Anonym bruker Skrevet 17. juni 2010 #1 Skrevet 17. juni 2010 Samboeren min ble tatt for juks med dagpenger (mottatt dagpenger mens han var i jobb). Dette ligger nesten 4 år tilbake i tid og han har tilbakebetalt store deler av beløpet. Beløpet var så høyt at det er i grenseland for å få samfunnsstraff ol. Dette fikk han tlf om i dag... Nå lurer jeg på om det finnes noen grense for foreldelse av slike saker. Han har fått familie, fast jobb og som sakt nedbetaler gjelda hver mnd. I dag kunne han aldri gjort det samme, men den gang så han ikke andre muligheter (mye gjeld/utgifter og jeg var arbeidsledig og gravid...) Ja, jeg/ vi vet at dette er galt og krimminelt så det trenger jeg ingen påminnelse om... Og vi har et godt liv sammen nå hvor det prioriteres å rydde opp i økonomi og gammel gjeld som min kjære har pådratt seg.
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2010 #2 Skrevet 17. juni 2010 Kjenner ikke reglene, men... Ligningskontoret kan gå deg i sømmene og sette krav på deg i inntil 10 år. Kan ikke tro at denne fristen er kortere. Det er faktisk et lovbrudd, selv om han gjorde det for flere år siden, Hjelper lite å være i pengeknipe. Som dere merker nå, spar man seg egentlig bare dypere ned i problemene. Hentet fra: http://www.stortinget.no/no/Saker-og-publikasjoner/Publikasjoner/Innstillinger/Odelstinget/2004-2005/inno-200405-072/26/ Foreldelsesfristene for straffansvar er fra 2 til 25 år avhengig av lengstestraffen i det enkelte straffebudet.
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2010 #3 Skrevet 17. juni 2010 Det er ikke foreldet når det er 4 år siden iallefall. Husker ikke om det er 10 år som er foreldelsefristen i trygdemisbrukssaker
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå