Gå til innhold

Hvor mye barnevakt er greit?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor ofte- og hvor lang tid hver gang er det "greit" med barnevakt?

Hva mener dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg synes kanskje en gang i måneden eller noe sånt.

nå er jeg en av de som nesten aldri har barnevakt, har ingen familie i nærheten. kun en venninne 1 time unna. hun passer han ca 1 gang pr. 1,5 mnd. skulle gjerne hatt barnevakt bare for å ha en fri kveld 1-2 ganger pr måned.

da synes jeg det er greit med et døgn. fra ettermiddag, natt og til formiddag. gutten vår er over 3 år:)

Gjest Antarctica
Skrevet

Kommer an på alderen på barnet, lengden på barnevaktoppdragene, og hvem barnevakten er.

Hvis jeg har brukt en tenåring jeg kjenner nylig, sørger jeg for at den neste gangen er det onkel eller bestemor som passer. Syns det blir mindre "barnevakt-aktig", fordi de jo er en del av nettverket og familien til barna.

Skrevet

Babyen er 5mnd. (barnevakt) er kun bestemor føreløbig.

HI

Skrevet

Jeg skjønner ikke helt at man trenger barnevakt til en på 5 mnd, men det er nå så. Hvis du er alenemor, så..

Skrevet

Jeg har samboer ja (pappan til babyen)

Når er det da greit å begynne med det?

Du vet at ikke alle har det likt?

HI

Skrevet

5 måneder og bestemor? ca 1 gang pr mnd fortsatt:) så mor og far får fri ti kun å slappe av:)

men er du for eksempel alenemor og tar kveldskurs en gang pr uke. så synes jeg d ikke har noe å si om bestemor passer noen timer i uka :)

Gjest Sauen og ungene
Skrevet

Jentene våre er hos barnevakt ca en gang i måneden. Da er det som regel besteforeldrene som spør, eller eldste som veldig gjerne vil til mormor eller farmor. Om vi skal noe spesielt (bryllup, konsert e.l.) spør vi, og hvis vi føler oss helt utslitt og trenger en flaske rødvin og en god natts søvn :-)

De pleier da å være fra ettermiddag (ca klokken 4) til formiddag (ca klokken 12).

Denne uken har vi måttet bruke endel barnevakt på dagtid, siden vi ikke har barnehageplass og jeg nettopp har begynt i ny jobb etter å ha vært hjemme... Har opplæring denne uka, men fremover blir det ikke så mye jobbing i ukedagene.

Har ikke noe dårlig samvittighet for å ha dem hos barnevakt et døgn i måneden, de andre 29 dagene av måneden har de frem til nå sett meg så godt som 24/7.

De er 1 og snart 3 år.

Gjest Antarctica
Skrevet

Ikke gør på snerpene. Som om barnet til en alenemor har andre behov enn barnet ditt. Hvis du selv syns ungen virker trygg og glad, spiller det ingen rolle om det er 1g/uke el 1g/mnd.

Men jeg ville ha prøvd å ha en fast avtale så det er samme person hver gang.

Skrevet

posta innleggesamtidig som du skreiv fu hadde samboer.

synes fortsatt ca. en gang på mnd:) en kveld eller en dag:)

hvis du føler behov for to dager i måneden synes jeg ikke du er "gal" fordi altså.. hehe..

hyggelig for bestemor også d da:)

Skrevet

1 til 2 timer hver uke sammen med bestemor er nok helt fint, men overnatting syns jeg babyen er for liten til.

Jeg er vel en av snerpene hun andre mener.

Jeg syns ikke ungene trenger å være på overnatting før de er store nok til å ville det selv. Ca 1,5-2 år.

Skrevet

Pashla

det var jeg som skreiv alenemor 1 gang pr uke. da mente jeg jo om moren skulle noe hun måtte på. (skole, jobb)

hvis en alenemor bare vil ha litt fri, mener jeg fortsatt 1 gang pr. mnd. uansett, alene eller ikke.

tenker ikke forskjellig for alenemødre, på dette med fri for å slappe av. tenkte bare litt på om man er alene kan ting bli vanskeligere hvis det er noe man er nødt til. da har man liksom litt mer gyldig grunn til oftere barnevakt når barnet er så lite.

er man to (mor og far) kan mor lettere gjøre ting og far passe barnet:)

Skrevet

Til HI, barnevakter er aldri greit, ALDRI!

Hvis du vil sette barn til verden, ta vare på de selv, barnet har nok med å være borte i barnehagen. Tror ungen trenger foreldrene/moren/faren sin i tiden ellers. Begynner du først med barnevakter så ender barnet ditt tilslutt med å få henge alene når de blir litt eldre, og snart er de enten narkomane, kriminelle, prostituerte eller i klørne til pedofile. Ta ansvar for barnet ditt før det er for sent!

