Anonym bruker Skrevet 17. juni 2010 #1 Skrevet 17. juni 2010 jeg lurer veldig på hva som er vanlig.. har selv en unge som har bursdag nå.. jeg og min mann kjøper gave til 1000 kr... summen gjelder både jul og bursdag.. syns andre kjøper så mye mer eller mindre. vil høre litt hva som er vanlig.
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2010 #2 Skrevet 17. juni 2010 vår største gutt er 3 år og så langt i livet har han ikke fått all verden til jul eller bursdag fra oss fordi han får så mye gaver fra andre,spesielt til jul. vi e rheller av den oppfatning at han får ting når han trenger det som feks sykkel, ski etc. dette forandrer seg sikkert når han blir eldre og ønsker seg noe spesielt,men til nå så har ikke gavene vært det han har lagt mest vekt på. jeg kommer aldri til å kjøpe gave for 1000kr bare fordi det skal koste 1000kr, jeg kommer heller til å kjøpe noe han ønsker seg,samme om det koster 100 eller 500 kr
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2010 #3 Skrevet 17. juni 2010 Kommer helt an paa det, noen ganger mindre, andre ganger mere. Saa kommer det an paa alderen til barna. Ser ingen grunn til aa kjoepe raadyr gave paa ett aarsdagen liksom. Han stoerste er 12. Trenger han en ny sykkel eller nye ski e.l, saa blir jo gaven straks dyrere enn 1000. Oensker han seg et spill til 500, saa kan han faa det. Tror ingen tenker at akkurat 1000 kroner skal jeg bruke! (bortsett fra deg da Hi)
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2010 #4 Skrevet 17. juni 2010 Han har fått gaver fra 300 til 2000 de siste års jul og bursdag (han er fire nå). Vi kjøper ikke gave for en bestemt sum, men tar hensyn til hans ønsker, hva han trenger osv...
trollmamma Skrevet 17. juni 2010 #5 Skrevet 17. juni 2010 har ingen fast pris på det. F.eks så fekk eldste snowboard (ca. 1500) mens minstejenta fekk ein ullpysj til 300 kr til jul. Prøver å finne noko dei ønsker seg/liker og tenker mindre på prisen -altså så lenge det ikkje er alt for dyrt. Har 4 barn som alle skal ha jul og bursdagspresannger, blir fort dyrt.
Dunder Skrevet 17. juni 2010 #6 Skrevet 17. juni 2010 Her har det variert fra kr. 200,- til ca. 800,- (hun er 2,5 år). Hvis jeg bare skulle kjøpt gave for gavewns skyld ville jeg holdt meg til ca. kr. 200,-. Men det er jo greit å bruke jul og bursdag til å kjøpe ting som sykkel, ski osv. Da blir det jo fort litt mer.
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2010 #7 Skrevet 17. juni 2010 ca 500 tror jeg. Men nå nettopp kjøpte vi trampoline til 3.000,- Han har bursdag i januar, så....... Synes det blir feil å kjøpe typiske sommerting i desember/januar. I hvert fall når han er kjempeliten, nå blir han 4 til vinteren - kanskje han skjønner bedre at han kan bruke en gave senere da? Kanskje blir det sykkel i bursdags- eller julegave. Han må jo få en 2hjuling snart:)
Lemonia Skrevet 17. juni 2010 #8 Skrevet 17. juni 2010 Gutten vår er bare 18 mnd (så det har blitt en bursdagsgave og to julegaver på ham) og vi har brukt rundt 1000 kr på hver anledning. Det blir garantert mer ettersom han blir eldre. Kjøper ikke ting bare for å kjøpe det, det blir noe vi vet han vil like. Har ingen grense for hvor mye vi bruker på gaver egentlig.
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2010 #9 Skrevet 17. juni 2010 Vi bruker minimum 500 kr til jul/bursdagsgave. Men den ene er født på høsten og den andre på vinteren. Det betyr at alt av sommerleker kommer utenom. Så ser vi hva de ønsker seg. 3000 for ei trampoline,det var blodpris 11:01,vi betalte 1999 her sør for vår. Er det noe spesielt med deres?
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2010 #10 Skrevet 17. juni 2010 Vi har ikke noen fast sum vi kjøper for til jul og bursdag. Det går mer på hva de ønsker seg. Eksempler på bursdags og julegaver opp gjennom årene er: trampoline 2500kr, nintendo ds 1500kr, skøyter 500kr, sykkel 1500kr, barbiehus 1500kr. Så det varierer fra 500kr og oppover.
Lemonia Skrevet 17. juni 2010 #11 Skrevet 17. juni 2010 Enig i det med sommerleker. Gutten vår er født i begynnelsen av desember. Det er helt uaktuelt å gi ham sykkel og sommerleker i bursdags- eller julegave. Så det kommer utenom. På den annen side, hvis vi får sommerbarn neste gang ville det jo bli litt urettferdig hvis storebror får sykkel som ekstragave, mens lillebrøster må bruke bursdagsgaven sin på sykkel fordi han/hun tilfeldigvis er født på sommeren. På samme måte ville jeg ikke kjøpt ski til bursdagsgave til sommerbarnet. Så jeg tror nok vi alltid, uansett bursdagsdato, kommer til å holde sesongbaserte leker utenom bursdags- og julegaver.
