Anonym bruker Skrevet 17. juni 2010 #1 Skrevet 17. juni 2010 Jeg har "alltid" drevet med hest, og hest er livet mitt - både på jobb og privat. Å drive med hester er det som får meg i balanse, får ned pulsen og stenger ute klokka og mas på mobilen og alt som hører hverdagen til. Nå er jeg gravid, og fikk tilbud om å kjøpe drømmehesten samme dag som jeg testet positivt. Jeg vet at det ikke er lurt, men er det mulig? Er det noen her inne som har god erfaring med å ha både hest og barn? Jeg er klar over at det blir opphold de siste månedene og de første månedene etter fødsel. Men jeg er mest bekymret for hverdagen med babyen...
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2010 #2 Skrevet 17. juni 2010 Jeg har to, null problem. Poden er 10 mnd, og i tillegg er jeg alenemor.
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2010 #3 Skrevet 17. juni 2010 Og det er seriøst null problem? Denne hesten er ikke "beitepynt", men må holdes igang jevnlig. Jeg har en krevende jobb som tar mange timer. Allerede nå er huset bomba og klesvasken konstant på etterskudd (spesielt siden mitt eneste symptom er at jeg er TRØTT)
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2010 #4 Skrevet 17. juni 2010 Hva får deg til å tro at mine er beitepynt til vanlig? Til vanlig har jeg en unghest som trenes til utstilling samt en voksen vallak jeg starter med, men nå er de faktisk på beite da Prioriteringer og struktur er det som må til.
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2010 #5 Skrevet 17. juni 2010 Hva får deg til å tro at du skal få bedre tid med et barn i huset? Siden huset ditt er bomba nå, mener jeg. Du skylder på at graviditeten gjør deg trøtt, men tror nok du vil bruke mer tid på babyen din i mange år fremover enn du bruker på å være trøtt nå.. Og da vil du i tillegg ha en hest stående som krever stell minst et par timer om dagen.. En annen ting er jo at det er jo helt meningsløst å spørre oss om det fungerer å ha hest og barn. Det avhenger jo av om du har noen til å hjelpe deg med barnet. Du kan liksom ikke la en baby på seks måneder være hjemme alene når du trener hesten din..
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2010 #6 Skrevet 17. juni 2010 Greit å ha en flink forrytter om man skal ha hest når man har baby, gjerne 2-3 ganger i uka. Enkelte dager greier man ikke annet enn å dra i stallen for å måkke, og da kan det være greit å vite at hesten ble brukt dagen før og ikke har vondt av å stå akkurat den dagen man føler seg helt utslitt! Og forvrig; alt er mulig, bare man har rett innstilling! Lykke til med både hest og baby!
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2010 #7 Skrevet 17. juni 2010 Når jeg fikk mitt første barn var jeg helt ute av "ballanse". Jeg rakk ikke annet enn å ta meg av barnet. Må ha vært overveldet av forandringen eller også var han ganske krevende vår første I dag har jeg tre barn og fire hunder. Jada, ikke det samme, men man får til det man vil få til. Nettopp hatt en periode nå hvor jeg ikke har fått trent hundene pga fødsel, da må man skaffe hjelp andre steder
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2010 #8 Skrevet 18. juni 2010 Det som er sikkert er at du kommer til å bruke mye mer tid på babyen enn du kan forestille deg nå. Ser det er veldig mange hester til salgs der det står i annonsen at den selges grunnet graviditet/baby, og det er nok ikke uten grunn. Det er jo en veldig tidskrevende hobby å drive med hest, og det gjør det ikke enkelt å kombinere med baby. Jeg ville ventet hvis jeg var deg.
