Gå til innhold

Vi vurderer å flytte til Østfold, hvor bør vi bosette oss, har noen tips?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har tenkt å flytte på oss og vurderer Østfold. Har sett litt på Halden, Moss, Fredrikstad og Sarpsborg. Noen formeninger folkens?

Tilfelle hvor bør man bo i de forskjellige byene. Jeg er ikke kjent og vet ikke hvilke bydeler som er bra og hvilke som er mindre bra. Jeg er ikke snobb, men ønsker at barnene mine skal vokse opp i et bra miljø. Jeg er også selv litt kresen med tanke på naboer. Minst mulig harryfaktor.

På forhånd takk:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg syns fredrikstad er en fin by, det er halden også :)

jeg ville ikke bodd i moss, men det er rett og slett fordi jeg ikke liker meg der, kan ikke si noe konkret hvofor.

sarpsborg vet jeg lite om, men naboen sa i går at han anbefalte det stedet.

vurderer nemlig å flytte østover selv ;)

Skrevet

Har flere venner som bor i våler-rygge-moss området og alle trives. Noen er fra østfold mens andre er innflyttere :o)

Spørs jo om du vil bo veldig sentralt eller landlig :)

Er veldig mange som pendler fra østfold mot oslo, er gode bussforbindelser og tog.

Skrevet

med mindre du har jobb å gå til, så pass på at du bor der det er lett å pendle.

Så må du tenke på om du vil bo i by eller land eller litt midtimellom og om du vil bo ved kysten eller lengre inn i landet.

Med tanke på pendling er moss nærmest. Jeløya er fin.

Det er helt klart ulike "strøk" i de enkelte byene ifht "finere" og mer "harry" .Kan dessverre ikke fortelle deg hvor for så kjent er jeg ikke.

Skrevet

Tusen takk for svar.

Vi vil bo slik at det er lett å pendle og vi vil bo sentrumsnært. Selvfølgelig hadde det vært koselig å bo landlig, men vi er svært sosiale og ønsker å kunne bo nært kulturtilbud som cafe, teater, kulturhus, bibliotek osv.

Det er viktig at vi sokner til bra skoler og barnehager.

Har en gang bodd på Refsnes Gods tror det var på Jeløya. Veldig fint der.

Skrevet

Refsnes er ganske langt utpå "øya", men det er jo forsåvidt greie bussforbindelser fra 6 til rundt 22. Refsnes er nok et av de "finere" strøka, og refsnesåsen kalles på folkemunne, mercedesåsen- ikke uten grunn- bolig prisene er deretter. Om jeg personlig skulle bosatt meg på jeløya ville jeg valgt nærmere byen og feks framnes området, eller gimle/krossern.

Moss- der ville jeg holdt meg unna nordre bydel. Men det er fordi jeg personlig syns den er mørk,trist og lite hyggelig. Området krapfoss.mosseskogen-verket- eller evn ørehavna-høyda-melløs er trivelig plasser. Både verket,krapfoss og melløs er gode skoler og barnehager!

Skrevet

Og grensa mellom rygge og moss, ekholt. Veldig trivelig nabolag, sjeldent hus til salgs men det er jo noen innimellom. Folk trives veldig godt, og det er et veldig rolig fint sted. Samtidig sentralt. Men du må til moss for å komme med tog eller buss (kortere til moss stasjon fra ekholt enn til rygge stasjon)

Skrevet

Moss er klart dyrest- kortest til Oslo. Jeløy er fint og dyrt.

Her er mine erfaringer om S og F

Fredrikstad er lengre unna Oslo enn Sarpsborg (med bil) og dyrere enn Sarpsborg. F er nærmere Hvaler og sjøen- fine steder i F er Kråkerøy, Falkåsen, Oredalen.

Mest kjent i Sarpsborg- full bhg dekning (ikke i F) Billigere boliger. Fine områder er Hannestad, Grålum, Lande og Kurland, med andre ord den riktige siden av sarpefossen (noen er sikkert uenige med meg der) Hannestad er fint syns jeg, kort vei til E6, 5 km til s og 10 km til F.

Halden vet jeg ikke så mye om- men tror boligprisene er billigst der av Østfoldbyene. Men også lengst unna Oslo- om det er en referanse.

Skrevet

Vi bor på Jeløy og har det som plommen i egget! Rolig og stille, veletablerte familier, naturområder, flotte strender og masse kulturliv! Kort vei til sentrum og tog og båt og Sverige og Oslo. Mannen pendler til Oslo hver dag, og det går fin-fint. Så om dere velger Moss ville jeg nok valgt Jeløy. Ikke nordre bydel, som en over her sier. Skarmyra er også fint, Krapfoss, Øreåsen og Rygge likeså.

Sarpsborg liker jeg ikke, mye trafikk, lite sentrum, og ganske "grått" og kjedelig.

Fredrikstad er nydelig med gamlebyen og yrende sommerliv på brygga - mange pene hus, grei handlegate - men noe dyre boligpriser til å ligge såpass usentralt til.