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2010 #12 Skrevet 17. juni 2010 Vi har ingen spesiell grense å gå etter. Vi kjøper gjerne ting de trenger (f.eks ki/støyter/akebrett til jul). De har så altfor mye leker uansett, så jeg synes det er bedre å bruke penger på noe de faktisk trenger og bruker. Så lenge barna er små og ikke skjønner pengeverdien, synes jeg heller ikke det gjør noe om det er veldig uligt nivå på hva de får i gaver. Feks fikk snuppa DS til jul + ett spill, mens lillesøster fikk Hoppsi Deisi-figur. Til bursdag fikk storesøster sykkel (som jeg riktignok kjøpte på halv pris i fjor høst), mens lillesøster fikk koppestell. Jeg er absolutt ikke opptatt av hva gavene koster i kroner, men er opptatt av å kjøpe noe ordentlig. minstesnuppa ønsker seg aallerede slalomhjelm til bursdagen sin (i august) fordi hun også vil stå slalom neste år som resten av gjengen her. Og det skal hun jammen få selv om det er noen måneder fra bursdagen og til hun kan bruke den (har allerede kjøpt den inn - på salg!). Mye bedre å kjøpe noe de faktisk har bruk for enn at vi skal finne på ett eller annet dill-dall til bursdagen og så allikevel kjøpe hjelm til henne et par måneder senere.
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2010 #13 Skrevet 17. juni 2010 vi kjøper ikke gave for 1000 kr for at det skal koste 1000 kr.. men vi pratet om summen da gutten vår ble født. vi deler 1000 kr opp i to. og bruker 500 på klær.. resten blir enten brukt på leker eller utstyr som han trenger eller så setter vi det inn på hans konto hvor han kan få nytte av pengene siden.. vi sparer ikke til han pr måned enda. både jeg og min mann er vokst opp med at rettferdighet mellom søsken er viktig... så vi har det som mål. vi venter nr to, og kommer til å bruke like mye på denne ungen. vi syns det er viktig å bruke ca samme sum på ungene både til jul og bursdag. gutten på 2 kan ikke prate så bra så han ønsker seg ingen ting. vet ikke hva bursdag er. vi kjøper ting han trenger. klær i større str enn det han bruker nå.. 1000 kr er en sum vi satt for å ha en sum å forholde oss til når han får lillebror eller lillesøster. vi har mange andre som kjøper gaver også til han så gaven vi kjøpte til jul var utstyr til hans nye rom da vi flyttet inn i en leilighet 10 dager før julaften.. vi prøver å fokusere på at det skal være fornuftige gaver til nå.
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2010 #14 Skrevet 17. juni 2010 vi kjøper ikke gave for 1000 kr for at det skal koste 1000 kr.. men vi pratet om summen da gutten vår ble født. vi deler 1000 kr opp i to. og bruker 500 på klær.. resten blir enten brukt på leker eller utstyr som han trenger eller så setter vi det inn på hans konto hvor han kan få nytte av pengene siden.. vi sparer ikke til han pr måned enda. både jeg og min mann er vokst opp med at rettferdighet mellom søsken er viktig... så vi har det som mål. vi venter nr to, og kommer til å bruke like mye på denne ungen. vi syns det er viktig å bruke ca samme sum på ungene både til jul og bursdag. gutten på 2 kan ikke prate så bra så han ønsker seg ingen ting. vet ikke hva bursdag er. vi kjøper ting han trenger. klær i større str enn det han bruker nå.. 1000 kr er en sum vi satt for å ha en sum å forholde oss til når han får lillebror eller lillesøster. vi har mange andre som kjøper gaver også til han så gaven vi kjøpte til jul var utstyr til hans nye rom da vi flyttet inn i en leilighet 10 dager før julaften.. vi prøver å fokusere på at det skal være fornuftige gaver til nå.
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2010 #15 Skrevet 17. juni 2010 Ca 1000 til jul Ca 500 til bursdag Blir sikkert litt mer til bursdag når han blir større. Er 5 år nå.
Ugl@ Skrevet 17. juni 2010 #16 Skrevet 17. juni 2010 Varierer veldig i forhold til ønsker, behov osv. Gir ofte større ting, feks ski, sykler, pc, mobil, spillkonsoller, trampoline ol. til bursdagene og jula. Mye kan de dele og ha glede av alle, mens andre ting kan arves. Så det blir fort mer enn en 1000lapp for å si det slik. Dyreste var vel ATV for 6000kr da 12åringen fylte 7år. Pluss at han har fått pc til 5500 en gang...jeg vet...det er mye.
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2010 #17 Skrevet 17. juni 2010 Tror kanskje du vil finne ut at dette ikke er helt rettferdig likevel jeg. Nummer to kan jo arve veldig mye av klærne fra storebror, og trenger derfor ikke nødvendigvis de 500 til tøy. Skal dere da bruke mer penger på leker til ham? eller spare mer til ham enn det dere gjør til storebror?
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2010 #18 Skrevet 17. juni 2010 Det varierer veldig. I ettårsgave fikk sønnen min en barnerecliner til en 1000-lapp (den er i bruk ennå, toro det er den beste og mest brukte gaven jeg noengang har kjøpt). Til 3-årsdagen ønsket han seg Kongeskipet (Elias-figur) til ca 150 kroner, til jul fikk han rattkjelke til ca 5-600 kroner. Nå nærmer 4-årsdagen seg, og nå er hovedinteressen dinosaurer. Jeg har i hele vinter kjøpt dinosaureffekter fra eBay, og de har kostet alt fra 10 kroner til en 50-lapp, alt fra kosedyr, plastfigurer, klistremerkebok, veggdekorasjoner til rommet, osv. Han skal få alt på bursdagen, og da skal vi lage dinosaurrom til ham Kostnaden kommer på ca 900 kroner til sammen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå