Ekornmamman Skrevet 17. juni 2010 #1 Skrevet 17. juni 2010 Er i uke 38 og babyen ble ved en tilfeldighet målt til å være 20% mindre enn snittet ved UL i forrige uke. Mage og baby har fulgt normal kurve tidligere i svangerskapet og selv om jeg fortsatt kjenner liv flere ganger daglig og beroliger meg selv med at hun sikkert bare er litt liten av vekst og at det ikke er noe galt, kjenner jeg at jeg innimellom blir litt redd. Jeg har heller ikke vokst i mageomkrets siste 6 uker og godt opp bare 1kg i samme periode. Siden jeg skal være alene hele helga og ikke får ny sjekk eller UL før neste uke, ville det vært godt å høre fra andre som har opplevd lignende slik at jeg slipper tenke for mye på dette. Stemte str.estimeringen da babyen ble født og var babyene deres friske? Takknemlig for svar..
Crazy81 m spire nr 3 i magen:D Skrevet 18. juni 2010 #2 Skrevet 18. juni 2010 Hei. Vi var på 3d ul for 2 uker siden (Var da 28 uker), og hun estimerte babyen til å være -12%.. Fikk time på sykehuset for å følge opp dette, skal dit i dag kl 1245. Jeg er ikke spessielt nervøs, da verken jeg el mannen er spessielt store. Dattera ble født 4 uker før tia,hun var da 2540. Synes ikke det er så lite egentli, siden d var 4 uker før.. Gutten ble født på mens termin, men 13 dager før ul termin, han var da 3560.Magemålet på han lå hele tiden under gjennomsnittet, men innen for normalen. Magemålet på denne ligger også under gjennomsnittet, men innenfor normalen (husker ikke hvordag det var med jenta,er tross alt 9 år siden). Så jeg bekymrer meg ikke. Tror ikke du skal det heller. Vær bare glad for at de vil følge det opp,det er jeg. Lykke til:D
Pixie Power Skrevet 18. juni 2010 #3 Skrevet 18. juni 2010 Var nede i -27%, men det gikk sakte litt oppover riktig vei innen fødselen. Var likevel på minussiden hele veien, men fulgte siden egen kurve. Lavt sf-mål også, som i tilegg flatet ut. Ble fulgt opp ukentlig siste måneden/halvannen. Fødte på termin, 3 kg og helt frisk og fin :-) Er fortsatt "liten", altså veldig slank (men naturlig slank, ikke mager), og bittelitt lavere enn en del jevnaldrende, men hverken jeg eller mannen er veldig store. Ganskje gj.snittlig høye og slanke. Energien er det ikke noe å si på. Det er vanlig at de også måler gjennomstrømningen i navlesnoren, for å se at barnet får nok næring. Dersom ikke, vil de vel sette igang. Men det er jo ingen krise når du er så langt på vei. Vekstavvik på minussiden behøver SLETT IKKE bety at det er noe galt med barnet ditt :-) Noen av oss føder små barn - og det er jo ikke bare dumt, med tanke på hvor de skal ut ;-)
SpongeBob Skrevet 18. juni 2010 #4 Skrevet 18. juni 2010 Jeg var til sjekk på termindato med andremann, for å sjekke leie, blodgjennomstrømming osv, og da nevnte legen sånn i forbifarten at "ja, det er et lite barn, dette her, sånn 10-15% under normalen". Jeg hadde ikke hatt vektøkning i 3.trimester og var under meteren i mageomkrets, men at ungen var liten trodde jeg bare ikke på, og da han ble født åtte dager senere var han 54,5 cm lang, 4160 g og 38,5 rundt hodet... Det er ikke alltid de har rett, og ungene våre kommer i alle størrelser.
A-spire2011 Skrevet 18. juni 2010 #5 Skrevet 18. juni 2010 Med 1.mann var alt fint helt til uke 35, da var han -27% og lege sa vi skulle vente å se 14 dager om han la på seg mer på den tiden. På de 14 dagene hadde det gått ned til -32%...blodgjennomstrømming var fint og han hadde det bra men litt lite mat. så jeg ble satt i gang i uke 37 og ut kom en liten prins på 2225 gram. Alt var bra og han spiste godt og la på seg sakte men sikkert. Vi var på sykehuset i 2 uker for de ville følge med på at han la på seg. Han spiste og jeg slappet godt av når jeg visste pleierne var i nærheten om det var noe jeg lurte på Han lå ikke i kuvøse eller noe.Var en vanlig baby, men veldig liten. Nå er han 2 år og er en ræser med godt humør og stor appetitt på både mat og livet:) Så det går som regel bra, vi vet ikke hvorfor det plutselig ble vekstavvik,men de sa til meg at noen ganger er det bare slik. Lykke til iallefall:)
blebla Skrevet 18. juni 2010 #6 Skrevet 18. juni 2010 jeg også fikk beskje om ca 20% mot slutten av mitt svangerskap sist. Men ut kom en helt gjennomsnittlig gutt på 3700. Jeg fikk heller aldri noe stor mage. Det kommer sikkert til å gå såå bra!
Ekornmamman Skrevet 18. juni 2010 Forfatter #7 Skrevet 18. juni 2010 Tusen takk alle sammen, godt å høre! Tror jeg tenker litt for mye på dette da jeg har en venninne som nettopp fikk et sykt barn. Føler meg mye mer avslappa nå, rart hvilken innvirkning BiM kan ha på en Har et barn fra før som ble født før termin og var godt over snittet, så jeg ble litt overraska da jeg hørte denne babyen var så liten. Har også lest at de kan måle feil, men når jeg så hvor mange ganger UL-dama målte både hode, mage og bein har jeg litt vanskelig for å tro det. Uansett er det som Pixie Power sier helt klart en fordel med tanke på fødselen at babyen er under snittet enn over, hehe Særlig siden jeg fikk totalruptur sist. Blir spennende å se om det er noe endring til uka! klem!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå