Gå til innhold

Ang. dette ønskebrevet om fødsel...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan man ønske å ha med seg færrest mulig på fødselen?? Hvor mange er det vanlig at er med på en fødsel bortsett fra en selv og partner så klart... er det en jordmor og en lege?? Eller er det etter behov? Tenker på legestudenter osv, kan man ønske å ikke ha med seg det?

Ble litt rotete formulert, men satser på at dere skjønner =)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da jeg fødte var det kun meg, jordmor og en barnepleier tilstede. Det skulle komme en jordmorstudent (man kan visst ikke nekte studenter å være tilstede når det er universitetssykehus, fikk jeg beskjed om), men hun rakk det ikke

Skrevet

På fødeavdelinger flest er det vanlig med kun jordmor + en barnepleier eller jordmor til når barnet er på vei ut. Leger og den slags blir etter behov. Men mange sykehus er universitetssykehus med undervisningsplikt, så det er lurt å be pent om færrest mulig hvis det er viktig for deg :)

Skrevet

Ja, du kan ønske at det er færreste mulig til stede, men det er i grunnen et unødvendig ønske all den tid du alltid vil bli spurt hvis andre ønsker å være med. Til vanlig er det jordmor som er til og fra i åpningsfasen, akkurat når babyen skal ut kommer det også en barnepleier. Det er alt. Det er ikke leger med på fødsel så fremt alt er normalt. Hvis det er studenter som ønsker å være med så spør de alltid. Skulle det være behov for flere til stede av medisinske grunner har jo ikke ønskene dine noe som helst å si, da er det helsen til deg og barnet som teller.

Selv fikk jeg en del komplikasjoner på slutten og endte opp med to (muligens tre, ikke lett å telle midt i alt som skjer) jordmødre, to barnepleiere, to gynekologer og en barnelege, og helt ærlig så brydde det meg ikke i det hele tatt (selv om jeg også _før_ fødselen tenkte at selv to helsepersonell er en for mye).

Skrevet

Jo, man kan absolutt nekte. Jeg fødte også på universitetssykehus (faktisk kan man bare føde på universitetssykehus her i Oslo) og sa klart i fra at jeg ikke ønsket studenter til stede noe de sa var helt greit (jeg fikk også papirer underveis i svangerskapet hvor jeg kunne krysse av for om jeg tillot studenter eller ikke).

Skrevet

Huff, ja, det er veldig viktig for meg :( Gruer meg mer til at folk skal se meg nedentil enn selve fødselen, det har jeg gjort i snart 9 mnd nå. Har skikkelig problemer med det.

Så tror nok jeg skal be pent om det ja. :) Dessuten er naboen min barnepleier, og jeg vil ikke at hun skal være med! Det synes jeg blir rart. Så jeg kommer til å be om å slippe henne også. Ellers kniper jeg igjen :P hehe...

Takk for svar :)

Skrevet

Jeg hadde jordmor og barnepleier tilstede hele tiden. Og de spurte ikke om de var greit med student tilstede. Jeg fikk bare beskjed om at det skulle komme student og at hun skulle ta imot babyen slik at hun kunne lære det.

Men som sagt: Studenten rakk ikke frem i tide;)

Så det er nok veldig ulik praksis på sykehusene

23:58

Skrevet

Godt mulig, men det var iallfall det jeg fikk beskjed om. Jeg fikk heller ikke noe skjema... De ble bare sagt at studenter kunne være tilstede for som univ.sykehus var de pliktig til det og det var det.

Skrevet

Synes det er ganske hårreisende egentlig, det hadde jeg ikke akseptert. Jeg fødte på Rikshospitalet, og ble spurt da jeg kom inn om det var greit å ha med en student.

Skrevet

Jeg grudde meg veldig i forkant for om det skulle være "masse" studenter tilstede, men det gikk jo bra til slutt. Og om hun hadde kommet så hadde det sikkert vært greit det også.

Men det var kjipent å ikke vite på forhånd om man fikk litt privatsfære eller om man skulle bli en sirkuselefant under fødsel? Og den er kjip!

Skrevet

Som sagt, jeg tenkte ikke spesielt over at rommet plutselig ble overfylt. En fødsel er så intens og man er så fokusert, det blir så uvesentlig. Men på forhånd hadde jeg tenkt mye på dette, og selv nå når jeg har vært gjennom en fødsel tenker jeg at jeg vil ha færrest mulig med, men der og da bryr man seg ikke.

Skrevet

Du blir ikke avkledd nedentil før i siste øyeblikk. Jeg hadde truse med bleie på til sistesekund.

Dessuten er undelivet ditt akkurat gjennkjennelig der og da. Jeg har født selv 2 ganger , og vært student og vært med å tatt imot 2 babyer. Som student er man også var for å tråkke over noen grenser. Man er ydmyk og forsiktig. Og veldig takknemlig for at man får lov å være med på en så stor opplevelse.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...