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2010 #9 Skrevet 18. juni 2010 takk for svar, selv dere som var frekke. Jeg vet jo innerst inne at dette blir vanskelig. Har selvsagt alliert meg med en til som skal ha hesten, men hun har allerede et lite barn. Det står mellom fornuft og hjerte... Og det blir vel barnet som vinner til slutt
ellen-propellen Skrevet 18. juni 2010 #10 Skrevet 18. juni 2010 Alt kan ordnes det spørs bare på hva du ønsker. Jeg kjøpte drømmehesten i fjor . Hadde hatt den på for i 1,5 år sammen med en venninne,og vi kjøpte den. Hun hadde da 2 barn,jeg 1. Så fikk hun ett barn til og jeg ble gravid.Vi tok da en avgjørelse at vi satt hesten bort på helfor i to år. Når den kommer tilbake i april vil den være opptrent (har vært avelshoppe i noen år),og vi vil ha tid til å bruke den. Da kan vi i stallen 3 dager hver og hesten får evnt fri 1 dag i uka (skal stå på utegang). Om dette er en hest du "kjenner" og liker,så kjøp den å ha en forrytter vel.Da får hesten trening og du får litt tid til andre ting. Er det en hoppe så kan du evnt bedekke i år,og la den hvile mens den er drektig og frem til avvenning. Er det en vanlig "salgshest" så ville jeg ventet.Det kommer alltid supre hester for salg:)
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2010 #11 Skrevet 18. juni 2010 Jeg ville gjort det, og satset på at det går bra. Man kan ikke kutte ut hele livet sitt fordi man får barn. Og dessuten kan du jo alltid selge den igjen hvis det absolutt ikke går. Jeg er gravid og holder på med hest, driver med småskala oppdrett og har to konkurransehester. Har ti hester på gården nå. Har to salgshester som jeg trener nå og håper å få ut snarest. Men jeg skal beholde de andre inntil videre. Kall meg gal, men får ungen i nov/des og har satser på å konkurrere sommeren etter.
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2010 #12 Skrevet 18. juni 2010 Hvor lenge er det siden du skrev akkurat dette innlegget? tre måneder? to? TROLL
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2010 #14 Skrevet 18. juni 2010 Det stemmer ikke med min erfaring! Jeg var sinnssykt trøtt i graviditeten og brukte veldig mye mer tid på å være trøtt da enn hva jeg finner på av ting å gjøre nå når babyen er ute. Babyen sover for det første veldig mye de tre første månedene, og senere kan man jo ta ungen med seg på mange ting. Bomba hus er vel ikke noe problem? Det er hva man trives med som teller. Jeg ville helt klart kjøpt hesten om jeg var i stand til det, og evt solgt den igjen dersom det ble et kjempeproblem. Det er jo ikke slik at alle som har hest ikke har barn!
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2010 #15 Skrevet 18. juni 2010 Kommer denne babyen til å ha en far? Isåfall bør det ikke være så veldig problematisk, hvis du kan drive med hesten når han kommer hjem fra jobb. Det betyr jo at dere må offre "familietid", men hvis det fungerer for dere er jo ikke det noe problem. Jeg måtte selge hesten min da jeg ble gravid. Var aleine, og følte ikke at jeg kunne basere hesteinteressen min på å være avhengig av noen andre "hele tiden" for å sitte barnevakt. Jeg skjønner ikke hvordan hun som skriver at hun er aleine over her får det til å gå ihop. Mange babyer sover mye de første månedene, mange gjør det ikke. Først nå som datteren min er 3 år ser jeg at det kan være aktuelt å skaffe hest igjen.
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2010 #16 Skrevet 18. juni 2010 Ja, barnet har en far. Hesten er ikke en vanlig salgshest, men en "en gang i livet"-sjanse. Jeg vet jo ikke hvor mye plager jeg får, om barnet er friskt, hvor mye hun/han kommer til å sove. Så det må bare bli antakelser. Jeg ville bare høre med andres erfaringer. Og nå har jeg fått litt av hvert til svar. (og til du første som svarte; jeg mente ikke å påstå at dine er beitepynt, ville bare presisere hva slags hestehold jeg hadde planer om) tusen takk alle sammen HI
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå