Gå til innhold

Redd for at mini ikke skal "gidde" å krabbe. Erfaringer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Han åler seg super-raskt framover, og steller seg noen ganger i krabbestilling i noen sekunder, men når han faller ned på magen forstetter han åle.

Begynner å lure på om krabbing ikke er så intr. når han kommer seg fremover på magen. Han er snart 8mnd.

Har deres vært sånn?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Og hva er i så fall problemet med det?

Skrevet

Akkurat på samme viset med min 8 mnd jente:)

Så lenge hun kommer seg fram, så er det vel ikke så mye å styre med:)

Skrevet

Det gjør snuppa her på 11 mnd. fremdeles. Hun kan krabbe, men åler heller. Hun står. sitter og er veldig mobil. Hun begynner å gå (ikke alle krabber) når hun er klar :) Slapp av. Det er ikke noe stress.

Skrevet

Hun fysioterp. på 4mnd kontrollen sa at det var så himla viktig at de begynte å krabbe pga motorikken senere.

Kanskje jeg bare ble litt skremt av hun?

Skrevet

Ikke alle krabber før de lærer å gå, det er helt ok. Han kommer seg jo fremover, det er det viktigste. Største jenta mi åla seg i rasende fart da hun var 7-8 mnd, men gikk over til krabbing etter noen måneder, før hun begynte å gå ved 12,5 mnd.

Det at han står oppe på alle fire og vagger er et tegn på at han holder på å øve seg, så kan godt være du har en krabber ila sommeren:-)

Skrevet

Det ER viktig for motorkken at de lærer å krabbe. Men det er ikke viktig om det er det de velger å gjøre....

Vi fikk hjelp av fysioterapeut til vår datter som hadde samme tendenser som din. Fysioen trente ved å dytte bena hennes hunder henne når hun lå slik at hun skulle skjønne prinsippet. Hun krabbet etterhvert, men reiste seg og gikk etter bare noen få uker etterpå.

Hun er 13 år i dag og er veldig flink motorisk. Hun har vært langt fremme både grov- og finmotorisk hele vegen, så jeg ville ikke vært så engstelig var jeg deg.

Prøv å lær henne teknikken, det er nok tror jeg. Om hun så velger å åle seg allikevel er ikke like viktig.

Skrevet

min har åla seg rundt et par måneder og først nå har han såvidt begynt å krabbe på alle 4...men vi måtte en tur til kiropraktor og løse opp noen låsninger først da...

kan jo ta det opp med hs som evt kan sende dere til en check up hos fysioterapeut...er det noen låsninger i ryggen som det har vært hos min så vil de finne det ut der...for slike låsninger kan stoppe opp utviklingen...ikke dermed sagt at din unge har det...men det var det som hindret min iallefall

Skrevet

Det stemmer bare til en viss grad. Viktig at det stimulerer hjernen og koordinasjonen, men det er en mistolkning av fagstoffet om hun mener at de nødvendigvis MÅ krabbe.

(har selv samme utd.)

Skrevet

Det er lurt at barna krabber for da lærer de seg å bruke høyre og venstre side av kroppen samtidig på en helt annen måte enn hvis de bare åler seg frem. Jeg krabbet aldri, men klarer meg bra likevel, har bare noe å legge skylda på når jeg er litt klønete.

Sønnen min ålte seg også i begynnelsen, men lærte seg å krabbe ved at han ålte seg opp på en eske som var ca10cm høy. Etter noen dager begynte han å åle seg opp så han fikk opp rompa og så krabbet han etterpå og det tok ikke veldig lang tid før han heller krabbet enn ålte.

Skrevet

Han er bare knappe 8 mnd. Dersom han er oppe i krabbestilling, så vil han nok krabbe om ikke så lenge. Min niese krabbet aldri, men akte seg på baken. Gikk ikke før hun var 1 1/2 år. Nå, snart 3 år gammel er hun som alle andre barn :-) Slapp av! Det er altfor tidlig å begynne å tenke på slikt ;-)

Skrevet

lag en liten "hinderløype" der han må krype over lave terskler, bokser osv. Legg noen leker han virkelig liker litt høyt oppe, slik at han må opp i krabbestilling for å nå dem. Man må gjerne stimulere de barne som finner andre metoder enn krabbing, for det kommer seg jo rundt ;) Men faren er jo at de blir litt forsinket i utviklingen på noen områder, som å sette seg opp selv, gå, løpe osv. Min sønn skøp lenge, men fysio ba oss lage små hindre han kunne krype over, vi brukte å legge ham over den laveste delen av leggen/ankelen vår, slik at han måtte løfte baken og koordinere med armene for å komme over og ikke falle. Da hjalp en del på ham.

Bare gi ham noen utfordringer, men ikke press ham, det kommer når det kommer, men man kan jo hjelpe de litt på vei ;)

Skrevet

Takk for svar alle sammen. Skal spørre hs om det neste kontroll.

Skrevet

Mine to eldste krabbet aldri, men gikk rett fra åling til gåing.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...