Anonym bruker Skrevet 17. juni 2010 #1 Skrevet 17. juni 2010 Og at når du har lukket profil så er det ingen som kan bruke dem? Vel, da må du tro om igjen. "En avis trykket bilder av et ektepar hentet fra deres lukkede profil, og ble frikjent i PFU." http://www.dagbladet.no/2010/06/17/kultur/debatt/kronikk/facebook/12159160/
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2010 #2 Skrevet 17. juni 2010 Originalbildene eies selvfølgelig av oss selv. De bildene som legges ut på Facebook, er av dårlig teknisk kvalitet, bl.a. av plasshensyn. Av linken framgår det at bildet mest sannsynlig var hentet fra en gruppe som de var med i, og altså ikke fra deres lukkede profil (hvis det skulle være hentet fra sistnevnte sted, måtte det være resultat av hacking). For øvrig har alle Facebook-brukere selv godkjent reglene for dette da ble med der.
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2010 #3 Skrevet 17. juni 2010 Åndsverkloven gjelder fortsatt og det er rimelig frekt å trykke bilder uten tillatelse
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2010 #4 Skrevet 17. juni 2010 Trodde alle visste at man aksepterer at bilder og annet som publiseres på facebook "eies" av facebook, til og med etter at du har slettet dem fra egen profil...
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2010 #5 Skrevet 17. juni 2010 Virker ikke som om alle har fått det med seg siden "alle" sier at siden man har lukket profil så er det ikke så farlig å legge ut bilder av alt og alle HI
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2010 #6 Skrevet 17. juni 2010 Ja, hva ER egentlig sant rundt dette?? Det har jeg lurt en del på altså. "alle" legger jo ut bilder av seg selv og barna, men tenker at så lenge man har lukket profil så er det ingen andre enn venner som kan se dem.. ER det ikke slik? Hva menes egentlig med at fb "eier" bildene man legger ut for ever? Hvordan funker dette? Jeg må si jeg er litt usikker, men har liksom følt at det er greit så lenge jeg har lukket profil
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2010 #7 Skrevet 17. juni 2010 Lukket profil er lukket profil, altså begrenset til f.eks. kun venner. Om man derimot er med i en gruppe og i tillegg legger ut noen bilder der, så blir akkurat de bildene allment tilgjengelig. Mye tyder på at det nettopp er dette som har skjedd i dette tilfellet. Det er bare å forsøke selv, gå inn på personer utenom vennekretsen, så oppdager man fort at de aller fleste har mer el. mindre lukket profil. Da får man ikke adgang til bildene, heller ikke til veggen (hvor bildene gjerne dukker opp når man legger dem ut).
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2010 #8 Skrevet 17. juni 2010 Facebook har nok sagt at de eier alt innhold (bilder, det du skriver etc) for å unngå problemer om de tekniske løsningene er for dårlige. Om det oppstår en glipp i sikkerheten der flere enn de som skal plutselig får tilgang eller noen klarer å hacke seg inn så beskytter de seg bak at det er de som eier innholdet. Man kan dermed ikke klandre dem/saksøke dem om bilder og tekst dukker opp andre steder på samme måte som man kan andre steder
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2010 #9 Skrevet 17. juni 2010 Eierskapet er vel også noe de påberoper seg for å bruke personlig informasjon i reklameøyemed, altså spesialtilpasset reklame for den enkelte Facebookbruker. Det er jo det de tjener penger på, og som er hovedmotivet for at gründeren i det hele tatt startet opp Facebook og driver det videre med stadig flere medlemmer. Tilsvarende gjør Gmail-eierne en scanning av mailinnholdet for å skreddersy reklamen bedre tilpasset den enkelte bruker. På den annen side har ikke Facebook noen interesse av at det skulle være enkelt for utenforstående å plukke opp bilder eller annen personlig informasjon fra dem som påstås å ha lukket profil (noen har nok en mindre lukket profil enn de selv tror). Det kan tvertimot være en belastning for Facebook og skremme bort brukere.
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2010 #10 Skrevet 17. juni 2010 Om man leser brukervilkårene så ser man at med gang du legger ut bilder på facebook så mister du rettighetene til bildene. Så da eier facebook bildene og kan i prinsippet gjør hva d vil med dem. Det er grunnen til at jeg ikke er der:) Og blider av mine barn blir ikke lagt ut der av noen:)
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2010 #11 Skrevet 18. juni 2010 Og hva skulle vi mistenke Facebook for å gjøre med bildene våre? Hvilken interesse skulle de ha av å gjøre noe som helst med dem? Facebook er nok mest interessert i annen type informasjon som kan føre til mer målrettet reklame, som igjen betyr økte inntekter for Facebook.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå