Juli.mamma til 4. Skrevet 16. juni 2010 #1 Skrevet 16. juni 2010 Noen her som tidligere har født i seteleie? Noen som har gjort begge deler og kan si om det ene er verre enn det andre? Er så redd for fødselskader på den lille ved seteleie, høres så groteskt ut. Uff.
mor til Tordenskjold +ny spire Skrevet 17. juni 2010 #2 Skrevet 17. juni 2010 Hei! Jeg fødte forrige gang i seteleie, det var i tillegg uoppdaget, så det ble konstantert seteleie 1,5t før gutten var ute. Likevel gikk det veldig bra, og klarte det uten smertelindrende (var ikke tid til epidural). Det er jo alltid en risiko ved setefødsel, men min sønn kom ut helt av seg selv og har ikke hatt noe problemer med at han kom ut med rompa først. Eneste synlige tegnet var nok hodeformen som var litt mer avlangt enn hva som er normalt ved normal fødsel, men dette rettet seg selv i løpet av noen dager. Sønnen min ble også kalt inn til ekstra ultralyd noen uker etter fødsel, men bekken og alt var normalt. Det høres veldig tøft ut med setefødsel, men hvis det er konstantert på forhånd blir det mer kontrollerte formen rundt hele fødselen. Selv om min var uoppdaget gikk det over all forventningen, og jeg fikk til og med overlegen på fødeavdelingen til å holde beinet mitt pga kramper Hodet er som de sier størst uansett hvilken vei ungen kommer ut! Har termin igjen om 8uker, men håper jo denne gang at ungen kommer rett vei slik at jeg kan erfare det også.
Luna har født. Skrevet 17. juni 2010 #3 Skrevet 17. juni 2010 Ikke for å skremme altså, men jeg kjenner ei som fødte i seteleie. Ungen kom nesten helt ut, til hodet var igjen. Dette var noe stort og ble hengende igjen i flere minutter slik at navlestrengen ble i klem og ungen fikk surstoffmangel. Barnet er i dag funksjonshemmet grunnet dette. Er min unge i seteleie når tiden kommer ville jeg ikke i min villeste fantasi født den! Keisersnitt uten tvil... ...selv om jeg hører det går bra med de fleste da...
Indigo 08-10-13 Skrevet 17. juni 2010 #4 Skrevet 17. juni 2010 Heller ikke for å skremme, men jeg fødte sete for 19 mnd siden (dog en veldig uvanlig variant av sete). Føttene kom kjapt og plutselig, uten at jeg hadde full åpning. Ingen annet valg enn å fortsette fødsel. Hode stod selvfølgelig igjen. Bom fast. To meget stressede fødselsleger fikk tilslutt ut hodet, gutten var livløs og forsvant ut rommet. HELDIGVIS gikk det bra og han kom på brystet mitt 10 minutter senere frisk og fin. Men vi var veldig heldige!! Denne gang er jeg ikke i tvil. Ber om KS dersom baby ligger an til sete. Men når det er sagt, det går jo som regel bra. Kan jo gå galt når man føder hodeleie også.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå