Gå til innhold

Hvordan lager dere lapskaus?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som kan hjelpe en dårlig middagskokk? Har lagd lapskaus mange ganger, men de siste gangen har det rett og slett ikke blitt noe godt... Trenger nye ideer:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kutter kjøtt i terninger og steker. Hva kjøtt jeg har oppi varierer fra gang til gang, svin, gris, marinert og ikke marinert. lapskaus blir gjerne laget når jeg skal tømme frysen for kjøtt. er ikke kjøttet marinert så kryddres det med salt og pepper. Og endel løk.

Kjøttet stekes godt, det skal ha hard stekeskorpe.

Kjøttet helles over i en stor gryte med litt vann. når alt er stekt stekes pannen ut med vann som haes i. Kjøttet står lenge og småkoker.

Har jeg pepperrot, sellerirot så har jeg litt i. Gulrøtter, poteter slenges oppi gryta etterhvert. Så putrer det vidre. Om den er tynn så har jeg i litt potetstappe, da blir den litt tykkere uten å måtte ordne med gjevning.

Nåkål har jeg i om jeg lager det i sesongen for det. Mamma kikker bare rart på meg når jeg gjør det, men min farmor hadde alltid det og det syns jeg er så godt.

Skrevet

Jeg lager av lapskaus og suppeblanding ( frysedisken) hvis jeg har det travelt, blander i stekt kjøttdeig, pølser eller grytekjøtt. 1liter vann og buljongterninger til en pose grønnsaksblanding, litt salt, pepper og litt muskatnøtt, til slutt blander jeg inn en pose med potetmos for å jevne når grønnsaker er ferdigkokte.

Dette går ned på høykant hos stor og liten og er veldig kjapplagd middag i en travel hverdag.

Skrevet

spørs hvor mye tid du har jeg lager to forsjellige

god tid

3kg potteter

1,5kg gulerøtter

2 kålrabi

2 persillerøttere

og svineknoken setter jeg på først for å bruk noe av krafta til å koke det andre i og tar oppi kjøttet til slutt

og +evt ei røkt middagspølse

Dårlig tid

to poser lapskaus grønnsakblanning + røkte middagspølser

Skrevet

Her lagre jeg bare en enkel variant, kan ikke huske sist jeg lagde lapskaus med kjøtt:)

Heller så masse vann jeg trenger oppi en kjele. Kutter opp en purre og har oppi vannet, dette koker jeg litt for å mørne purren (poenget er at purren skal koke i stykker for å tykne lapskausen litt). Har oppi noen buljongterninger. Kutter opp poteter, gulrøtter, kålrabi, evt perillerot, sellerirot. Koker til mørt. Mot slutten slenger jeg oppi noen kjøttpølser kuttet i biter. Evt litt potetmospulver for å tykne litt.

Kjapt og greit :)

Skrevet

Takk for tips:)

Skrevet

Jeg bruker å lage mørk lapskaus.

Bruker til ca 4 porsjoner:

Oksekjøtt, f eks flatbiff, ca 400-500 gr

5-6 middels store poteter

2-3 gulrøtter

1 sellerirot

1 persillerot

1/2-1 løk

Litt makaroni(ikke nødvendig)

Skjærer kjøttet i terninger og bruner det på pannen, har det over i en gryte, koker ut stekepannen og heller sjyen over kjøttet, tilsetter litt mer vann hvis nødvendig. tilsetter salt og pepper og setter til koking.

Skjærer grønnsaker i terninger og tilsetter i gryta sammen med kjøttet, koker til grønnsakene er møre ca 30 min. Tilsetter makaroni mot slutten av koketiden

Lager jevning av smør og mel, og bruner dette lett. Tar kraft fra gryta og lager jevningen litt tynnere før jeg rører den inn i gryta sammen med kjøttet og grønnsakene. Kokes noen minutter for å få bort melsmaken.

Gjest Yunie
Skrevet

Her er min

3-5 store kraftbein

Fondkraft -følg anvisning på pakken.

Disse kokes med vann og saltes med salt og pepper om det trengs.

2.4kg høyrygg okse deles i terninger og stekes i panne med salt og pepper og smør. Dette skal bli brunt og ikke hardt. Hardt kjøtt i lapskaus smaker dritt og vitner om dårlig matlaging.. Det skal smelte på tungen så og si.

10 store poteter, 15gulrøtter, 1-2 kålrabi, 1-2 små selleri, en bunt neper - Deles i terninger.

Når kjøttet er ferdigstekt og har putret litt heller jeg det over i den store kjelen med kraftben. Hell i grønnsakene og spe med vann. Vannet skal akkurat dekke grønnsakene. Ha i litt buljong - helst den lyse..

Kokes til passende mørhetsgrad. Hvis jeg vil ha ordentlig tjukk lapskaus har jeg i en halv pose maggi potetmos på slutten. Da blir det ordentlig tjukt og godt.

Gjest Yunie
Skrevet

PS. Ta ut kraftbeina etter alt er ferdig om dere ikke liekr det. De skal bare gi god smak. Jeg hater kraftben, men mannen min liker å slurpe de tomme.. Urk

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...