Gå til innhold

Fødselspenger; 100 kontra 80 prosent dekningsgrad

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har hørt at man taper penger på å velge 80 % dekningsgrad, kontra 100 % og 2 måneder ulønnet permisjon fra jobb. Stemmer dette?

Noen som kan vise meg regnestykket? La oss si at jeg tjener 400 000 kr i året...

På forhånd tusen takk:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har samme utgangspunkt som deg og har regnet på det. Regnestykket har jeg kastet, men for meg utgjorde det nesten 10.000,- i min favør når jeg regnet 10 ukers permisjon uten lønn.

Skrevet

På NAV sine hjemmesider finnes en foreldrepengekalkulator så man kan regne ut nøyaktig hva man får utbetalt. For oss utgjorde forskjellen 11.000 kroner! Så vi tar 100 prosent - og heller ekstra tid ulønnet permisjon for å være hjemme med nurket lengst mulig. Det teller i aller høyeste grad!.

Vi må være flinke til å fordele pengene litt da, så de siste ukene ikke blir helt raka fant.. :-)

Skrevet

Vær obs på at den dagen du har vært i ulønnet permisjon i mer enn 2 uker(14 dager), så mister du sykepengerettighetene dine, og må opparbeide disse på nytt igjen. Liten sjanse for å bli syk i denne korte perioden med ulønnet permisjon selvfølgelig, men greit å være klar over det i hvert fall!

Skrevet

Hva tjener pappaen? Husk at han også kun får 80% lønn i sin permisjon om det er det dere velger for deg. Hvis det er ganske stor avstand mellom mor og far i lønn så vil det som regel lønne seg å velge 100% lønn og deretter ulønnet permisjon på slutten. Husk å legge av penegr hver mnd da... =O)

For oss utgjorde det ca 25 000 kr.

Skrevet

Her får pappan 100 % lønn i permisjonen sin selvom jeg bare får 80, ganske kjekt;) Noen arb.givere velger vel å dekke dette mellomlegget som et frynsegode til småbarnsfamilier, så er verdt å sjekke om dette gjelder din manns arb.giver også.. Vi velger derfor 80 %, for å få lengst mulig tid hjemme.

Skrevet

Dersom jeg har forstått det riktig vil det ALLTID lønne seg med 100% dersom far tjener mer enn mor på samme måte som det ALLTID vil lønne seg med 80% dersom mor tjener mer enn far. Hvor mye det lønner seg er avhengig av inntektsforskjellen, jo mer forskjell jo mer er det å hente. Skjønner? Dette gjelder dersom far skal ha 10 uker permisjon og mor resten og begge er i full jobb.

Skrevet

Ja dette avhenger av:

Din lønn-hvor mye du tjener

Om arbeidsgiver dekker det over 6 G dersom du tjener over dette

Om det er Nav eller arbeidsgiver som betaler ut foreldrepengene( feriepengene varierer stort fra hvem som betaler ut)

Skrevet

Veldig forenklet regnetykke...hvis 400 000 kr netto i året (for enkelhets skyld):

10 mnd 100%:

400 000/12 = 33 333 kr utbetalt i mnd x 10mnd

= 333 333 kr totalt utbet.

12 mnd 80%:

400 000/12 = 33 333 x 0,80 = 26 667 kr utbetalt i mnd x 12mnd

= 320 000 kr totalt utbet.

Skrevet

NB - du må dele på uker og gange med uker, det blir det mest riktige.

Skrevet

Denne linken er super for å regne ut:

http://www.supermamma.net/?p=1745

Bare vær oppmerksom på at der det står fars årsinntekt delt på 10 uker, skal det være 52 uker, hvis ikke blir det heeelt feil!

:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...