Maddemor-1 gutt+1 jente:) Skrevet 16. juni 2010 #1 Skrevet 16. juni 2010 Fikk jo brev i forrige uke fra legen om at blodprosenten var litt lav og at jeg måtte tilbake for å ta ny blodprøve. Tok prøve på fredag og da spurte jeg ho labdama hva blodprosenten var på og hun sa 10.3 tror jeg det var. I min 29. uke så er jo ikke det så ille da....... Men i dag fikk jeg altså brev fra legen igjen om at resultatene av siste blodprøve viser at jeg har for små jernlagre om må begynne på jerntilskudd og ta høyeste anbefalte dose av reseptfritt jerntislkudd.... betyr det da at jeg har sunket veldig fra første til andre blodprøve eller? Fikk så klart ikke ringt legen og spurt hva nivået var siden jeg leste brevet etter stengetid......
beibis Skrevet 16. juni 2010 #2 Skrevet 16. juni 2010 Jernlagrene dine trenger ikke nødvendigvis å ha sunket så mye fra første til andre prøve. Det er visst mulig å ha ok blodprosent men likevel dårlig jernlager. Det er derfor legen sjekker lageret. Jeg måtte også begynne på jerntilskudd - og jeg sier bare: kjøp liksågodt Laktulose samtidig. Pyton med forstoppelse når magen allerede er gedigen...
Maddemor-1 gutt+1 jente:) Skrevet 16. juni 2010 Forfatter #3 Skrevet 16. juni 2010 ok, det visst jeg ikke, men takk for svar:) Får vel bare handle inn jern da. Fikk et råd om å kjøpe feromax (tror jeg det het) for den var ikke av den aller sterkeste sorten og kanskje litt mildere mot magen. Men ja, jeg har duphalac i hus allerede klar til treige dager:)
Tredje drøm Skrevet 16. juni 2010 #4 Skrevet 16. juni 2010 Jeg har vært/går igjennom det samme som deg. Tar Duroferon 100 mg to ganger i døgnet. Jeg fikk anbefalt av jordmor å ta magnesiumtilskudd i tillegg dersom det slo seg på magen. Så det er altså et alternativ - men hør da med legen/jordmor først. Er ganske kjekt, for det hjelper på flere ting også - har blitt kvitt leggkrampene og har hatt færre kynnere ) Kynnerne har tatt seg opp de siste par dagene, men det kunne jo vært verre hvis jeg ikke hadde gått på magnesium...?
vinterkyss *gutt+jente+gutt* Skrevet 16. juni 2010 #5 Skrevet 16. juni 2010 Mitt jernlager var på 2!!! her i begynnelsen av uka, og legen vil ha meg på jern... problemet er at jeg tar jern tilskudd og c-vitaminer... Sliter innmari med hodepine, slapphet og kvalme... Men hb'en min er på 11.3, så den er ikke aller værst... Mye man ikke skal bli klok på her i livet
iva Skrevet 17. juni 2010 #6 Skrevet 17. juni 2010 Her er det omvendt - fulle jernlagre og daff blodprosent...
Maddemor-1 gutt+1 jente:) Skrevet 17. juni 2010 Forfatter #7 Skrevet 17. juni 2010 ikke lett å bli klok på dette.... Har ikke kommet gjennom tlf til legen i dag, så må prøve igjen i morgen. Men er det samma hva slags magnesium man tar eller? Sliter selv med urolige bein om kveldene og natta så tar gjerne en kur for det også jeg:)
beggeto Skrevet 17. juni 2010 #8 Skrevet 17. juni 2010 hø? Jeg var innom legekontoret i går pga noe kluss med papirene mine og da tok de en ny blodprøve. Hun ene legesekretæren sa: "Og du har ALT for lave jernverdier så du må begynne å ta jern med EN GANG!". Hvor på hun andre svarer: "NEI!!! Det er vanlig at blodprosenten går ned på slutten av svangerskapet, man begynner ALDRI med jerntilskudd til gravide!"
Maddemor-1 gutt+1 jente:) Skrevet 17. juni 2010 Forfatter #9 Skrevet 17. juni 2010 Nei jeg skjønner virkelig ingenting for JM mente det var tull å begynne på jern med en blodprosent på 10,3, mens legen tydeligvis er av en annen oppfatning (riktignok basert på en ny blodprøve som jeg ikke vet resultatet på) og jeg må jo bare finne ut av dette i morgen tror jeg...... Må få tak i legen og høre hva resultatet faktisk sa og evt høre om jeg kan ta litt magnesium og sånn.
Pixie Power Skrevet 17. juni 2010 #10 Skrevet 17. juni 2010 Jøss, aldri hørt at gravide ikke får ta jern. Jeg fikk beskjed om å ta tilskudd i første sv.skap, har generelt lett for å få lite jern. Denne gangen lå jeg på 5, når det bør være 15, så fikk beskjed om å sette igang med én gang, to tabletter daglig, så jeg kommer meg litt før fødsel. Rart jeg ikke er helt svimeslått, egentlig, men er fryktelig trøtt og blek, da....(er i uke 37).
vinterkyss *gutt+jente+gutt* Skrevet 17. juni 2010 #11 Skrevet 17. juni 2010 Pixie Power: Jeg ligger på 2 nå, men er også bare trøtt og litt blek...
Maddemor-1 gutt+1 jente:) Skrevet 17. juni 2010 Forfatter #12 Skrevet 17. juni 2010 hmm, mye forskjellige beskjeder ut og går.... Men dere som tar jern; har dere bare kjøpt noe resptfritt eller måtte dere få noe reseptbelagt?
Pixie Power Skrevet 17. juni 2010 #13 Skrevet 17. juni 2010 Reseptfritt. Fikk noen på boks som visstnok er de sterkeste, men ikke så snill mot magen. Har tidligere brukt noen i eske (er så dårlig på å huske navn...), og de kan jeg ikke huske at jeg har reagert på. Men hun på apoteket plukket altså ut disse andre ettersom jeg lå så lavt, og siden jeg skulle øke relativt fort. Håper ikke de gjør magen helt umulig, for jeg føler meg stinn nok med denne magen fra før, hehe. Er på andre dagen nå, så bivirkningene har ikke kicket inn ennå....
mandalay Skrevet 17. juni 2010 #14 Skrevet 17. juni 2010 http://www.nettdoktor.no/helseraad/fakta/gravidblodmangel.php
Maddemor-1 gutt+1 jente:) Skrevet 17. juni 2010 Forfatter #15 Skrevet 17. juni 2010 mye god info her ja:) Tenker jo at jeg kanskje har lavt ferritin siden hun anbefaler høyeste dose jern..... Er ok i magen nå, men får fort hard og vond mage jeg da. Må vel bare sette i gang med duphalac med en gang før problemene melder seg....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå