og annet, så hva jeg mener bryr han seg ikke om!

Prat med kjæresten din, han har sikkert oppdaget dette for ei stund siden, og blir sikkert lettet når han vet at du tenker det samme! Så går du til fastlegen din og sier at du trenger hjelp med et lite alkoholproblem. Stå på!

Skrevet

Tusen takk for flotte svar.. Mange gode mennesker der ute merker jeg :)

Ja jeg snakket med familien min om dette, de skal hjelpe meg også.. Ser meg selv som veldig ressurssterk..

Jeg er flink å ta tak i problemer, jeg gir aldri opp, jeg slet med angst i 2 år, overvant angsten, jeg slet med flyskrekk og vant meg over det også.. Har vært syk lenge og kom meg gjennom det..

Jeg har klart å gå ned 10 kg nå og blitt treningsnarkoman..

Så nå skal jeg f*en meg komme meg igjennom dette også!

Jeg skal på en fest ikveld og da skal jeg IKKE drikke alkohol!

Pratet med typen nå, og han sa at jeg har et følsomt "sinne" og bør ikke utsette meg for alkohol osv, og han har adhd og slitt med sine problemer og sier han kan forstå meg.. Føler meg 10000 ganger bedre etter å snakket med ham.. Jeg er så heldig!

Han sa også han elsker meg ikke når jeg er full, da kan jeg si stygge ting til ham :( som å anklage han for ting, noe jeg aldri husker og det synes jeg IKKE han fortjener...

Skrevet

Så utrolig bra! Høres ut som du har fått en bra start på det hele. Jeg ønsker deg lykke til av hele mitt hjerte.

Og husk: Om du skulle ha et tilbakefall på veien, så ikke gi opp! Det er lov å feile for alle, det betyr ikke at alt håp er ute. Da samler man seg selv sammen igjen og går på med friskt mot. =) Kjæresten din høres ut som en bra fyr, som du kommer til å få god støtte av.

Masse lykke til

Klem fra hun som jobber på ruspoliklinikk.

Skrevet

Du lider av avhengighet, viktig at du får ordentlig behandling. Ellers vil avhengigheten din bare skifte symptom, det kan bli trening, mat, shopping annen rus osv

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...