Halden har blitt mye bedre med årene. De har fått en knallfin gjestehavn, og har masse kultur å by på. Kort vei til Sverige er stort pluss, og festningen gjør at man alltids har et turmål på søndagene :) Synes kanskje byen er litt for liten. Jeg ble fort lei da jeg bodde der (studerte der i 5 år), litt for få butikker og litt avgrensete turområder. Billige hus!!

Lykke til :)

Skrevet

Tusen takk for alle tipsene.

Går mye tid på finn for tiden. Spennende å søke etter bolig:)

Skrevet

Til Wirre

Som jeg har skrevet tidligere så hadde det vært koselig å bo på landet en stund, men vi er redde for at vi vil begynne å lengte etter kulturlivet etter en stund. Det er greit å kunne benytte seg av byen uten å måtte bruke lang tid i bil:)

Skrevet

Flytte til Son da:)

Skrevet

Er ikke Son litt dyrere enn Østfold?

Skrevet

Jeg er ikke så kjent i Fredrikstad eller Sarpsborg, men jeg er oppvokst i moss og trivdes veldig godt. Jeløya er en kjempe fin plass, samme med melløs, øreåsen, ekholt, høyda og sydskogen :)

Har hørt mye rart om skredderåsen feks og vil ikke anbefale det stedet.. Men kan jo være forandra nå :)

Skrevet

Jo nærmere du bor Oslo jo dyrere som regel. Det er alikevel ikke store forskjeller på Son og f.eks Jæløya.

Skrevet

Moss lukter oppkast og promp, så der hadde jeg styrt unna iallefall.

Skrevet

Enig med mammatiljuligutt....osv

Hannestad/Grålum (som ligger i Sarpsborg) er stedet! da bor du mellom Sarpsborg og Fredrikstad,litt kortere vei til Sarpsborg,men ikke mer enn 15 min i bilen til Fredrikstad. Billigere hus i Sarpsborg enn Fredrikstad,samtidig får du litt av begge deler.

Hannestad/Grålum sokner til flotte skoler med godt rykte,bussforbindelser til begge byene er supert. Sarpsborg har en kjedelig gågate,men mange kjøpesenter i og rundt byen. Fredrikstad har en mer spennende gågate,samt brygga selvsagt,med mange spiseplasser osv.

Fra Sarpsborg er veien ut på E6 mye kortere enn fra Fredrikstad.

BTW...Halden er for avsideliggende (hvis ikke du setter "kort vei til Svinesund" høyt på lista. Flott by med festningen og de gamle husene..men det ligger jo helt for seg selv...tar 25 min å kjøre fra Sarpsborg,så der har du jo en fin tur på en fridag isteden;)

Moss kjenner jeg ikke så godt til annet enn den forferdelige prompelukta der...Jeløya kjenner jeg litt da...FLOTTE turområder og en god skole der ute! En halvtime i bilen fra Sarpsborg og dere har en nydelig søndagsutflukt :D

Og et lite pluss til Sarpsborg sånn helt på tampen:

Sarpsborg har MANGE soldager...her lurer vi faktisk på å markedsføre byen som : SOLBYEN SARPSBORG

Lykke til!

Skrevet

Hei!

Sjekk ut Sjøhagen i Moss, rett nordvest for Kambo. Kort vei til Kambo St mtp pendling, max 500 meter til sandstrand, ungt miljø med noen elsre par innimellom og det ser landlig ut, men 8 km til Moss sentrum og 5 km til Son, 5 km til E6-avkjøringen. Mange Oslo-boere som flytter hit og pendler herfra. Ok huspriser, ca Son-pris om man ser bort fra Son ved sjøen for det er jo noe dyrere. Mosselukta er så godt som ikke-eksisterende på Sjøhagen, kan kjenne en svak eim noen få ganger i året. Jeløya er også veldig fint, men kan være litt kø i forbindelse med rushtider og ferga, da løsningen på Bastøferga og transportåren til E6 er ikke helt optimal.

I Fredrikstad er Oredalen, Kråkerøy og Ambjørnrød fine steder.

Jeg synes personlig at det stinker ille i Sarpsborg (avhengig av vindretning) og ikke ti ville hester skulle fått meg til å flytte dit, men jeg vet det er koselige strøk der.

Lykke til.

Skrevet

Tusen takk alle sammen.

I morgen går turen til Østfold. Vi har sett oss ut flere hus som kan være aktuelle. Gleder meg vilt, selv med fire barn i bilen i mange, lange timer. Krysser fingrene for at de ikke skal bli for utålmodige.

Skrevet

Hva med Spydeberg da? Ikke langt fra Oslo eller Askim og Ski. Vakker natur, flotte oppvekstkår,bra skoler og barnehager, koselig sentrum, E18 går igjennom, tog og buss, idrett er prioritert, fine tomter til salgs og kanskje snart vårt hus ;o)

http://www.spydeberg.kommune.no/Modules/Default.aspx

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...