Solunger aug-07 og april-09 Skrevet 16. juni 2010 #1 Skrevet 16. juni 2010 Hvor ligger den store forskjellen? Begge har hull i seg! Ser at det er et stadig tilbakevendende tema. Her er myggnetting et must for å unngå at ungen blir stikki som ei nålepute.
Rampongi Skrevet 16. juni 2010 #2 Skrevet 16. juni 2010 Jeg for min del har ikke fått med meg hva som er ille med verken myggnetting eller helseteppe. For lite luft inni vogna? Det er jo ikke sånn at man henger helseteppe/myggnetting rundt ansiktet, men mer litt lettere henslengt over åpningen og sjelden over hele åpningen. Jeg innrømmer det glatt, om jenta mi skal sove henger jeg gjerne et helseteppe over deler av åpningen for å hindre sol og for å få det litt mørkere. Vogna er luftig/hull flere steder og helseteppe er jo full av hull. Men opplys meg gjerne om det er noe jeg ikke har tenkt på her
Solunger aug-07 og april-09 Skrevet 16. juni 2010 Forfatter #3 Skrevet 16. juni 2010 Da tenker vi ganske likt. Blir jo noe annet å henge ett tungt fleece/ullteppe til å hermetisere vogna i 40grader... Ved store temperaturforskjeller i og utenfor vogna, f.eks. når det er vinter, vil lufta automatisk skiftes ut pga av temperaturforskjellen.
Ugl@ Skrevet 16. juni 2010 #4 Skrevet 16. juni 2010 Har brukt helseteppe lett dandert over deler av åpningen selv jeg for å skjerme for sol og lys på alle mine 3, har uansett vært lufting på kalesjene i tillegg og nesten aldri vindstille her. Hindra veps ol. å fly rett inn også. Brukte kun myggnett når det var myggvær eller mye veps/ bier og klegg i området.
Glajenta ♥ Skrevet 16. juni 2010 #5 Skrevet 16. juni 2010 Jeg sier bare at jeg bruker helseteppe ofte - ikke slik at jeg pakker det rundt hodet hennes og stenger alle luftveier, men for å skjerme for sola og gi ly for vær og vind. Men, bare vent litt, så får du straks vite hvor farlig det er ...Og myggnetting er farlig det og. Det er nok bedre å holde seg inne hvis det er mygg og knott og sånn.... bare sånn i tilfelle...
Gjest Skrevet 16. juni 2010 #6 Skrevet 16. juni 2010 Det er kun på anonym at folk blir HELT gale av dette ;o) Bare vær fornuftig, og pass på å la ungen få luft! Myggnetting er et must for meg også, soden begge mine reagerer noe heftig på myggstikk! ;o)
Solunger aug-07 og april-09 Skrevet 16. juni 2010 Forfatter #7 Skrevet 16. juni 2010 He, he! Hver gang jeg ser ett helseteppe tenker jeg på debatten her inne Bruker helseteppe en sjelden gang som ly mot sol og vær, men som sagt er myggnetting obligatorisk her vi bor!
Solunger aug-07 og april-09 Skrevet 16. juni 2010 Forfatter #8 Skrevet 16. juni 2010 Anonym ja, he he! Eldste her reagerer voldsomt på myggstikk, så ille at vi måtte skaffe han allergimedisin sist sommer. Minste vet vi ikke enda. Reagerer selv heftig på blodsugerne.
meg & to små vampyrer Skrevet 16. juni 2010 #9 Skrevet 16. juni 2010 Det er vel det at faren for overoppheting er større når barnets vogn er tildekket med teppe som er greia. OG overoppheting øker faren for krybbedød. Mange tar jo helseteppet helt over hele åpningen på vogna. Utover det får dere gjøre som dere selv vil.
Gjest Skrevet 16. juni 2010 #10 Skrevet 16. juni 2010 Jeg har også lurt på å skaffe noe medisin til han! Hva er det du får? Han får store "byller," der du ser stikket i midten... Etter et par dager ser det ut som en slags betent kvise (bare himla stor....) og klør veldig! Hva buker du som klølindring???
solstråle69 Skrevet 16. juni 2010 #11 Skrevet 16. juni 2010 Forskjellen ligger vel i at myggnetting er beregnet for bruk over vogna, det er ikke helseteppe. Og snakker vi om samme type helseteppe, så er det vel ingen tvil om at helseteppe er forholdsvis MYE tykkere enn myggnetting? Forundrer meg stadig over at folk dekker til vogner med tepper, uansett type. For meg er det viktig med luft, regner med det er det for de små også. Toppen er liksom mødre inne på kjøpesenter med tildekket vogn - da innrømmer jeg at jeg lurer LITT på hva de tenker med.
Gjest Skrevet 16. juni 2010 #12 Skrevet 16. juni 2010 Jeg bruker også helseteppe henslengt over vogna når snuppa skal sove ute. Har myggnett under, for å holde veps og sånne små krek unna (ikke minst katter osv!) og har over et helseteppe for å gjøre det litt mørkere inni vogna. Jeg tviler meget sterkt på at lufta blir så mye tettere av dette, siden det på alle kanter kommer luft inn. Jeg pakker jo ikke hetta inn i helseteppet. Jeg reagerer selv meget sterkt når jeg ser mødre/foreldre ute på tur med et teppe/laken nærmest limt til hetta. I barnehagen datteren min går har jeg faktisk også sett at barnehagetantene har festa et fleeceteppe (!) rundt hele hetta for at det skal bli mørkt. Kun sett det en gang, men ser jeg det igjen skal jeg snakke med dem. (dette var ikke nå på sommeren, men i vinter.. men likevel!)
mamman til to gutter Skrevet 16. juni 2010 #13 Skrevet 16. juni 2010 Myggnetting skjønner jeg veldig godt hvorfor man velger å bruke og det er en tynn netting hvor lufta lett kommer gjennom. Helseteppe har mange hull, men lufta går ikke på langt nær så lett gjennom den som på myggnettingen fordi teppet er tykkere. En gassklut er mye bedre hvis man først må dekke med noe. Dessuten tror jeg ikke så mange barn er helt avhengig av å ha det mørkt når de skal sove på dagen hvis de aldri blir tilvent at det skal være mørkt, så hvis man ikke bruker helseteppe over når de er nyfødte, så sovner de like godt uten når de blir eldre også (og ja, det finns helt sikkert unntak).
HegeAE Skrevet 16. juni 2010 #14 Skrevet 16. juni 2010 Litt av ein diskusjon. Har enno ikkje opplevd at myggnetting er farleg, at det blir for varmt inne i vogna. Heller myggnetting enn eit barn som har mygg og veps inne i vogna si. Og ein kan jo berre snu vogna mot sola når ein er ute å går. Det skulle nok ikkje vere så vanskeleg det. Dessutan så skal ikkje barnevogn stå i sola heller.
Solunger aug-07 og april-09 Skrevet 16. juni 2010 Forfatter #15 Skrevet 16. juni 2010 Pga kalde netter etter første vårvarmen er det først de siste dagene myggen har dukket opp. Så litt rusten på myggproblematikk Eldstemann fikk flytende zyrtec sist sommer, 22mnd gammel. Ga han hver gang det dukket opp nye stikk. Uten hovnet det opp og ble verre de påfølgende dagene. Med medisin ble det mer moderat. Blir min første sommer med allergimedisin (pga pollen) så håper på en bedre sommer selv. Bruker aurax og en slags kjølende liten spray jeg ikke husker navnet på!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå