Anonym bruker Skrevet 17. juni 2010 #1 Skrevet 17. juni 2010 Fins det noe "fasit" på gener når det kommer til hårfargen? Øyenfargen har jo liksom en slags fasit, er det sånn med hårfargen også? Både mamma og pappa er blonde med blå øyne, blir babyen lyshåret da?
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2010 #2 Skrevet 17. juni 2010 Har ikke hørt om at blondt eller brunt hår er dominant, men med bare lyshårete foreldre så blir nok barnet også blondt. Kan jo være gener fra besteforeldre som plutselig kommer fram i barnet. Jeg har selv en lys far og en mørk (nesten svart hår) mor, hos oss er ene barnet mørkt og andre lyst.
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2010 #3 Skrevet 18. juni 2010 Mine foreldre er mørkhåra (og brune øyne), jeg er blond og blåøyd
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2010 #4 Skrevet 18. juni 2010 ER visst sånn at brunt er dominant ov er blondt, og blondt over rødt... Et par med mørkt har kan begge være bærer av gen for lyst hår og få lyshåret barn..Men et lyshåret par, vil få et lyshåret barn....Likeså foreldre hvor begge har rødt hår.. Men nå må vi huske at blondt kommer i MANGE nyanser, fra nestn hvitt, til nesten brunt. RØdt fra knall rødt til brunt eller bare gyllen blondt..SÅ det er vanskelig og bare SE.alltid.. Men et par med to hvithårede foreldre, eller to foreldre med rødt hår..Får de et sorthåret barn så kan man begynne og lure..Men mutasjoner skjer hele tiden, så tror ikke man skal tenke utroskap med en gang. ) Mutasjoner er jo det som førte til ulik hår og øyenfarge i utgnagspunket..BLondt hår dukket jp "Plutselig opp" en gang i historien, da man antar alle var mørk i hår, hug og øyne fra starten av..:SÅ viste det seg at lyse farger førte med seg visse fordeler i noen miljø, og det ble en "vanlig mutasjon"
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå