Gå til innhold

Noen som er gode på oppussing her? Maling av furu

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en del furu i huset vi kjøpte nylig, som jeg gjerne vil kvitte meg med. Tenkte å begynne med lister og dørlister i hovedetasjen ( resten er lyst og fint i denne etasjen). Alle dørene i huset er furu, er usikker på om vi skal bytte de ut med nye eller male. Jeg kunne egentlig tenke meg å beise de lyse slik kvisten viser litt gjennom om dere skjønner, men vet ikke om det er mulig?

Oppe på loftstuen og soverommene til ungene er myye furu, hele taket og diverse oppe må malest. Har i tillegg en furutrapp som trenger en shinings. Har aldri pusset opp eller malt noe særlig før så er ganske grønn.

Noen her som har malt furu, hvordan gikk dere frem og ble resultatet bra?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Puss alt med fint sandpapir (kun raskt over for å få bedre feste), mal så med heftgrunn, deretter med ønskelig farge.

Jeg ville valgt akrylmaling, da oljemaling gulner raskere.

Du kan fint beise med en hvitpigmentert beis for å se trestrukturen igjennom.

Trapper må dere bruke gulvmaling til.

Lykke til med oppussing

Skrevet

Vi har og så nylig kjøpt hus med en del furu, ikke mye, men noen av rommene har brystningspanel. Samt at alle vindu er trehvite. Vihar så smått begynt på oppussingen.

Vi startet med å vaske panelen, så smøre kvistlakk på kvistene, deretter to lag grunning for tre/panel. Sparklet så over der det var nødvendig. Og til slutt 2-3 lag maling.

Hvis du vil at det trehvite skal skinne gjennom på dørene, er det nok best å lasere.

Du kan finne en del tips og råd på www.jotun.no

Skrevet

For å male må du male 1-2 strøk med sperregrunn først. Dette hindrer kvistene i å komme tilsynet senere og det fungerer som grunning. Etterpå kan du male med valgfri farge. Vi har brukt oljemaling da jeg syntes denne blir jevnere enn vannbasert også vannbassert oljemaling. Om du har barn kan vannbassert oljemaling være bedre med tanke på inneklimaet etterpå. Luft godt ut og tenn stearinlys i rommet for å bli kvitt lukt og gasser. Vinduer, tak, lister, panel og vegger kan du bruke denne teknikken. Trappetrinn og gulv trenger gulvmaling eller helt andre løsninger. Ved å male tre mister du trestrukturen og livet i materialet.

Dersom du beiser bevarer du det livet treet gir og det gir en hyggeliger atmosfære. Beis finnes i alle farger og hvitt og lys grått er absolutt inn i tiden. Du kan igrunnen beise alt men med å beise tak og vegger og male resten får du mer kontrast og det er slik de fleste gjør det. Mange velger å male enten tak eller vegger men beise den motsatte delen. Når du beiser må du bruke GOD tid. Ta ett og ett bord og vær nøyaktig.

Grunnarbeidet er VIKGTIG uansett hva du gjør. Sparkle alle hull, pusse ned sparkel og overflatene og vaske GODT.

Dørene bør sprøytes enten om du gjør det selv med en malingssprøyte eller får en som kan dette til å gjøre det. Vi fikk våre lakkert hos en billakkerer. Fra gule furu til høyglans hvite og helt unike men samtidig moderne.

Min anbefaling er å male lister, vinduskarmer og dørkarmer hvite. Tak bør også være hvitt enten malt eller beiset. Veggene kan du male i den eller de fargene du liker. Dørene kan sprøytes og det er både penere, mer spennende og billigere enn nye dører.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...