Skrevet

Heheh,

Bare så sinnsykt sliten. Hun har en kronisk sykdom, og vi har vært på sykehuset med henne. Jeg har vært syk selv (innlagt på kirurgen)

Hun våkner ca 1-2 ganger i timen natten gjennom

pappan jobber mye, fisker, går tur med bikja, skrur på bilen.

takk for var

HI

Skrevet

Jenta vår på 20 mnd blir passet av besteforeldre et par ganger i uka, men hun går ikke i barnehage. Det er ikke fordi vi trenger det nødvendigvis, men fordi de ønsker å ta henne med i skogen, på tur til byen, el.

Dt synes jeg er kjempekoselig. Hun er veldig aktiv og det er vanskelig å få gjort noe husarbeid med henne i huset.

Hun er på overnatting ca 1 gang i mnd.

Skrevet

Seriøst, da er det ikke barnet som er problemet (de fleste barn er slitsomme i noen perioder) det er far som er problemet. Er selv far til to og hvis jeg hadde satt fisking, mekking etc foran barnet vårt og konas velvære hadde jeg følt meg CRAP, jeg var hjemme med eldste ungen og har også vært den som har vært hjemme når det ikke har vært barnehageplass å oppdrive for yngste. Vi har valgt å prioritere familie foran å jobbe mye (for penger), samlet sett kunne vi sikkert dratt inn 1.5 til 2 mill hvis vi begge hadde jobbet mye (da tenker jeg mer enn vanlig arbeidsuke) nøyer oss med ca. 800.000 som i våre øyne er veldig romslig da vi ikke har så stort luksusforbruk.

Snakk med mannen din om å være mindre egoistisk, greit nok at det er ufattelig energigivende å dra på fisketur, men da bør den energien brukes på familien og ikke på 5-10 timer ekstra på jobben i uka.

Tar forbehold om at det faktisk er nødvendig med at mannen din jobber så mye som det virker som, men hvis dere har grei økonomi er det ikke noe poeng å skulle ha de ekstra tusenlappene i mnd. Regner jo med at dere har grei økonomi siden dere tenker barnevaktordninger.

Skrevet

mannen har lang reisevei.. drar kl 0500- hjemme igjen 17-1730 tiden. Da er han sliten, kobler ut med alt annet enn grinete unge ihvertfall

barnevaktsordning er kun bestemor, som ungen har så og si daglig kontakt med. (bor like ved)

HI

Skrevet

Hvis barnevakten er bestemor som barnet kjenner godt, så er det da bare fint for alle at hun brukes en del som barnevakt? Så får de barnebarn-bestemor-tid sammen, og du får slappet av og har mer overskudd når du er sammen med barnet. Tenk på hva som passer best for deg og din familie, ikke hva andre her inne synes er riktig eller galt!

Gjest Antarctica
Skrevet

19:51,

hvis man svarer ut i fra hva som er bra for barn spiller det da ingen rolle hvilke livssituasjon mor er i??

Det finnes noen absolutter, og dersom spørsmålet var "hvor mye godteri er OK for en 5 mnd baby?" ville jeg svart "ingenting". dersom oppfølgingsspørsmålet var "Enn når mor er alenemor, og gjerne vil dulle litt med barnet" - ja, da er svart fortsatt "ingenting!"

På samme måte som jeg syns unger ikke skal være alene hjemme, at voksne ikke skal bli berusa mens de små er til stede, på samme måte som jeg syns at både alenemødre og andre skal bruke forsvarlige bilstoler osv.; det er ingen omveier å gå med de tingene som er absolutter... etter MIN mening.

Og i dette tilfellet mener jeg at dersom det er sånn at ungen ikke "tar skade" av at mor går på skole eller gjør noe annet livsnødvendig, så tar det heller ikke skade av at hun ligger på skjønnhetssalong, er på trening eller fjaser med venninner i den samme tida.

Hvor lang og hvor hyppig den tida skal være, er avhengig av barnets alder, hvem barnevakten er, hvor trygg den lille føler seg generelt osv,. men det har absolutt NULL å gjøre med hva mor velger å bruke tida på når hun har barnevakt!!! Dettte trodde jeg var idealistiske foreldede holdninger omkring det hellig morskallet. Som merkelig nok ikke ligner farskallet i det hele tatt...

Mor har godt av å gjøre positive ting i livet sitt, enten det er skole eller spa-time. Da blir hun en bedre mamma. En utbrent mamma er ikke til nytte for sitt barn. Dette vet jeg ALT om.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...