lilleklompen *ganske klar* ;) Skrevet 17. juni 2010 #1 Skrevet 17. juni 2010 Noen som har erfaring ved igangsetting? Sist gang var det modningsgel på meg, nå er det endringer på sykehuset, og det er sikkert bra. Men de jeg har hørt fra ang.ballongkateteret var førstegangs, og de har ikke gode erfaringer. Søndag skal de forhåpentligvis starte meg opp men det er foreløpig ikke kjempemodent, legen sa hun trodde hun kunne forsøke med ballongkateter først, men da skal jo det sitte til det ramler ut, enten med en gang (da er det åpent godt inni,hvilket de ikke kan se på forhånd..?)eller etter 24-36timer..DERETTER kan modningstabletter settes om det ikke er godt nok..voivoi..ellers kan de sette tabletter med en gang, hvilket de kan gjøre hver 4.time i 3 dager tror jeg hun sa, men om det da ikke har skjedd noe til 4.dagen må de ta keisersnitt(i verste fulle fall..) Kan ballongkateteret gjøre best nytte tro? Er det verdt å ta sjangsen på å gå så lenge før det detter ut..? Og vil eventuelt ikke tablettene kunne gjøre noe bedre jobb da uansett..? Tenkte jeg skulle prøve å gjøre meg opp litt formening om dette på forhånd, skal google litt og.
mammaen til 2+1 Skrevet 18. juni 2010 #3 Skrevet 18. juni 2010 http://www.legeforeningen.no/id/78221.0
Pinnus Skrevet 18. juni 2010 #4 Skrevet 18. juni 2010 Jeg fikk i dag forklart det slik; Om man ikke er moden setter man inn et ballongkateter for å "irritere" livmoren. De skal sitte inne i 24 timer, om det ikke da detter ut av seg selv før. Så får man modningstabletter hver 6. time. Mener hun sa opptil 3-4 stykker, men det er vanlig å behøve mer enn én. Deretter tar de vannet og aller sist drypp om det også blir nødvendig. Slik jeg forstod det kan denne prosessen ta 2-3 dager, da det ofte går mye tregere med igangsetting dersom man ikke er moden. Har også hørt om tilfeller der ballongkateter og modninstabletter ikke har virket i det hele tatt, og så blir man sendt hjem med ny time om noen dager. De kan ikke ta vannet hvis ingenting verken modner eller åpner seg. Det ender vel kun i keisersnitt dersom man er i aktiv fødsel men ikke får full åpning, slik jeg har skjønt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå